گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: روز گذشته، نماد «حفاری» که مشمول رفع گره معاملاتی شده بود منجر به افت شاخص در ساعات آغازین معاملات شد؛ اما طولی نکشید تا معامله 9 میلیون سهمی در نماد «وتجارت» از افت بیشتر شاخص جلوگیری کرد و آن را مثبت کرد. تصویب افزایش سرمایه بانک تجارت مهم‌ترین عامل این رشد به شمار می‌آید.
در این بین، «فملی»، «وساپا» و «رانفور» نیز به رشد بیشتر شاخص کمک کردند، اما نتوانستند بر نمادهای منفی مثل «شبندر»، «رمپنا» و «وبصادر» که اثرگذاری ویژه‌ای بر شاخص کل دارند غلبه کنند. بر این اساس، در پایان روز گذشته، شاخص کل با افت ۱۹۳ واحدی (معادل ۲۵/۰ درصد) مواجه شد و به ۷۸هزار و ۵۴۷ واحد رسید، به این ترتیب تغییرات شاخص بورس از ابتدای سال منفی ۵۹/۰ درصد شد. از سوی دیگر، وسایل ارتباطی و خودرو به ترتیب با ۷/۲ و ۲/۱ درصد رشد صنایع پیشتاز روز گذشته به شمار می‌آمدند و استخراج نفت و گاز و ابزار پزشکی به ترتیب با ۲/۱۱ و ۹/۲ درصد افت، منفی‌ترین گروه‌های بورسی بودند. همچنین، گروه بانکی، خودرو و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند.
آنچه طی معاملات بورس از ابتدای سال به‌طور واضح به چشم می‌خورد کاهش شدید ارزش معاملات روزانه است که روند کم نوسان شاخص را در پی داشته است. میانگین ارزش معاملات روزانه که در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود، اکنون با افت شدید ۷۰درصدی به ۱۲۰ میلیارد تومان در روز رسیده است. این مهم نشان می‌دهد سهامداران کماکان به بازار و تصمیمات صورت‌گرفته در آن اطمینان ندارند. انتظار می‌رود در سه ماه نخست سال جاری که عمده شرکت‌های بورسی مجامع سالانه خود را برگزار می‌کنند، با ایجاد شفافیت بیشتر، سهامداران بار دیگر با اعتماد بیشتری معاملات خود را انجام دهند. همچنین، حضور کمرنگ سهامداران حقوقی در معاملات روزهای اخیر از جمله مسائل مهمی است که توجه سایر سهامداران را به خود جلب کرده است. مشخص نبودن نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که از جمله موضوعات آن می‌توان به عدم تعیین دقیق نرخ خوراک پتروشیمی اشاره کرد علت اصلی عملکرد فعلی حقوقی‌ها است. در واقع، تغییر در هزینه‌های تولیدی شرکت‌ها به شدت وابسته به این‌گونه تصمیمات دولت است که می‌تواند سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، می‌توان وضعیت فعلی بازار را ناشی از این سردرگمی و خاطره تلخ سهامداران در روزهای پایانی سال ۹۲ دانست.

افت ملایم شاخص کل در ابتدای هفته

افت ملایم شاخص کل در ابتدای هفته