مانا: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران برنامه جدید این شرکت را برای گسترش ناوگان و جلب همکاری بخش خصوصی اعلام کرد.

محمد حسین داجمر در اولین جلسه مشترک کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با شرکت‌های خدمات بندری «فورواردری» بخش خصوصی با اشاره به چهلمین سال تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: وضعیت ناوگان این شرکت از ۴۲ فروند کشتی و ۵۰۰‌هزار تن ظرفیت پیش از انقلاب به ۱۱۵ فروند کشتی اقیانوس پیمای پشتیبان با ۸/۳‌میلیون تن ظرفیت در حال حاضر رسیده است که این روند طی سال‌های آینده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. وی با بیان اینکه تا کنون قرارداد ساخت ۳۸ فروند کشتی اقیانوس پیما توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران قطعی شده است، خاطر نشان کرد: با اضافه شدن این تعداد کشتی تا سال ۲۰۱۰ به ظرفیت این شرکت ۲/۲‌میلیون تن اضافه خواهد شد و امید می‌رود با احتساب کشتی‌های خارج شده از ناوگان تا پایان برنامه چهارم به هدف ۵/۵‌میلیون تنی تعیین شده برسیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران به جدیدترین برنامه‌های کشتیرانی و شرکت‌های تابعه برای توسعه گسترده ناوگان اشاره کرد و گفت: برنامه خرید ۱۰۶ فروند کشتی اقیانوس پیما توسط این شرکت تدوین شده که تا پایان سال‌جاری بخش عمده قراردادهای آن با شرکت‌های مختلف منعقد خواهد شد. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران یکی از اهداف جدید این شرکت را دستیابی هرچه بیشتر به بازارهای داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از خلاءهایی که هم اکنون در ایران وجود دارد عدم حضور بخش خصوصی فعال در حمل و نقل ترکیبی و دریایی در کنار شرکت‌های بزرگ ایرانی فعال در این حوزه و جهت‌گیری آنها برای همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی است.

به گفته وی کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران قصد دارد با برگزاری جلسات هماهنگی و همکاری با شرکت‌های فورواردری این خلا بوجود آمده را در جهت اهداف ملی تغییر دهد.

وی با اعلام آمادگی برای تقویت بخش خصوصی جهت حضور در بخش حمل و نقل ترکیبی، عدم ارائه خدمات مناسب در بخش ترانزیت کشور را موجب سرشکستی برای کشور به عنوان سرپل ترانزیت منطقه دانست و افزود: کشور ترکیه هم اکنون جایگاه ما را برای ترانزیت کالا به عراق گرفته است و از سوی دیگر کالاهای مورد نیاز کشورهای آسیای میانه نیز هم‌اکنون از مسیرهای اروپایی تامین می‌شود.