سنا - مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تدوین برنامه راهبردی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه (ICT Master Plan) به زودی آغاز می‌شود. دکتر علی عبدالهی با بیان مطلب بالا افزود: این برنامه با هدف تبیین چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار تدوین شده و مسیر توسعه ICT در آینده برای مجموعه‌های مرتبط با بازار سرمایه را ترسیم خواهد کرد.

وی ارائه برنامه جامع و کلان با هدف هماهنگ کردن و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه، هماهنگی مجموعه بازار سرمایه با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات، ترسیم ره نگاشت برای حرکت یکپارچه و منجسم بازار سرمایه در رابطه با فناوری ارتباطات و اطلاعات، تسهیل دستیابی به اهداف بازار سرمایه با بهره‌گیری موثر از پتانسیل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و جلوگیری از فعالیتهای موازی و دوباره کاری‌ها در مسیر توسعه ICT بازار سرمایه را از مهم‌ترین مزیت‌های عملیاتی شدن این برنامه کلان اعلام کرد.

دکتر عبدالهی با بیان اینکه در تدوین این برنامه راهبردی تمامی بخش‌های مختلف بازار سرمایه مدنظر قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: شرکت‌های فعال در حوزه IT بازار سرمایه، کارگزاری‌ها، موسسات حسابرسی و کانون‌های مرتبط با بازار سرمایه نیز در تدوین این برنامه مشارکت می‌کنند.

وی در باره مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای تدوین برنامه راهبردی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه گفت: در این برنامه چشم‌انداز، اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای کلان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه در افق زمانی چهار ساله تدوین خواهد شد.

دکتر عبدالهی طراحی معماری کلان اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه، ارزیابی راهکارهای موجود برای توسعه سامانه‌های یکپارچه و ارائه راهکار برتر، طراحی و تبیین نظام مدیریتی و اجرایی بهینه برای توسعه ICT بازار سرمایه، تبیین ماموریت و جایگاه هر یک از فعالان اصلی ICT بازار سرمایه و تبیین نقش و وظایف هر یک فعالان اصلی ICT بازار سرمایه در توسعه بازار سرمایه با محوریت فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دیگر دستاوردهای تدوین این برنامه راهبردی نام برد.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه راهبردی، Platform مناسب برای مدیریت داده‌ها در بازار سرمایه، محیط مناسب برای توسعه سامانه‌ها، روش‌شناسی مناسب برای توسعه سامانه‌های اطلاعاتی، پیشنهاد قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مورد نیاز برای توسعه ICT بازار سرمایه و تبیین استانداردها و پروتکل‌های ارتباطی بهینه بین سامانه‌های مختلف بازار سرمایه ترسیم خواهد شد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس ارائه راهکارها و سازوکارهای عملیاتی مبتنی برICT برای تسهیل و تسریع هرچه بیشتر ارتباطات، تعاملات و فرآیندهای کاری بین ارکان بازار سرمایه، تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های جدید برای توسعه ICT بازار سرمایه، پیشنهاد فرآیندهای جدید برای توسعه ICT در بازار سرمایه (در سطح کلان) و پیشنهاد راهکارهای لازم برای ارتقای سطح امنیت در فضای ICT بازار سرمایه(در سطح کلان) را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

وی ادامه داد: در این برنامه پیشنهادهایی در زمینه تدوین چارچوب مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظارت بر این پروژه‌ها، اتخاذ راهکارهای لازم برای مدیریت تغییر (در سطح کلان) در راستای پیاده سازی و عملیاتی کردن برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت تدوین شده و رسیدن به وضع مطلوب، برنامه‌های فرهنگ سازی و دوره‌های آموزشی مورد نیاز و تدوین رویه‌ها و مکانیزم‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و شاخص‌های بازنگری و به روز رسانی اهداف، راهبردها و برنامه‌های کلان و عملیاتی ارائه خواهد شد.

دکتر عبدالهی گفت: در تدوین برنامه ICT Master Plan بازار سرمایه فهرست پروژه‌های لازم (بین بخشی و اختصاصی) برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه، فهرست پروژه‌های توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه و فهرست پروژه‌های توسعه منابع انسانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشخصات کلی هر یک از پروژه‌ها، مدنظر قرار خواهد گرفت.