سنا - هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرارداد استفاده از خدمات کارگزار برای انجام «معاملات برخط اوراق بهادار» (Online) را تصویب کرد.

این قرارداد در ۱۰ ماده و طی جلسه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسید. حقوق و تعهدات کارگزار

کارگزار که در این قرارداد تحت قالب عضو از آن یاد می‌شود، باید نام کاربر و رمز عبور استفاده از سامانه معاملاتی را برای انجام معاملات برخط، به صورت محرمانه و چاپی ظرف حداکثر یک هفته پس از امضای این قرارداد، در اختیار مشتری قرار دهد تا ارائه خدمات آغاز شود.

عضو ( کارگزار)، متعهد به ثبت و نگهداری کلیه سوابق تراکنش‌های دریافتی از مشتری و ارسالی به وی در زیرساخت دسترسی بر خط بازار خود است.

بر این اساس اعمال هرگونه محدودیت بر معاملات مشتری توسط عضو باید مستند به این قرارداد و قوانین و مقررات بازار سرمایه باشد. در صورت اعمال این محدودیت‌ها، عضو مسوولیتی در قبال خسارات وارده نخواهد داشت.

عضو متعهد است امکان ارائه خدمات پشتیبانی زیرساخت دسترسی «بر خط» بازار را فراهم کرده و روش‌های ارائه آن را در سایت رسمی خود اعلام کند و حسب درخواست مشتری، جهت رفع مشکل اقدام کند.

همچنین عضو حق ورود سفارش جدید برای مشتری یا تغییر، تعلیق و حذف سفارش‌های وارد شده توسط مشتری را در چارچوب قوانین و مقررات و با دستور مشتری دارا است.

در عین حال عضو متعهد است در چارچوب قوانین و مقررات، داده‌ها و اطلاعات شخصی مشتری را محرمانه نگه دارد.

عضو متعهد است از طریق زیرساخت دسترسی بر خط بازار، همواره آخرین وضعیت حساب و سوابق معاملات مشتری را در اختیار وی قرار دهد و در صورت اعلام مغایرت از سوی مشتری، نسبت به بررسی موضوع و اعلام نتیجه بررسی به وی اقدام کند. بدیهی است اعلام مغایرت، نافی مسوولیت مشتری در صورت عدم توجه به نظامات قراردادی و قوانین و مقرراتی نخواهد بود.

تعهدات مشتری

مشتری باید گواهینامه‌های موقت صادره اوراق بهاداری که قصد فروش آنها را دارد، حسب درخواست عضو در اختیار وی قرار دهد.

همچنین مشتری باید اطلاعات و مستندات لازم را جهت احراز هویت به عضو ارائه کند.

بر اساس این دستورالعمل، مشتری تعهد می‌کند از انجام هرگونه معامله که منجر به نقض قوانین و مقررات شود از جمله معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و دستکاری بازار خودداری کند.

مشتری باید شماره حساب بانکی را در بانکی که عضو اعلام می‌کند، جهت دریافت وجوه ارائه کند. هرگونه پرداخت به مشتری صرفا از طریق واریز وجه به همان حساب که به نام مشتری است، امکان‌پذیر خواهد بود.

مشتری متعهد است سفارش‌های خرید و فروش روزانه خود را در چارچوب قوانین و مقررات و سقف‌های اعلامی توسط سازمان به سامانه معاملات بر خط ارسال کند.

مشتری مسوولیت‌ تبعات ناشی از استفاده نادرست از خدمات نرم‌افزاری سامانه معاملات بر خط اوراق بهادار را بر عهده می‌گیرد.

در صورت عدم استفاده مشتری به مدت ۹۰ روز متوالی از حساب کاربری خود، عضو دسترسی مشتری را غیرفعال خواهد کرد. فعال شدن دسترسی مستلزم مراجعه مشتری به عضو است.

مشتری متعهد می‌شود، اصول امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و محافظت از اطلاعات از جمله استفاده از نرم‌افزارهای ضد ویروس مناسب، محافظت از شناسه کاربر، کلیدواژه‌ها، کدهای رمزی و کلیه اطلاعات دریافتی از عضو را به‌ منظور جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به سامانه، رعایت کند.

مشتری متعهد می‌شود، زیرساخت دسترسی بر خط بازار را وسیله آموزش اشخاص ثالث قرار ندهد.

در عین حال، مشتری متعهد به پرداخت وجه معامله و کارمزدهای مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات است.

مشتری متعهد می‌شود از قوانین و مقررات و شرایط اعلامی عضو در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به معاملات بر خط پیروی کند.

همچنین مشتری متعهد است در هر بار ورود به سامانه معاملات برخط، اطلاعات مربوط به خرید و فروش اوراق بهادار از طریق زیرساخت دسترسی بر خط بازار را کنترل و در صورت مغایرت، در اسرع وقت به عضو اطلاع دهد.

حدود مسوولیت طرفین

تنها دارنده نام کاربری و رمز عبور، مشتری است. مسوولیت استفاده و حفاظت از رمز عبور و نام کاربری و نیز مسوولیت انجام هرگونه معامله در این حساب که از طریق نام کاربری یا رمز عبور مشتری صورت می‌گیرد بر عهده وی است.

مشتری همچنین مسوول خسارت‌هایی است که در نتیجه عدم رعایت قوانین و مقررات و مفاد این قرارداد توسط وی حادث شود.

عضو مسوول حوادثی که خارج از حیطه اختیار و بدون تقصیر وی رخ می‌دهد، نیست.

در صورتی که به واسطه اعمال حقوق متعلق به عضو در این قرارداد، مشتری متحمل ضرر و زیان گردد، عضو مسوول جبران خسارت‌های وارده نخواهد بود.

انعقاد این قرارداد به منظور ارائه خدمات دسترسی بر خط بازار از سوی عضو به مشتری است و شامل ارائه سایر خدمات از قبیل خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری، قانونی، مالیاتی، مالی و حسابداری نخواهد بود.

عضو مسوولیتی در قبال سودآوری و مخاطرات انجام معاملات برخط توسط مشتری ندارد.

قابلیت استناد داده پیام‌ها

داده‌پیام‌ها و سوابق کلیه تراکنش‌های دریافتی از مشتری و ارسالی به وی که با رعایت قوانین و مقررات و در چارچوب مفاد این قرارداد ایجاد و نگهداری شده است در حکم اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضایی و حقوقی است.

در صورت بروز اختلاف بین عضو و مشتری در خصوص این سوابق و داده‌پیام‌ها، اطلاعات مندرج در زیرساخت دسترسی بر خط بازار عضو، معتبر و برای طرفین لازم‌الاتباع است.

انحلال قرارداد

قرارداد مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد شده و صرفا در شرایط زیر پایان می‌یابد:

- در صورت اعلام مشتری مبنی بر فسخ قرارداد و پس از تسویه کلیه دیون و تعهدات ناشی از معاملات برخط وی نزد عضو، قرارداد فسخ می‌شود.

- در صورت تخلف مشتری از قوانین و مقررات مربوطه و با اعلام مراجع ذی‌صلاح، قرارداد منفسخ می‌شود. در این صورت عضو موظف است مراتب را به مشتری اطلاع دهد.

- در صورت تعلیق به مدت بیش از یک ماه یا لغو مجوز عضو، قرارداد منفسخ می‌شود.

- در صورتی که در اثر بروز حوادث قهری، امکان ایفای تمام یا بخشی از تعهدات هر یک از طرفین به موجب این قرارداد وجود نداشته و وضعیت مذکور به مدت بیست روز کاری ادامه یابد، هر یک از طرفین حق فسخ قرارداد را دارند.

حل اختلاف

با توجه به حاکمیت قانون بازار اوراق بهادار بر اختلافات ناشی از معاملات در این بازار، حل اختلاف طرفین این قرارداد در صورت عدم حصول توافق از طریق مذاکره فیمابین، مطابق ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ صورت می‌گیرد.

تغییر قرارداد

این قرارداد در ۱۰ ماده و دو نسخه تنظیم شده و در تاریخ مشخص به امضای طرفین می‌رسد که هرگونه تغییر در مفاد آن، منوط به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در صورتی که در قوانین و مقررات مربوط به معاملات بر خط، تغییراتی حاصل شود که تغییر در شرایط و مفاد قرارداد حاضر را ایجاب نماید، تغییرات مذکور، بدون نیاز به توافق ثانوی جزو لاینفک این قرارداد خواهد بود. متن کامل این قرارداد در فایل‌های مرتبط آمده است.