تشریح ویژگی‌ها و ابعاد بیمه دانا

گروه بورس- مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ویژگی‌ها و ابعاد بیمه دانا، چهاردهمین شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ را اعلام کرد. «حیدر سلیتی» در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به تکمیل مدارک برای پذیرش و درج بیمه دانا در بورس اظهار داشت: این شرکت بعد از دو بیمه البرز و آسیا سومین شرکت بیمه‌ای است که براساس اجرای اصل ۴۴ در فهرست شرکت‌های بورسی پذیرفته شده و ۵‌درصد از سهام آن اوایل هفته آینده عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه عصر چهارشنبه جاری جلسه معارفه این شرکت برگزار می‌شود، به مهم‌ترین برنامه‌های آتی هیات‌مدیره بیمه دانا اشاره کرد و گفت: بهینه‏سازی ترکیب پرتفوی بیمه‏ای از طریق افزایش سهم بیمه‏های خرد و سودده با جهت‏گیری به سمت بازارهای جدید داخلی، بهینه‏سازی منابع انسانی و تقویت بنیه تخصصی و مهارتی آنها، ساماندهی اموال و دارایی‌های شرکت و رسیدگی به وضعیت ملکی ساختمان‏ها، بهبود توان مالی و رقابتی با کنترل ضریب خسارت و بکارگیری مدل منافع و هزینه در جذب و حفظ پرتفوی، بازبینی و بهبود سیستم‌ها و روش‌های مورد عمل، بکارگیری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، حضور فعال در بازار سرمایه و تاکید بر اجرای نظام مشتری‌مداری از مهمترین برنامه‌های بیمه دانا به شمار می‌رود.

اعلام پیش‌بینی سود امسال بیمه دانا

همچنین شرکت بیمه دانا پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند امسال را با سرمایه ۱۰۵میلیارد و ۴۷۵میلیون ریالی به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۹۷۸ریال اعلام کرده است. این در حالی است که شرکت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۸ را در تاریخ ۲۲/۹/۸۸ مبلغ ۳۸۳ریال اعلام کرده بود که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۱۴۷ریال محقق شده است.

همچنین بیمه دانا با وجود مصوبات شورای عالی بیمه، از بابت تضمین تعهدات خود در قبال خسارت ناشی از حوادث، ذخیره فنی در حساب‌ها منظور نکرده است. شایان ذکر است که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۸۸، مبلغ ۱۱۹میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۱۱۳۰ریال) از درآمد حق بیمه سال، مربوط به برگشت ذخیره فنی تکمیل و خطرات طبیعی سال مالی ۱۳۸۷ است و در سال مالی ۸۸ نیز ذخیره‌ای از این بابت در حساب‌ها لحاظ نشده است.

از سوی دیگر مطابق بند ۷ گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت نسبت به صورت‌های مالی سال ۸۸، مالیات عملکرد سال‌های ۸۶ و ۸۷ بر اساس برگ‌های تشخیص مالیات به ترتیب به مبالغ ۱۵ و ۱۴۰ میلیارد ریال تعیین شده که به دلیل اعتراض شرکت ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نشده است. این در حالی است که مبلغ ۱۳۰میلیارد ریال (به ازای هر سهم مبلغ یک‌هزار و ۲۳۳ریال) از پیش‌بینی سود سال مالی ۸۹ ناشی از سود حاصل از فروش دارایی‌های مازاد بر نیاز شرکت است.

بیمه دانا یکی از دلایل عمده افزایش ۶۸درصدی سود هر سهم پیش‌بینی شده سال ۸۹ را نسبت به سال ۸۸، انعقاد قرارداد بیمه درمان با سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرده که موجب افزایش عمده در حجم درآمد در رشته درمان شده است.