ایسنا- دبیرکل کانون کارگزاران کاهش زمان سرویس دهی به مشتریان، کاهش هزینه، افزایش کنترل و افزایش نقد شوندگی را از مهم‌ترین مزایای معاملات آنلاین عنوان کرد. حسین خزلی خرازی، راه‌اندازی معاملات آنلاین را عطش جدی بازار سرمایه دانست و گفت: معاملات آنلاین یکی از اساسی‌ترین نیازهای بازار سرمایه است؛ زیرا بیش از سه دهه است که در دنیای پیشرفته مالی، کمتر سرمایه‌گذاری یافت می‌شود که برای ارسال سفارش خود با کارگزار تماس بگیرد. سرمایه‌گذاران سفارش‌های خود را به صورت الکترونیکی تولید و با استفاده از بسترهای امن مخابراتی آن را در کسری از ثانیه به کارگزار خود ارسال می‌کنند.

وی در مورد معاملات آنلاین توضیح داد: دراین معاملات در کمتر از ثانیه سفارش مشتریان توسط نرم‌افزارهای کنترلی کارگزاران کنترل شده و به صورت کاملا الکترونیک و بدون واسطه دست، سفارش سرمایه‌گذار تحویل موتور معاملاتی بورس می‌شود که به این فرآیند معامله لحظه‌ای یا online trading گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر پردازش آنی عملیات بسیار مهم و اساسی است، اظهار عقیده کرد: توسعه ابزارهای مالی جدید و تنوع در بازارهای مالی باید همپای استفاده از تکنولوژی‌های جدید معاملاتی و مالی باشد.

دبیرکل کانون کارگزاران خاطرنشان کرد: با به روز شدن نرم‌افزار معاملاتی بورس تهران هم اکنون این امکان فراهم شده است که پس از ایجاد پروتکل ارتباطی مشخص بین نرم‌افزار معاملاتی بورس و نرم‌افزارهای جامع کارگزاران، سفارش‌های مشتریان حرفه‌ای و فعال به این روش تولید، کنترل، توزیع و تحویل موتورهای معاملاتی شود.

به گفته وی با راه‌اندازی معاملات آنلاین، دفاتر کارگزاران فقط برای ارائه سرویس‌های جدید و جانبی خواهد بود و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای سفارش را به صورت الکترونیک تولید و ارسال می‌کنند. این درحالی است که کارگزاران همچنان می‌توانند سفارش تلفنی داشته باشند.

خرازی کاهش زمان سرویس دهی به مشتریان، کاهش هزینه، افزایش کنترل و افزایش نقد شوندگی را از مهم‌ترین مزایای معاملات آنلاین عنوان کرد و گفت: این معاملات در سرمایه‌گذار اطمینان ایجاد می‌کند که سفارش آنها از لحاظ قیمت، حجم و زمان عینا مطابق آنچه که خواسته‌اند وارد موتور معاملاتی شده است و سرمایه‌گذار اطمینان دارد که تقدم و تاخر ورود سفارش‌ها تنها به زمان تولید سفارش و امکانات مخابراتی و نرم‌افزاری وی و کارگزارش مربوط است.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل اینکه سفارش سرمایه‌گذاران توسط خود آنها تولید و ارسال می‌شود و بازار بسیار واقعی‌تر خواهد شد به این معنی که بورس تهران و هر بورسی که از این سامانه استفاده می‌کند به سمت بازار مبتنی بر سفارش واقعی پیش رفته و سرمایه‌گذاران بر اساس اطلاعات، تحلیل و با ریسک خود سفارش خود را تولید و ارسال خواهند کرد.

به گفته خرازی کنترل‌هایی همچون احراز هویت سرمایه‌گذاران، وجه یا اعتبار مشخص برای خرید سهم، ممنوع‌المعامله نبودن، باز بودن بازار و نماد معاملاتی مورد نظر سرمایه‌گذار، کاملا الکترونیک و در کسری از ثانیه توسط نرم‌افزارها انجام خواهد شد و به همین دلیل ریسک معاملات بسیار کاهش خواهد یافت. وی با بیان اینکه ریسک کارگزاران نیز از نظر خریدهای اعتباری و کنترل‌های داخلی شرکت‌های کارگزاری کاهش می‌یابد، ادامه داد: همچنین به دلیل حذف لایه معامله‌گری که تنها تایپیست است و باید سفارش مشتریان را از طریق نرم‌افزارهای واسطه‌ای مانند PAM تایپ کرده و به موتور معاملاتی ارسال کند، هزینه معاملات و هزینه کارگزاران بسیار پایین خواهد آمد. در این حالت معامله‌گر دارای مجوز، به جای تایپ سفارش‌ها مجبور به تحلیل بازارها و ارائه مشاوره و راهنمایی به سرمایه‌گذاران و مدیریت دارایی‌ها و مدیریت سبد سهام خواهد شد.

دبیرکل کانون کارگزاران به افزایش نقد شوندگی بازار اشاره کردو گفت: در این صورت شاهد هجوم سفارش‌ها بر روی نمادهای خاص و ایجاد صف نخواهیم بود زیرا تولید‌کننده سفارش خود سرمایه‌گذار است و بیشتر در نمادهای مختلف خریدار و فروشنده خواهیم داشت. وی یادآور شد: از سوی دیگر در معاملات آنلاین اختلاف بین سرمایه‌گذاران و کارگزاران به دلیل استفاده از مکانیسم‌های تجارت الکترونیک و اصالت دادن به منشاء سفارش‌های الکترونیک به حداقل رسیده و در این حالت هیچ کارگزاری به دلیل اجرا نکردن دقیق سفارش مشتری یا اجرای اشتباه سفارش سرمایه‌گذار تنبیه نمی‌شود. خرازی ادامه داد: همچنین با استفاده از معاملات لحظه‌ای و با افزایش‌گردش معاملات و نقدشوندگی بازار امکان پایین آوردن کارمزدها و مالیات فراهم می‌شود.