گروه بورس - مدیرعامل سابق شرکت کارگزاری سهام عدالت نظر نمایندگان مجلس درخصوص شکست طرح سهام عدالت را غیرکارشناسی خواند. «محمدجواد شیخ» در گفت‌و‌گو با «فارس» در رابطه با ایرادات وارده «عباسعلی نورا»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سهام عدالت و اعلام احتمال شکست این طرح اظهار داشت: چنین اظهارنظری کارشناسی و وارد نیست.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه کمتر از ۱۵ هزار سهامدار دارند و به فرض واگذاری سهام این شرکت و دیگر شرکت‌ها، چگونه ۴۳ میلیون نفر خواهند توانست در مجامع حضور داشته باشند؟ آیا امکان خواهد داشت که مثلا یک میلیون سهامدار در مجمعی حاضر باشند؟

به گفته وی قانونگذار با در نظر داشتن این گونه مسائل نسبت به تشکیل سبد سهام عدالت اقدام کرده تا چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد. این مقام مسوول در برابر این پرسش که «آیا ایراد وارده به عدم‌مدیریت سهام عدالت در شرکت‌ها را قبول دارد یا خیر؟» توضیح داد: طبق قانون و اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، این ۳۰ شرکت استانی وکالت تام دارند تا در مجامع سالانه و فوق‌العاده شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت حضور داشته و تصمیم‌گیری کنند، اما به دلیل عدم‌ثبت کانون، این شرکت‌ها تاکنون چنین امکانی فراهم نشده است. شیخ افزود: این در حالی است که بعد از ثبت ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی زمینه مدیریت این شرکت‌ها در زیرمجموعه‌های حاضر در سبد سهام عدالت فراهم خواهد شد.

بلاتکلیفی‌ سود ۸۷ و ۸۸ «عدالت»

از سوی دیگر «اسماعیل دولت‌آبادی»، رییس دبیرخانه ستاد مرکزی سهام عدالت کشور به «ایسنا» گفت: سود سهام عدالت عملکرد سال‌های ۸۵ و ۸۶ پرداخت شده است و در عملکرد سال ۸۵ حدود ۴ تا۵ میلیون نفر و در عملکرد سال ۸۶ تعداد ۲۰ میلیون و۶۰۰ هزار نفر مشمولان دریافت سود سهام عدالت بودند که سودشان را تحویل گرفتند. وی گفت: برای پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال‌های ۸۷ و ۸۸ هنوز تصمیم‌گیری نشده است.