ضوابط اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ابلاغ شد

عکس:نگار متین‌نیا

سنا - هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود «ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار به سرمایه‌گذار خارجی» را تصویب و ابلاغ کرد. هیات‌مدیره سازمان بورس این ضوابط را به منظور دریافت اطلاعات و مدارک اشخاص خارجی یا اشخاص ایرانی دارای سرمایه با منشاء خارجی متقاضی معامله اوراق بهادار ناشران ایرانی و صدور مجوز معامله مربوطه برای این متقاضیان مطابق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مصوب هیات‌وزیران به تصویب رساند.

در این ضوابط آمده است:‌ هر شخص خارجی یا هر شخص ایرانی دارای سرمایه با منشا خارجی که متقاضی دریافت مجوز معامله است، باید مدارک لازم را به یکی از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس تسلیم کند.

شرکت کارگزاری موظف‌است تصویر مدارک را با اصل آن‌ها مطابقت داده و در صورت تطابق، با درج عبارت «برابر اصل است»، امضا کند و تقاضانامه را به همراه تصویر برابر اصل شده مدارک به منظور اخذ مجوز معامله، به سازمان ارسال کند.

در عین حال در صورتی که تصویر مدارک یادشده، توسط مراجع ذیصلاح برابر اصل شده باشد، ارائه اصل مدارک به کارگزاری و برابر اصل کردن تصویر آن توسط کارگزاری ضروری نیست.

سازمان بورس درصورت کامل بودن اطلاعات و مدارک ارسالی، ظرف هفت روز کاری، مجوز معامله را به زبان فارسی و ترجمه آن به زبان انگلیسی به نام متقاضی و به امضای ریاست سازمان صادر کرده و به کارگزاری تحویل می‌دهد تا کارگزاری ظرف هفت روز کاری به متقاضی تسلیم کند.

در صورت وجود نقص در اطلاعات و مدارک، مهلت‌های اعلام نواقص از طرف سازمان به کارگزاری و از طرف کارگزاری به متقاضی نیز مشابه فوق است.

همچنین مجوز معامله که به زبان فارسی صادر شده است، قابل استناد و رسمی است. این موضوع باید در ترجمه مجوز معامله قید شود.

پس از دریافت مجوز معامله، در صورتی که شخص صاحب مجوز به انجام معامله در یکی از بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس ایرانی مجاز به معامله شده‌باشد، تشریفات دریافت کد معاملاتی، مشابه مقررات مربوطه صورت می‌پذیرد.

متن کامل ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار به سرمایه‌گذار خارجی در پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه آمده است.