گروه بورس- بیتا احمدی: برداشتن حجم مبنا از سامانه معاملات در بلندمدت به نفع بازار سرمایه کشور نیست، به دلیل اینکه از تعداد سهامداران کاسته خواهد شد. علی اسلامی بیدگلی، مدیرعامل کارگزاری رضوی و کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: از سال ۸۲ تاکنون به جای اینکه یک یا ۲میلیون نفر سهامدار وارد بورس تهران شوند، ۴۰۰هزار نفر از آن خارج شده‌اند که برای این مساله هنوز تدابیری اندیشیده نشده است.

وی افزود: برای اینکه سهامداران به بازار سرمایه کشور اعتماد کرده و ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند، باید بورس را با ابزار جدید مالی متحول کرد.

وی با اشاره به اینکه سهامداران با پذیرفتن ریسک، وارد بورس می‌شوند، اظهار داشت: اما سود قابل‌قبول از جمله مسائلی است که هر سرمایه‌گذاری به آن توجه دارد و این رویکرد بازاری برای سرمایه‌گذاری، کاملا طبیعی است.

علی اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: برداشتن محدودیت نوسان و حجم مبنا از سامانه معاملات بورس شاید در کوتاه‌مدت درست به نظر برسد، اما در بلندمدت به دلیل اینکه سهامداران را از بازار سرمایه خارج می‌کند، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه در بورس تهران بازارگردانی تنها برای کاهش ریسک سیستماتیک بازار انجام می‌گیرد، گفت: در بورس کشورما برای کاهش نوسانات بازار که تحت تاثیر ریسک سیستماتیک قرار می‌گیرند، بازارگردان فعال می‌شود تا ریسک‌ها را کاهش دهد، در حالی که در هیچ یک از بورس‌های دنیا چنین عمل نمی‌شود.

وی افزود: در بورس‌های جهان در مواقعی که ریسک سیستماتیک وجود دارد، قیمت سهام رشد می‌کند، اما ما در بورس تهران با بازارگردانی جلوی آن را می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی همچنین تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های کارگزاری ما با آن دست به گریبان هستند، کمبود منابع مالی است و ارگان‌ یا سازمانی هم وجود ندارد که کارگزاری‌ها را تامین مالی کند.

وی گفت: اینکه شرکت کارگزاری به عنوان بازارگردان در زمانی که ریسک سیستماتیک اتفاق می‌افتد، بیاید سهامی را خریداری کرده و در زمان مناسب‌تر به فروش برساند، نیازمند منابع مالی است که کارگزاری‌های ما فاقد آن هستند.

وی ادامه داد: اگر کارگزاری‌های بورس ما ۵میلیارد تومان سرمایه داشتند می‌توانستند در مواقع لزوم سهامی را از بازار جمع‌آوری کرده و در موقع مناسب آن را عرضه کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه کارگزاری‌های ما تامین مالی ندارند، نمی‌توانند در شرایط منفی بازار تاثیرگذار بوده و بازار را متحول کنند.

وی خاطرنشان کرد: بورس تهران به دلیل اینکه تک‌محصولی است، بازارگردان‌ها قادر نیستند سهامی را که ندارند به فروش برسانند.

وی گفت: طبق عقود اسلامی بازارگردان‌ها نمی‌توانند سهامی را که ندارند به فروش برسانند، به همین دلیل لزوم ایجاد یا حضور ارگانی که به کارگزارها و بازارگردان‌ها تامین مالی دهد به شدت احساس می‌شود.