گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت بازدهی هفتگی معادل ۸/۱ درصد توانست مجددا به بالای مرز ۶۰هزار واحد دست یابد. در هفته گذشته شاخص توانست با ۳هزار و ۴۰واحد رشد هفتگی به ۶۰هزار و ۹۶۴واحد برسد که تنها ۱۹۹واحد با رکورد پیشین شاخص معادل ۶۱هزار و ۱۶۳واحد فاصله دارد.

کارشناسان بازار انتظار دارند بازار که تا روز چهارشنبه هفته گذشته به بازدهی ۳/۶۰ درصد دست یافته بتواند در هفته جاری رکورد بازدهی امسال خود را بشکند و به بازدهی بالاتری دست پیدا کند. از دیدگاه این کارشناسان در حال حاضر بازار از چند تحول مهم تاثیر می‌پذیرید؛ گشایش سیاسی و فضای مطلوب سیاسی داخل و خارج کشور، انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب و رکود در بازارهای موازی موجب شده است بازار سهام در موقعیتی منحصر به فرد قرار گیرد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. از این دیدگاه، بازار نه تنها می‌تواند بازدهی بیش از بازارهای موازی را ثبت کند بلکه می‌تواند به صورت طولانی مدت جایگاه استقرار سرمایه‌هایی باشد که از بازارهای موازی به سوی سهام در حرکت است. در بازار سهام در تحولات سیاسی سفر قریب‌الوقوع دکتر روحانی به نیویورک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ انتظار می‌رود این سفر به سفری تاریخی تبدیل شود. در همین رابطه وال‌استریت ژورنال نوشت: دولت آمریکا خود را آماده دیدار با مقامات بلندپایه دولت ایران و همچنین دیدار اوباما و روحانی در سازمان ملل کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل انتخاب، روحانی و اوباما هر دو روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی منابع خبری از دیدار وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون، مسوول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه هفته آتی در نیویورک خبر می‌دهند.

منابع رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند، اما پیش از این نیز گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص دیدار اشتون و ظریف مطرح شده بود.

ظریف شب گذشته خطاب به نمایندگان کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده بود که ایران به‌دنبال حل و فصل مساله هسته‌ای است و نمی‌خواهد برای مذاکره، مذاکره کند.

در کنار فضای سیاسی در حوزه اقتصادی هفته گذشته برخی از تصمیم‌گیرها موجب باز شدن فضای اقتصادی شده است. در مهم‌ترین تصمیم هفته معامله‌گران شاهد تصمیم گمرک در ایجاد زمینه‌سازی برای رفع ممنوعیت صادرات بودند. ایجاد محدودیت عوارضی برای صادرات کنسانتره و گندله و تعیین سهمیه برای صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی از جمله امتیازهای این تصمیم است که می‌تواند تاثیر مثبتی را بر شرکت‌های بورسی برجای بگذارد.در همین حال در حوزه اقتصادی تثبیت نسبی ارزش دلار در محدوده ۳۰هزار تا ۳۲هزار ریال موجب آرامش بخش صنعت در فعالیت‌های صادرات و واردات شده است. انتظار می‌رود همزمان با مذاکرات سیاسی خارجی گشایشی نیز در میزان ارز موجود در صحنه اقتصادی به وجود آید.

در حوزه اقتصادی در بازارهای جهانی با تغییرات پیش روی در فدرال رزرو بهای فلزات نیز رو به تقویت گذاشته است. بهای هر تن مس به ۷هزار و ۲۷۰دلار در هر تن رسیده است و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۶۸دلار، یک هزار و ۸۶۰دلار و ۲هزار و ۸۰دلار در هر تن رسیده است. در بازار داخل نیز البته با توجه به نزدیکی فصل پاییز و رکود نسبی در حوزه ساخت‌و‌ساز بهای محصولات فولادی کاهش یافته است. از سوی دیگر نا‌پایداری قیمت دلار نیز سبب شده است خریداران محصولات فلزی و پتروشیمی به انتظار کاهش احتمالی قیمت‌ها در روزهای آینده بنشیند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شرایط مناسبی را تجربه کرد که ناشی از سه مساله نزدیکی انتشار گزارش‌های شش ماهه، فضای خوب سیاسی و پایان زمان فروش سهامداران با هدف تسویه خریدهای اعتباری کارگزاران در پایان سال مالی نزدیک به ۶۵ شرکت کارگزاری بود. هر‌چند تا روز دوشنبه بازار همچنان «بیش فعالی» شرکت‌های سرمایه‌گذاری داری سال مالی منتهی به شهریور ماه را شاهد خواهد بود، اما به نظر می‌رسد این امر با توجه به شرایط بازار تاثیری در کلیت روند معاملات نگذارد. در بازار روز چهارشنبه بازار با صدر نشینی توامان گروه بانکی و پتروشیمی مواجه شد امری که در روزهای آینده تداوم آن به خبرهایی که در گزارش‌های شش ماهه منتشر خواهد شد، وابسته است. در همین حال در گروه بانکی شنیده‌ها از تغییرات مدیریتی خبر می‌دهد در این گروه پس از مدیرعامل بانک کارآفرین دکتر سیف که به بانک مرکزی نقل مکان کرد، دومین مدیرعامل بانک‌های خصوصی نیز به بخش دولتی رفته است. براساس شنیده‌ها دکتر بت شکن از بانک اقتصاد نوین به بانک مسکن رفته است.در گروه پتروشیمی، روز چهارشنبه پتروشیمی جم با صف خرید سنگین مواجه شد که عرضه یک میلیونی را تجربه کرد. در این گروه، پتروشیمی شیراز با صف خرید همراه شد تا در انتهای روز هلدینگ نفت و گاز پارسیان بار دیگر وضعیت سهام پتروشیمی شیراز متعلق به خود را شفاف‌سازی کند. انتظار می‌رود با انتشار این گزارش شفاف‌سازی، نماد «پارسان» امروز پس از مدت‌ها غیبت به تابلو بازگردد.در این گروه، هلدینگ تاپیکو نیز انتظارات از این هلدینگ را با تعدیل مناسب سود سال آتی خود محقق کرد تا انتظار بازدهی مناسب این نماد در بازگشایی مطرح باشد؛ انتظار می‌رود تاپیکو نیز امروز به تابلو بازگردد. تاپیکو سود هر سهم سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۳ را از ۸۳۹ ریال به ۹۳۸ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۱۲ درصدی به بازار بازخواهد گشت. شرکت علت افزایش پیش‌بینی درآمد هر سهم را ناشی از پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت‌های سرمایه پذیر و نیز شناسایی سود حاصل از فروش سهام شرکت پتروشیمی جم در فرابورس اعلام کرده است. سود هر سهم تلفیقی خود را نیز از ۸۶۹ ریال به ۱۰۰۰ ریال افزایش داده است.

در گروه هلدینگی، صندوق بازنشستگی نیز ۱۲درصد دیگر به سود خود افزود تا یکی از ارزان‌ترین سهام ارزنده بازار را شکل دهد.

در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت تازه خصوصی شده حمل‌و‌نقل خلیج فارس در بازگشایی نماد با جهش قیمتی مواجه شد. در این گروه، کشتیرانی امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در کنار این شرکت، افست و لنت ترمز ایران نیز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملات است.

در گروه انفورماتیک، گروه فن‌آوا پس از فروش ۲۰درصد فن‌آوا کارت خود، عرضه یک سهم دیگر پرتفوی خود را آگهی کرده است. گروه فن آوا در تاریخ ۲۵ شهریور ۲۰ درصد از کل سهام شرکت فن‌آوا کارت را فروخته که ۱۸۸ ریال بر سود هر سهم شرکت اضافه کرده است. شرکت همچنین قصد واگذاری ۵۱۰ سهم (معادل ۵۱ درصد) از کل سهام شرکت داده‌پردازی فن‌آوا را نیز از طریق بازار سوم فرابورس را دارد.

در گروه خودرویی بار دیگر ایده ادغام دو شرکت خودرو‌سازی سایپا و ایران خودرو در جلسه معارفه مدیرعامل جدید ایران‌خودرو مطرح شده است. به گزارش ایکوپرس، در جلسه مذکور همکاری در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی پلاتفرم و تولید قطعات خودرو از ضروریات تکامل خودروسازی ایران عنوان شد و دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواستار آن شدند تا در کنار رقابت در بازار داخلی، در سطح بین‌المللی ارتباطی دوستانه و رفاقتی جهت صدور برندهای خود دربازارهای جهانی داشته باشند.

ازدیگر سو مقرر شد کارگروهی متشکل از مهندسان و مدیران ایران خودرو وسایپا برای اجرایی کردن اتحاد استراتژیک بین این دو خودروساز بزرگ کشور درهفته آتی برگزار شود. در گروه غذایی، روز چهارشنبه ۱۷ درصد از سهام شرکت قند نقش جهان به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال، توسط موسسه خیریه علی و حسین همدانیان به صورت یکجا و نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) و به قیمت پایه هر سهم ۱۳ هزار و ۵۰۰ ریال عرضه و انجام شد. معامله مذکور تا احراز شرایط به صورت غیر‌قطعی باقی خواهد ماند.

در مجموع روز چهارشنبه بازار سهام روز مثبتی را پشت سر گذاشت که در آن ۲۱۴میلیارد تومان سهام معامله شد. با این کارنامه در کل هفته، ارزش معاملات به ۸۰۹ میلیارد تومان رسید که ۱۰درصد رشد را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد. شمار خریداران نیز به ۸۰هزار و ۷۵۷ نفر رسید که نسبت به هفته قبل از آن ۲/۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.