آخرین تحولات بزرگ‌ترین هلدینگ بورس

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، سمت خود در هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری غدیر را به فرد دیگری واگذار کرد. سردار حسین دقیقی که با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره آخرین تحولات رخ داده در ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر سخن می‌گفت، در برابر این سوال که آیا از هیات‌مدیره غدیر خارج شده است؟ گفت: به دلیل مشغله کاری، هفته گذشته ریاست هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری غدیر را به غلامعلی کیانی تحویل دادم.

وی افزود: کیانی پیش از این مدیرعامل سازمان صنایع دفاع بود و سمت مدیرعاملی سازمان عمران بنیاد را هم در اختیار داشته است و در حال حاضر هم به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ایفای نقش خواهد کرد.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به امور بیش از ۶۰۰ هزار بازنشسته لشکری رسیدگی می‌کند، از این رو اداره این سازمان به وقت و زمان زیادی نیاز داشت؛ بنابراین در نهایت ترجیح دادم تا ریاست هیات‌مدیره غدیر که مسوولیت سنگینی به شمار می‌رفت را به فرد دیگری واگذار کنم.

مدیرعامل ساتا در ادامه اظهاراتش با اشاره به صدور مجوز افزایش سرمایه ۵/۹۷ درصدی سرمایه‌گذاری غدیر از سوی سازمان بورس گفت: این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به زودی انجام خواهد شد و مشارکت در افزایش سرمایه هم برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

وی دلیل رشد قیمت سهام غدیر در بازار را افزایش سرمایه و خرید دارایی‌های جدید از سوی این شرکت ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: غدیر از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ‌بر هزار میلیارد تومان دارایی خریداری کرده است که این دارایی‌های ارزنده، NAV غدیر را به بیش از ۸۰۰ تومان رسانده است.وی در پاسخ به این پرسش که دارایی‌های جدید خریداری شده از سوی غدیر چیست؟ گفت: غدیر در سال جاری ۵/۱۷‌درصد پتروشیمی پردیس (اوره و آمونیاک غدیر) را بابت رد دیون دریافت کرده، در حالی که ۴۹ درصد از سهام این شرکت ارزنده را پیش از این در اختیار داشت. افزون‌بر این، علاوه‌بر سهام قبلی، ۷ درصد پتروشیمی زاگرس نیز به غدیر واگذار شده و بخشی از سهام پتروشیمی کرمانشاه نیز به غدیر واگذار شد تا غدیر در این شرکت سهامدار ۲۲ درصدی شود.

وی ۳۰ درصد از سهام نیروگاه گیلان را دیگر دارایی دانست که به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار شده است.

وی افزایش قیمت سهام غدیر در بازار تا سطح ۵۰۰ تومان مورد اشاره قرار داد و افزود: NAV غدیر بیش از ۸۰۰ تومان است و این شرکت با قیمت ۴۷۷ تومانی، P/E معادل ۷/۵ مرتبه را تجربه می‌کند که P/E مناسبی است.

وی گفت: غدیر بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان دارایی دارد و با تحولات آینده، غدیر جزو سهام پیشرو در بازار محسوب می‌شود.

مدیرعامل ساتا با بیان اینکه این سازمان بابت مطالبات خود از دولت ۱۶۰۰ میلیارد تومان سهام دریافت کرده گفت: مطالبات تامین اجتماعی نیروهای مسلح از دولت بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان است که پیگیر دریافت این مطالبات هستیم.

وی درخصوص شایعه پذیرش قریب‌الوقوع پتروشیمی زاگرس در فرابورس گفت: اوره و آمونیاک غدیر یا همان پتروشیمی پردیس در فرابورس پذیرفته شده است و پتروشیمی زاگرس هم تا پایان سال در این بازار پذیرش خواهد شد تا به این ترتیب سهام دو شرکت ارزنده پتروشیمی کشور در بازار سرمایه هم قابل معامله شود.سردار دقیقی همچنین در برابر این سوال که در بازار شایعاتی از مذاکره مجدد تا برای خرید سهام نمایشگاه بین‌المللی به گوش می‌رسد، گفت: واگذاری نمایشگاه به ساتا اساسا منتفی شده است و هیچ مذاکره و پیگیری در این خصوص انجام نشده است.

وی درباره برنامه ساتا برای خرید سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: هنوز مذاکرات ما برای دریافت سهام این هلدینگ به نتیجه خاصی منتج نشده است.

رییس سابق هیات‌مدیره غدیر درخصوص شایعه تعدیل مثبت این شرکت سرمایه‌گذاری گفت: EPS این شرکت سرمایه‌گذاری،

۸۳۵ ریال اعلام شده و اگر تعدیلی داشته باشد، ‌از طریق بورس اعلام می‌شود و در حال حاضر برآورد دقیقی از صورت‌های تلفیقی شرکت محاسبه نشده است.

سردار دقیقی درباره زمان برگزاری مجمع غدیر برای سال‌مالی منتهی به ۳۰/۹/۸۹ گفت: مجمع غدیر احتمالا در فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.وی درباره شایعه فروش موتوژن از سوی غدیر نیز گفت:‌ موتوژن شرکت ارزنده‌ای است و برنامه‌ای برای فروش آن نداریم.

او همچنین شایعه خرید شرکت دسا و جمکو توسط غدیر را تایید نکرد و گفت: شرکت دسا از سوی نهادی دیگر خریداری شده است.