اصلاح قانون مالیات‌، تکالیف مودیان را روشن می‌کند

دکتر کبوته «دبیر همایش»: بسیاری از سوءتعبیرهایی که نسبت به تفاسیر قانون مالیات وجود داشت، بر اثر تعامل سازمان امور مالیاتی با حسابداران برطرف شد دکتر علی‌اصغر کبوته، دبیر علمی همایش با اشاره به برگزاری اولین همایش در سال گذشته گفت: با توجه به وجود فضای نامناسب بین حسابداران رسمی و کارشناسان امور مالیاتی، اولین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی، با هدف ایجاد همدلی و همراهی میان حسابداران و کارشناسان مالیاتی در سال گذشته برگزار شد.وی افزود: سال گذشته علاوه بر ایجاد همدلی میان حسابداران و کارشناسان مالیاتی، کمیته‌ای مرکب از ۹ نفر به منظور رفع ابهام‌ها و اختلاف‌های میان حسابداران رسمی و ممیزان مالیاتی تشکیل شد که بسیاری از سوءتعبیرهایی که نسبت به تفاسیر قانون مالیات وجود داشت برطرف شد.

کبوته با اشاره به پاسخگویی به یکصد پرسش و ابهام به عنوان هدف سوم در همایش سال گذشته اظهار داشت: در همایش یاد شده، به ایجاد کنترل کیفیت در پرونده‌های حسابرسی دست یافتیم و امیدواریم پس از برگزاری همایش دوم کلیه ابهامات موجود برطرف شود.

اهداف همایش

دبیر علمی همایش درباره اهداف دومین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی گفت: اهداف همایش اخیر عبارتند از: ۱- ایجاد همفکری، همراهی و همدلی بین حسابداران رسمی و کارشناسان امور مالیاتی.

۲ - بررسی ابهامات و نارسایی‌هایی که در برخی قوانین وجود دارد و پیشنهاد اصلاح‌ این نارسایی‌ها به سازمان امور مالیاتی که آن دسته از قوانین که در حیطه اختیار سازمان است توسط سازمان اصلاح شود و آن دسته که در حیطه دولت و مجلس است به این مراجع ارجاع شود.

۳ - برپایی آموزش توجیهی منسجم به حسابداران رسمی و کارشناسان امور مالیاتی برای حسابرسی و رسیدگی مالیاتی یکنواخت و یکسان.

وی اظهار کرد: برنامه پس از برگزاری همایش این است که تمام نارسایی‌ها را توسط کارگروه مالیاتی مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهای لازم را به سازمان امور مالیاتی منعکس کنیم.

۶۶۷ پرونده دارای اختلاف

دکتر علی‌اکبر عرب‌مازار، رییس سازمان امور مالیاتی نیز در این همایش با درخواست همکاری بیشتر از اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداران خبره ایران و انجمن حسابداری ایران به منظور انجام هر چه بهتر حسابرسی مالیاتی گفت: سال گذشته هیات‌های هماهنگی فعال شدند و بیش از ۷۵جلسه از سوی این هیات‌ها برگزار شد.

همچنین کلیه پرونده‌های دارای اختلاف که حدود ۶۶۷ پرونده بود، در این هیات‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به حوزه‌های مالیاتی ارجاع شد.

وی افزود: در اجرای ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، کمیته‌ای راهبردی تشکیل شده که تاکنون ۱۰جلسه برگزار کرده و کوتاه‌ترین راه برای روشن شدن وضعیت مالیاتی مودیان در اصلاحات مواد قانونی صورت گرفته است و امیدواریم این اصلاحیه قبل از زمان رسیدگی به گزارش‌های سال ۸۵ مورد تاکید قرار گیرد.

اصلاحیه یادشده که در‌حال‌حاضر به وزیر امور اقتصادی و دارایی تحویل داده شده تکالیف مودیان مالیاتی را روشن خواهد کرد و امید است در هیات وزیران تصویب شود.

تلاش برای کاهش اختلافات

عرب مازار سپس گفت: یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی در زمینه تشویق مودیان به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، سامان‌دهی مواد قانونی است، بنابراین در جهت ارتقای سطح هیات‌های راهبردی، از اعضای جامعه حسابداران رسمی استفاده خواهد شد. وی افزود: تلاش می‌شود در آیین‌نامه دفاتر مالی و تبصره سه‌ماده ۹۷، اقداماتی در جهت کاهش اختلافات صورت گیرد. رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به بحث برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه حرفه در سطح کشور گفت: اولین هدف ما این است که ثابت کنیم حرفه حسابرسی در جهت توسعه اقتصادی موثر بوده و به مسوولان در امر تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد، از سوی دیگر جلب اعتماد عمومی به عملکرد فعالان حرفه‌ای موردنظر است.

تعامل بیشتر

«غلامرضا سلامی» عضو انجمن حسابداران خبره ایران نیز در حاشیه برگزاری همایش حسابرسی مالیاتی در خصوص برگزاری این برنامه گفت: برگزاری این قبیل سمینارها می‌تواند به ایجاد تعامل بیشتر بین جامعه حسابداران رسمی و سازمان امور مالیاتی بینجامد و در جهت ارتقای سیستم تشخیص مالیات موثر واقع شود.وی در خصوص تمایز کارشناسان مالیاتی و حسابرسان گفت: طبق قانون هر دو در جهت تشخیص مالیات عمل می‌کنند، اما تفاوت آنها این است که حسابرس حتما باید صورت‌های مالی را حسابرسی کند و نسبت به درآمد مشمول مالیات اظهارنظر کند.

اما برای مودیان مالیاتی، چنین قیدی در قانون وجود ندارد، زیرا مامور مالیاتی فرصت و گاهی اوقات تخصص لازم را ندارد، بنابراین بدون رسیدگی به صورت‌های مالی، تشخیص مالیات، مبنای علمی قابل‌قبولی ندارد.

سلامی درباره استفاده سازمان امور مالیاتی از خدمات حسابرسی گفت: ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌ها، اختیار استفاده یا عدم‌استفاده از خدمات حسابداری رسمی را به مودی اعطا کرده است.در این حالت اگر مودی تشخیص بدهد، حسابدار رسمی مکلف است کار را بپذیرد. بنابراین در حال حاضر، عمده ارجاع کار از طرف مودیان مالیاتی است.

وی افزود: در یکی از تبصره‌های ماده ۲۷۲، سازمان امور مالیاتی می‌تواند کار را به طور مستقیم به حسابداران واگذار کند اما این امر تاکنون محقق نشده است، در صورتی که در برخی از موارد که کار دشوار است بهتر است که سازمان امور مالیاتی، آن را به حسابداران رسمی ارجاع دهد.

تکلیف نه، اختیار آری

ناصر پرتوی دبیرکل انجمن حسابداری ایران نیز در حاشیه برگزاری همایش یادشده در خصوص همکاری کارشناسان مالیاتی و حسابداری رسمی گفت: واگذاری حسابرسی مالیاتی به حسابداران رسمی از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ابتدا اینکه تاکنون تشخیص مالیات توسط کارشناسان مالیاتی صورت می‌گرفته و انجام این کار توسط حسابداران رسمی هنوز جا نیفتاده است و شاید چند سال طول بکشد تا این امر نهادینه شود.

از سوی دیگر به دلیل سابقه کم حسابداران در حسابرسی مالیاتی ممکن است مسوولیت‌هایی را متوجه آنان سازد.وی پیشنهاد کرد: واگذاری حسابرسی مالیاتی به حسابداران رسمی باید اختیاری باشد و حسابداران مکلف به انجام آن نشوند.پرتوی درباره تاثیر برگزاری این همایش گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها می‌تواند دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند. اما باید به فکر ضمانت اجرایی موارد مطرح شده نیز بود.