گروه بورس- اعظم شریفی: سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته دو بلوک متعلق به بدهکاران را برای نخستین‌بار برای فروش آگهی کرد.

بر این اساس، یک بلوک ۸۴/۱ درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران و یک بلوک ۵ درصدی فولاد مبارکه اصفهان از سوی سازمان خصوصی‌سازی رسما برای فروش آگهی شد. این در حالی است که دولت در این شرکت‌ها سهام قابل عرضه ندارد. این بلوک‌های عرضه‌شده متعلق به بدهکاران خصوصی‌سازی از جمله سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و ویژن منابع آتیه و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد است.

شرکت‌هایی که پیش از این بلوک‌های دو شرکت ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان را از دولت خریداری کرده بودند، اما نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند.در این صورت، اگر کل بلوک عرضه‌شده ۸۴/۱ درصدی «مس» توسط خصوصی‌سازی متعلق به معادن و فلزات باشد و در صورت انجام معامله بلوک مزبور در قیمت پایه، «ومعادن» شاهد شناسایی بیش از ۴۰ میلیارد تومان سود خواهد بود؛ چراکه قیمت تمام‌شده مس برای «ومعادن» حدود ۸۰۰ تومان و قیمت سهام عرضه شده توسط خصوصی‌سازی حداقل ۱۲۰۵ تومان است. نکته دیگر اینکه بلوک ۵ درصدی فولاد مبارکه احتمالا متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد براساس سرمایه قبلی ۱۵۸۰ میلیارد تومان فولاد و با قیمت پایه ۴۶۶ تومان برای فروش آگهی شده است، حال آنکه سرمایه فولاد مبارکه یک هفته پیش به ۲۵۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس به نظر می‌رسد که قیمت عرضه بلوک «فولاد» نیاز به اصلاح دارد.اما بر اساس آگهی، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ویژن منابع آتیه و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذاری ۸۴/۱ درصد سهام ملی مس و ۵ درصد از سهام فولاد مبارکه اصفهان را از تاریخ ۷ اسفندماه از طریق بورس و به صورت نقدی شروع می‌کند. در این عرضه قیمت پایه ملی مس به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه ۲ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰ ریال کمتر نباشد، ‌تعیین شده است.همچنین قیمت پایه عرضه بلوک ۵ درصدی «فولاد» نیز مبلغ ۴ هزار و ۶۶۰ ریال اعلام شده است.

قیمت پایه بلوک ملی مس بیش از مبلغ ۱۲۹ میلیارد تومان و قیمت پایه بلوک فولاد مبارکه بیش از ۳۶۸ میلیارد ریال تعیین شده است.

از سوی دیگر یک بلوک ۵ درصدی بانک صادرات نیز برای فروش آگهی شده است. قیمت پایه هر سهم بلوک ۵ درصدی بانک صادرات ایران به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۱۵ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۱۸۵۰ ریال کمتر نباشد، در نظر گرفته شده است.این بلوک که روز ۲۱ اسفندماه از طریق بورس عرضه می‌شود به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط ۳ ساله به فروش خواهد رسید.

عرضه مزایده‌ای سه بلوک

علاوه‌بر این ۱۰۰ درصد از سهام گروه ماشین‌سازی تبریز، ۹۵ درصد از نیروگاه تبریز و ۴۰ درصد از تولید الیاف شیشه خرم بید نیز از طریق فرابورس و مزایده به حراج گذاشته می‌شود. بلوک ماشین‌سازی تبریز به قیمت پایه هر سهم معادل ۷۶۸ ریال از طریق فرابورس و با شرایط ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط ۶ ساله قابل عرضه است.بلوک یادشده متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و عرضه آن از تاریخ ۱۷ اسفندماه در بازار سوم فرابورس آغاز می‌شود.

نیروگاه تبریز و تولید الیاف شیشه خرم بید هر یک به ارزش ۶ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال و ۲۳ میلیارد و ۸۰۸ میلیون ریال برای واگذاری آماده هستند. شرایط عرضه نیروگاه تبریز ۱۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۸ ساله و الیاف شیشه خرم بید با ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۳ ساله تعیین شده است.

پاکت‌های مزایده این دو بلوک نیز روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه در سالن همایش سازمان خصوصی‌سازی بازگشایی می‌شود. نیروگاه تبریز متعلق به برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی و تولید الیاف خرم بید به سازمان گسترش نوسازی و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری فارس است.

واکنش صندوق فولاد به حراج بلوک «مبارکه»

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در واکنش به حراج بلوک ۵ درصدی فولاد مبارکه اصفهان متعلق به این شرکت در بورس به دلیل عدم‌پرداخت اقساط گفت: صندوق بازنشستگی فولاد ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است و تنها ۳۸۰ میلیارد تومان بابت سهام خریداری شده در سنوات قبل بدهکار است. محمدرضا شهیدی‌تبار در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: این صندوق بارها درخواست تهاتر مبلغ یادشده را مطرح کرده است، ولی متاسفانه مسوولان سازمان خصوصی‌سازی تنها با نگاه بخشی به این وظایف نگاه کرده‌اند. وی افزود: در شرایطی که این صندوق برای تامین حقوق بازنشستگان و عیدی پایان سال دچار مشکل است و اقدام سازمان خصوصی‌سازی در حراج بلوک مالکیتی صندوق فولاد در مس و فولاد تنها جای تشکر دارد.