گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آرامش نسبی توام با کاهش اندک قیمت‌ها بود که در آن شاخص کل معادل ۸/۷۶ واحد افت کرد و به ۲۱ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم روند شناسایی سود از سوی معامله‌گران و استراحت قیمتی بازار بودند که این امر سبب کاهش قیمت برخی از نمادهای عمده شد. در همین حال انتظار برای بازگشایی نمادهای متوقف و همچنین ارزیابی از روند آتی قیمت‌ها موجب شده است تا معامله‌گران در انتظار تحولات آتی باقی بمانند.

در حال حاضر کارشناسان بازار معتقد هستند، سرعت رشد قابل‌ملاحظه بازار در دو هفته اخیر و خروج بخشی از نقدینگی بازار پس از عرضه‌های سنگین سهام به ویژه در نمادهایی نظیر فولاد مبارکه، سبب آرامش بازار شده است. کارشناسان بازار معتقدند؛ به‌رغم خلا نقدینگی به وجود آمده در بازار و فرصت شناسایی سود از سوی معامله‌گران در روزهای آتی و به ویژه با ورود بانک پاسارگاد به فرابورس، نقدینگی بازار قابل‌بازگشت به تعادل است. بانک پاسارگاد دیروز جلسه معارفه خود را برای عرضه در فرابورس برگزار کرد.

در همین حال روز یک شنبه آینده بانک ایران زمین نیز پذیره‌نویسی بخشی از سهام خود را در فرابورس انجام خواهد داد. این امر کفه بانک‌ها در بازار سرمایه را سنگین‌تر خواهد کرد.

در گروه بانکی، انتشار خبرهایی در مورد احتمال توقف پست بانک برای کسب اطلاعات جدید از این شرکت، باعث فرو ریختن صف این نماد شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در بازارهای جهانی شاهد تداوم شرایط مطلوب بودند. حضور مس در نرخ ۱۰ هزار و ۱۴۵ دلار در هر تن، سرب، دو هزار و ۶۴۵ و دو فلز روی و آلومینیوم در نرخ دو هزار و ۵۰۰ دلاری، سبب توجه معامله‌گران به سهام تولید‌کنندگان فلزات شده است. همچنین در نمادهای معدنی، سهام شاخص گروه تحت‌تاثیر عرضه‌های سنگین چند روز اخیر قرار داشتند.

در گروه فلزی دیروز ملی مس با افزایش سطح پایه قیمت مس تا سقف ۸ هزار و ۴۰۰ دلار، مبلغ ۲۶۹ ریال به سود خود افزود تا احتمال عبور سود ملی مس از دو هزار ریال پررنگ‌تر شود. در همین حال پیش‌بینی تقسیم سود ۷۰ درصدی سود برای اکثر سهامداران حقوقی می‌تواند موضوعی جذاب باشد، هر چند که رشد اخیر قیمت‌ها باعث کاهش بازدهی سود نقدی اکثر سهام از جمله مس در برابر سود بدون ریسک اوراق مشارکت شده است.

روز گذشته در گروه خودرویی دو جریان متناقض در حال رقم خوردن بود که این امر سبب حضور صف خرید در برخی نمادها نظیر گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و معاملات ضعیف در نمادهای دیگر بود. رییس شورای رقابت در مورد معامله سهام ایران‌خودرو سایپا گفت: با توجه به وجود قانون ضد انحصار در کشور، معامله سهام شرکت‌های وابسته به یک صنعت توسط یکدیگر و به صورت ضربدری غیر‌قانونی است؛ بنابراین خرید سهام ایران‌خودرو توسط سایپا یا زیرمجموعه‌هایش و بالعکس خرید سهام سایپا توسط ایران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش به علت ایجاد انحصار در صنعت خودرو غیر‌قانونی است و در صورت وقوع، توسط شورای رقابت ابطال خواهد شد.

پژویان در ادامه اظهار داشت: بدین ترتیب خرید بلوک ایران‌خودرو توسط سرمایه‌گذاری رنا که از زیرمجموعه‌های سایپا است، قابل‌انجام نخواهد بود؛ هر چند که به اذعان مدیران ارشد سایپا هیچ گونه برنامه‌ای در این خصوص وجود نداشته است.

در ضمن پژویان با اشاره به معامله قبلی بلوک سایپا توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا گفت: با بررسی این معامله، تاکنون موردی دال بر انجام تخلف در معامله مشاهده نشده است؛ هر چند که ابعاد مختلف این معامله در دست بررسی است و نهایتا تا ۱۰ روز آینده اظهارنظر رسمی این شورا در خصوص صحت و سقم معامله منتشر خواهد شد.

این در حالی است که در بازار، خبرهایی از احتمال بازگشایی برخی از نمادهای خودرویی در هفته آینده به گوش می‌رسد.

در نماد مخابرات نیز سخنان معاون سازمان بورس در مورد احتمال بازگشایی همراه اول در هفته آینده، سبب امیدواری سهامداران این نماد شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با گرایش به اصلاح قیمتی سهام بود که در آن ۸/۵۸ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲۷ درصد آن به معامله ۱/۱۳ میلیون سهم پست بانک تشکیل داد. از ۲۳۰ نماد مورد معامله، ۱۴۳ نماد با کاهش قیمت و ۸۱ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.