بازار منفی در برابر خبرهای مثبت
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌رغم انتشار خبرهای مثبت در مورد مسائل سیاسی و تعیین نرخ گاز پتروشیمی‌ها تحت تاثیر افت سه نماد پالایشگاه بندرعباس، حفاری شمال و مپنا با کاهش مواجه شد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اتمام مذاکرات کارشناسی گروه ۱+۵ و تهران توام با موفقیت بود. دیروز همچنین اعلام شد سومین دور مذاکرات ایران و غرب به میزبانی وین (وین ۳) در مسیر دستیابی به توافق نهایی در چارچوب توافق‌نامه ژنو قرار است از ۱۸ فروردین ماه به مدت سه روز و به سرپرستی محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود. طرفین مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست وین یک، توافق کردند تا تیرماه سال جاری (پایان دوره زمانی گام اول توافق ژنو) پنج تا ۶ جلسه برگزار کنند که دور اول و دوم آن در وین برگزار شد. این امر می‌تواند به معنای نزدیک بودن راه حل نهایی در مساله هسته‌ای باشد.
در همین حال دیروز بازار با خبرهای خوب اقتصادی نیز مواجه بود؛ اعلام نرخ ۲هزار و ۶۵۰ریالی برای گاز پتروشیمی‌ها که فرصت تعدیل سود را برای این شرکت‌ها مهیا می‌کند از جمله این خبرها بود. در همین حال دیروز در بازار آزاد بهای دلار به ۳هزار و ۵۰تومان رسید که خبر خوبی برای شرکت‌های صادر‌کننده است. در صورت تداوم این افزایش می‌توان به بهبود شرایط شرکت‌های صادر‌کننده امیدوار بود. در شروع معاملات دیروز نماد حفاری شمال با گره معاملاتی مواجه شد و به‌رغم افت ۱۲درصدی به دلیل عدم حمایت مناسب سهامدار عمده با صف فروش مجدد روبه‌رو شد. انتظار می‌رود جمع آوری صف فروش این شرکت امروز به‌طور کامل برطرف شود. در این گروه، مپنا نیز همچنان با عرضه‌های سنگین دست به گریبان بود که به افت این نماد منجر شد؛ در حالی که انتظار می‌رود این شرکت به زودی کف قیمتی خود را شناسایی کند.در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد رشد قیمت برخی نمادها ازجمله بانک تجارت بودند؛ به دنبال تغییر در هیات مدیره بانک تجارت، یک منبع مطلع گفت: عضویت در هیات مدیره این بانک مغایرتی با عضویت در شرکت‌های دیگر از جمله شرکت بورس ندارد و این عضویت ادامه خواهد یافت.در گروه سرمایه‌گذاری دیروز اعتلا البرز همچنان به رشد قیمتی بیش از ارزش خالص دارایی‌های شرکت ادامه داد. رویکرد مثبت بازار به شرکت‌های تازه وارد موجب تداوم این رشد شده است.در گروه فلزی دیروز خبرهای اولیه از احتمال عرضه فولاد هرمزگان در فرابورس حکایت دارد.در گروه خودرویی اکثر نمادهای خودرویی و قطعه‌سازها مثل سایپا، زامیاد و پارس خودرو با صف خرید همراه بودند.افت شدید قیمتی و بهبود شرایط سیاسی موجب رشد قیمت این نمادها شده است.در گروه ساختمانی، آ‌س‌پ برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، مجمع فوق‌العاده برگزار خواهد کرد. بر این اساس دیروز معاملات آ‌س‌پ با صف خرید معاملات پرحجمی را شاهد بود. در گروه صنایع غذایی، شرکت توسعه صنایع بهشهر با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۶۲ میلیارد و ۸۸۰میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۹۲ مبلغ ۵۵ تومان سود خالص محقق کرده که در مقایسه با آخرین پیش بینی (مبلغ ۵۱۵ ریال) نزدیک به ۷ درصد افزایش داشته است.علت افزایش سودآوری در این شرکت سرمایه‌گذاری رشد ۱۰ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش ۴۳درصدی هزینه‌های مالی بوده است. در این گروه، صنعتی بهشهر نیز با اعلام زمان برگزاری مجمع سالانه با صف خرید همراه شد. غبشهر روز ۲۵ همین ماه مجمع تقسیم سود خواهد داشت.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به ۲۳۴میلیارد تومان بالغ شد شاخص کل نیز با افت ۱۹۳واحدی به ۷۸هزار و ۵۴۷واحد رسید. با این افت میزان بازدهی بازار در سال جاری به منفی ۵۵/۰ درصد رسید.