گروه بورس- مشاور وزیر صنایع از واگذاری ۵ شرکت فولادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. ایرج اکبریه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: شرکت‌های فولاد ارفع، ورق چهارمحال و بختیاری، فولاد کاوه جنوب، فولاد کاوه پارس و فولاد زاگرس ۵ شرکتی هستند که وزارت صنایع پیشنهاد واگذاری آنها را از طریق خصوصی‌سازی داده است.

وی افزود: ایمیدرو در طرح آهن و فولاد ارفع ۴۹درصد سهامدار است و ۴۵‌درصد ورق چهارمحال و بختیاری را هم در اختیار دارد، ضمن اینکه ۳۰‌درصد فولاد کاوه جنوب از آن ایمیدرو است که البته این شرکت سهامدار عمده دیگری مثل بنیاد مستضعفان هم دارد. افزون بر این ۳۰‌درصد از فولاد کاوه پارس (هرمزگان) و ۴۹‌درصد فولاد زاگرس نیز در اختیار ایمیدرو است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت‌ها از طریق مزایده یا فرابورس واگذار می‌شوند؟ گفت: طریقه واگذاری این شرکت‌ها به عهده خصوصی‌سازی است ولی احتمال واگذاری برخی از این شرکت‌ها از طریق فرابورس نیز وجود دارد.

وی زمان واگذاری احتمالی این ۵ شرکت را نیمه دوم سال جاری ذکر کرد و گفت: همه این شرکت‌ها طرح و پروژه‌های سودآوری هستند که آینده بسیار مناسبی خواهند داشت.

وی افزود: وزارت صنایع واگذاری سه شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی و ۲ شرکت تولیدکننده ذغال‌سنگ دیگر را در فهرست واگذاری قرار داده است که احتمالا با توجه به زیان‌ده بودن این شرکت‌ها، واگذاری آنها زمانبر باشد.

مسوول خصوصی‌سازی وزارت صنایع در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برنامه ورود ذوب‌آهن به بورس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: این شرکت همچنان با مشکل اراضی، هزینه‌های صندوق بازنشستگی و سرانجام واحد کک‌سازی مواجه است و در مجموع بعید است که این شرکت در سال جاری وارد بورس شود، گر چه در فهرست واگذاری‌ها همچنان حضور دارد.

در این حال مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام ذوب‌آهن، درباره آخرین وضعیت پذیرش این شرکت در بورس گفت:‌ ذوب‌آهن در تاریخ۱/۲/۸۹ درخواست پذیرش به بورس ارائه داده است و طبق برنامه خصوصی‌سازی، این شرکت باید در پاییز سال جاری واگذار شود.مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ۲۴ادامه داد: ذوب‌آهن اقدامات لازم برای ورود به بورس را انجام داده و به موجب درخواست هیات پذیرش، تاکنون صورت‌های مالی حسابرسی شده و سایر مدارک را ارائه کرده و اطلاعات دیگری همچون بودجه حسابرسی شده و اطلاعات نهایی را باید به بورس ارائه دهد که ذوب‌آهن قصد دارد تا پایان شهریور ماه این مدارک را به بورس ارائه دهد.وی به موافقت هیات عامل ایمیدرو برای واگذاری ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: ذوب‌آهن بر اساس قرار گرفتن در گروه دو واگذاری‌ها باید ۱۰۰ از سهام خود را واگذار کند که تا کنون هیات عامل ایمیدرو برای این امر موافقت خود را اعلام کرده است. این درحالی است که سرمایه اسمی ذوب‌آهن در حال حاضر ۷۸۰‌میلیارد‌تومان است و زمان عرضه این شرکت در بورس بستگی به توافقات سازمان بورس، خصوصی‌سازی و ایمیدرو دارد.

فردیدونی افزود: بر اساس مصوبه قانون بودجه ۸۹ ،صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد باید به صندوق تامین اجتماعی ملحق شود و منابع مالی آن از جانب فروش شرکت‌های دولتی تامین شود که این نقل و انتقال در حال انجام است.

وی در مورد مشکلات زمین و املاک ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن املاکی در اختیار دارد که در جریان واگذاری، برای اصلاح ساختار و کوچک‌سازی مقرر شده به وزارت مسکن و شهر‌سازی واگذار کند و این واگذاری‌ها از سوی ذوب‌آهن در حال پیگیری است.

به گفته وی، از آنجا که این زمین‌ها در جریان تولید ذوب‌آهن استفاده نمی‌شوند و بازده دارایی‌های این شرکت را پایین می‌آورند. بنابراین ذوب‌آهن به‌رغم اینکه الزامی برای واگذاری این املاک به موجب اجرای اصل ۴۴ ندارد، قصد دارد برای اصلاح ساختار شرکت تا قبل از واگذاری، تکلیف املاک خود را مشخص کند.

فریدونی گفت: پروژه کک‌سازی شماره دو در قالب طرح توازن در حال انجام است و تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

وی در پایان تاکید کرد: ذوب‌آهن و ایمیدرو تمام تلاش خود را برای واگذاری این شرکت در فصل پاییز انجام می‌دهند.