گروه بورس- مجید اسکندری: سومین روز معاملاتی از سومین هفته اردیبهشت‌ماه با افت ۱۳۸ واحدی شاخص کل بازار به پایان رسید و موجب شد شاخص به رقم ۷۷ هزار و ۵۹۶ واحد برسد. بازار روز دوشنبه در ابتدای ساعت فعالیت خود با رشد شاخص همراه شد اما پس از گذشت دقایقی روند معکوسی را در پیش گرفت و تا پایان ساعت معاملات به این روند ادامه داد. براین اساس روز دوشنبه بورس تهران با ثبت زیان ۰/۱۸درصدی، زیان خود را از ابتدای هفته بر ۰/۲ درصد و از ابتدای سال به ۱/۸ درصد رسانده است. فعالان بازار در جریان معاملات روز دوشنبه به دادوستد بیش از ۵۸۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۸۴۲ میلیارد ریال پرداختند که در نهایت افت شاخص را به دنبال داشت؛ به گونه‌ای که نمادهای مخابرات، بانک پاسارگاد، هلدینگ پارسیان و پالایش نفت بندرعباس، بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص گذاشتند.

در بازار دیروز ارزش معاملات با افزایش روزانه ۱۸درصدی مواجه شد که البته این رقم در مقایسه با یک ماه گذشته شاهد افت ۹درصدی بود.

در همین حال نمادهای مپنا، ملی مس و تاپیکو تاثیر مثبت بر شاخص داشتند اما این تاثیر به اندازه‌ای نبود که بتواند روند شاخص را تغییر دهد. در میان صنایع فعال در بازار صنعت خودرو همچنان پیشتاز بازار است. اخبار منتشر شده درخصوص شرکت‌های فعال این صنعت به تشکیل صف‌های خرید در این گروه انجامیده است که از آن جمله می‌توان به خبر افزایش سرمایه پارس‌خودرو و اخبار مربوط به ورود دوباره پژو و همکاری با ایران‌خودرو اشاره کرد. پس از گروه خودرو گروه فلزات اساسی و مالی به عنوان پیشتازان بازار قرار دارند. در جریان معاملات یادشده نمادهای فاذر، کاذر، تکشا، چترو و فباهنر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب نمادهای ثاباد، دامین، تکمبا، قشرین و وپست شد.

نماد پارس خودرو در معاملات روز دوشنبه بیشترین میزان تقاضا را که بیش از ۵۱ میلیون سهم بود از آن خود کرد.

پس از این نماد نمادهای دروز، خودرو، خساپا و دزهراوی بیشترین تقاضای خرید را در بازار داشتند.

در این میان نمادهای پارس خودرو، سایپا، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری رنا در مجموع تقاضای خرید ۱۰۶ میلیون سهمی را به ثبت رساندند. بیشترین عرضه‌ها نیز در نمادهای غبهنوش، بنیرو، حکشتی، پشمچا و کبافق شکل گرفت. براساس آمارهای منتشرشده بیشترین ارزش مبادلات در میان نمادهای بورسی به فخوز، خساپا، خودرو، بترانس و خپارس تعلق داشت و نمادهای خساپا، خودرو، فخوز، خپارس و بصادر نیز به ترتیب بیشترین حجم معاملات بازار را دارا شدند.

با وجود منفی بودن بیشتر نماگرهای بازار، کارشناسان بازار همچنان امیدوارند بورس رشد خود را بار دیگر از سر بگیرد. اغلب آنها با توجه به شرایط جدید گروه‌های پتروشیمی، خودرو و بانکی که سه گروه پیشرو بازار هستند، پیش‌‌بینی می‌کنند فعالیت حقوقی‌ها در بازار افزایش یافته و بازار رشد ملایمی را آغاز کند.

بازدهی ۳۰ درصدی بورس تا پایان سال

در این بین اما کارشناسان همچنان نسبت به آینده بازار خوش‌بین هستند. به طور میانگین بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بازدهی بازار در سال جاری با شرایط کنونی حاکم بر مولفه‌های اقتصادی و سیاسی، رقمی متناسب با نرخ تورم خواهد بود. به طور میانگین ارقام پیش‌بینی شده برای بازدهی بازار در سال ۹۳ حکایت از نرخ‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد. کارشناسان معتقدند در صورتی که بورس تهران از بازدهی منفی کنونی خود بعد از فصل مجامع خارج شود، انتظار می‌رود به طور میانگین در هر ماه بین ۳ تا ۴ درصد بازدهی به ثبت برساند که این امر از ثبات نسبی بازار حکایت دارد. این در شرایطی است که بازار از مولفه‌های حمایتی نظیر تزریق نقدینگی و کاهش نرخ سود هم استفاده چندانی نکرده است. در این رابطه یک فعال بازار سرمایه عوامل تاثیر‌گذار در افت بورس را تشریح کرد و از بازدهی ۳۰ درصدی بازار سرمایه تا پایان سال خبر داد.

نصر‌الله برزنی، مدیر‌عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در گفت‌وگو با «ایسنا»، در خصوص علت بی‌تاثیر بودن کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بیش از یک ماه است که موضوع کاهش نرخ سود سپرده بانکی مطرح است، با این حال این اقدام تاثیری بر بازار نداشته است، چراکه این تاثیرات از گذشته در بازار پیش‌خور شده است. این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز تاثیر منفی خود را در بازار سرمایه گذاشته است، به علت اصلی افت بورس در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها، لایحه بودجه و پیشنهاد افزایش قیمت گاز و بهره مالکانه معادن بود که از همان زمان ضربه و شوک اصلی را به بورس وارد کرد و انتظارات بدبینانه، قیمت‌ها را کاهش داد ولی زمانی که شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های متاثر، اعلام کردند که این تاثیر معنادار نیست، اصلاحاتی صورت گرفت و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رفت قیمت حامل‌های انرژی بیش از این مقدار افزایش یابد و در حال حاضر که قیمت‌ها با شیب ملایم در حال افزایش است، اعتماد به بازار برگشته و ترس از بازار کاهش یافته است.

مدیر‌عامل این شرکت کارگزاری با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز روی انتظارات بدبینانه تاثیر منفی گذاشته بود، در پاسخ به این سوال که در ۱۰ ماه آینده چه تصویری از آینده بازار ترسیم می‌شود، گفت: انتظارات خوش‌بینانه از تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی دولت و اعتماد‌سازی که دولت در خصوص سیاست‌های خارجی از خود نشان داده است، عوامل بسیار مثبتی از آینده بازار است زیرا بزرگ‌ترین مشکل ما در بازار سرمایه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های سنگین بود که اعمال شده و در حال حاضر که فصل جدید در روابط بین‌الملل آغاز شده است، می‌تواند به خوش‌بینی‌ها دامن بزند.

وی اضافه کرد: اگر نتیجه مذاکرات به خوبی تمام شود، بخش دیگری از تحریم‌ها کاهش می‌یابد که در این راستا سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شده و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های گاز، نفت و پتروشیمی درآمد ارزی دولت بیشتر می‌شود زیرا موتور اقتصاد ارز حاصل از صادرات است.

وی عنوان کرد: عامل دیگری که می‌تواند در رشد بورس تاثیر‌گذار باشد، افزایش درآمد شرکت‌های پتروشیمی است، زیرا ظاهرا دولت به شرکت‌های پتروشیمی اجازه داده است که درآمد حاصل از صادرات را به قیمت بازار آزاد بفروشند که این مابه التفاوت می‌تواند در مقاطعی تا ۲۰ درصد پیش‌بینی سود شرکت‌ها را افزایش دهد لذا تصویری که از آینده بازار می‌توان ترسیم کرد رونق و افزایش حجم معاملات است که در این شرایط موسسات حقوقی بزرگ وارد بازار شده و درآمد شرکت‌ها اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط افراد حقیقی وارد بورس شده و حجم معاملات افزایش می‌یابد و به علت افزایش تقاضا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند بنابراین شاخص بورس رشد معقولی را تجربه خواهد کرد. این فعال بازار سرمایه در‌خصوص رشد شاخص و میزان بازدهی بورس در سال جاری گفت: قطعا شاخص بورس رشد ملایمی را تجربه کرده و از ارقام سال گذشته نیز بیشتر می‌شود ولی به هیچ عنوان بازدهی ۱۰۰ درصدی سال گذشته به‌دست نمی‌آید ولی بازدهی بورس در سال جاری قطعا از ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری رونق به بورس برمی‌گردد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی زمانی‌که مطمئن شوند که اعتماد و احساس امنیت را به دست می‌آورند قطعا وارد عمل شده و نسبت به خریداری سهام شرکت‌ها اقدام می‌کنند.

بورس، آماده صعود است