ایسنا - ورود سهام شرکت بورس در بورس باید تابع ضوابط بورس باشد، بنابراین احتمال تغییر در اساسنامه شرکت بورس پس از مدتی با توجه به شرایط بورس وجود خواهد داشت. عباس هشی، حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره معاملات سهام شرکت بورس به صورت گروهی توضیح داد: هر شرکتی برای ورود به بورس باید تابع اساسنامه تیپ بورس باشد، این اساسنامه هرگونه امتیاز و ارجحیت بین سهامداران را نمی‌پذیرد زیرا با قوانین فعلی، تمام سهامداران دارای یک ویژگی هستند.

او با بیان این که ما بحث سهام ممتاز و عادی را داریم که در تجربه ۱۵، ۱۶ سال گذشته تمام امتیازهای بورس را حذف کرده و تنها امتیازهایی باقی‌مانده که در هنگام پذیرش سال‌های قبل سهامداران پذیرفتند و به سمت اصل تساوی حقوق سهامداران پیش رفتند، گفت: بنابراین اگر روزی سهام شرکت وارد بورس شود، این ماده از اساسنامه که سهام به صورت گروهی مورد معامله قرار گیرد، باید اصلاح شود.

حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار ادامه داد: تا قبل از ورود سهام شرکت به بورس، سهامی‌ عام تابع شرایط خاصی است که سهامداران تعریف کردند، در سهامی‌ عام هم سهم می‌تواند عادی و ممتاز باشد، اما شرایط حاکمیتی بورس می‌گوید که سهام امتیاز خاصی نداشته باشد. وی درباره اجرای طرح اظهارنظر حسابرسی بر EPS شرکت‌ها توضیح داد: اظهارنظر در مورد سود شرکت‌ها نیازمند توان تحلیل‌گری مالی، دسترسی به بازارهای جهانی و پیش‌بینی قیمت مواد اولیه محصول در کشور و دنیا است، بنابراین تمامی مراحل ارزیابی این سود، مربوط به اصول حسابرسی نمی‌شود. هشی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری وظیفه حسابرس نیست، خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا، اعلام EPS الزامی نیست و از آن‌جا که بازارهای سهام از شفافیت اطلاعاتی لازم برخوردارند مشکلی در این خصوص به‌وجود نمی‌آید، اما در ایران چون در حوزه اطلاع‌رسانی به سمت وضعیت نیمه شفاف در حرکت هستیم، سازمان بورس برای حمایت از سهامداران جزء که بر اساس سود اعلام شده اقدام به خرید و فروش می‌کنند این طرح را اجرا کرده است.