فارس- عضو هیات مدیره سازمان بورس با ارائه دلایل سه‌گانه از کاهش درآمد شرکت بورس از محل کارمزد دفاع کرد. «سیدعلی حسینی» در این مورد گفت:‌ از شرکت بورس خواسته‌ایم اثر کاهش کارمزد معاملات بر پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۸۹ را اعلام و تعدیل کند که هنوز بررسی‌های شرکت‌بورس اعلام نشده است.

«حسینی» در مورد دلایل این تصمیم نیز به بررسی وضعیت کارمزدها در مقاطع مختلف زمانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته در حالی کارمزد پذیرش شرکت‌ بورس را افزایش دادیم که حجم معاملات بازار سهام در سه ماه اول سال جهش بسیار خوبی داشت؛ به طوری که در برابر میانگین روزانه معاملات ۲۵‌میلیارد‌تومان در سه ماه اول ۸۸، طی سال جاری روزانه بالغ بر ۵۳‌میلیارد‌تومان دادوستد انجام شد.

وی افزود: از طرف دیگر دامنه نوسان سهام طی دو سال گذشته افزایش یافته و هم‌اکنون به ۴‌درصد رسیده که باعث افزایش حجم معاملات شده و بر درآمدهای شرکت بورس اثر مستقیمی دارد. ضمن اینکه شرکت بورس به ثبات مناسبی رسیده است.

حسینی خاطرنشان کرد: این همه در شرایطی است که علاوه بر افزایش درآمد حق درج شرکت بورس، این شرکت سه منبع درآمد شامل «حق عضویت کارگزاران»، «پذیرش شرکت‌ها» و «حق درج و نظارت» را هم دارد.

به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار، لزوم اعمال برخی فعالیت‌های توسعه‌ای برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و کاهش درآمد توثیق سهام این شرکت در سال گذشته، در کاهش درآمد‌های شرکت بورس و افزایش سهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نقش داشته و سازمان بورس با نگاهی جامع‌گرایانه و نه جزئی، منابع درآمدی زیر مجموعه‌های بازار سرمایه را مدنظر قرار می‌دهد.

دستورالعمل‌های «آتی» می‌آیند

«حسینی» در خصوص دستورالعمل معاملات قرارداد آتی سهام شرکت‌های بورسی که به گفته مدیرعامل شرکت بورس در ماه جاری عملیاتی خواهد شد، نیز توضیح داد: این دستورالعمل بعد از نهایی شدن در کمیته تدوین مقررات، توسط هیات‌مدیره سازمان بورس بررسی و برخی ابهامات بر طرف شد. بنابراین نسخه نهایی دستورالعمل مربوطه در هفته جاری منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بعد از هماهنگی‌های لازم بین شرکت‌های سپرده‌گذاری و مدیریت فن‌آوری بورس تهران و همچنین بررسی پیشنهاد شرکت بورس در خصوص انجام معاملات آتی روی سهام ۱۰ شرکت، مقدمات آن راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته وی، اصلاحات دستورالعمل پذیرش نیز اعمال شده و تا پایان هفته جاری منتشر خواهد شد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف توسعه بازار سرمایه و افزایش تسهیل دسترسی عموم به بازار سهام، معاملات آنلاین را در دستور کار قرار داد و شرکت مدیریت و فن‌آوری بورس تهران نیز مقدمات این رویه را فراهم کرد تا اینکه بعد از فعالیت‌های فشرده در دو سه ماه اخیر، این موضوع از طریق دو شرکت نرم‌افزاری تدبیرپرداز و رایان هم‌افزا امکان مدیریت سفارش‌ها (OMS) فراهم شد.

«حسینی» افزود: بر این اساس بود که طی دو روز گذشته برای اولین بار معاملات الکترونیکی سهام ۷ شرکت بورسی با انجام معامله ۲۵ سفارش عملیاتی شد. مرحله آزمایشی معاملات الکترونیکی سهام یک ماه و با حداکثر احتیاط و مراقبت طول خواهد کشید و سپس محدوده این رویه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سه انتظار از راه‌اندازی معاملات آنلاین مدنظر است، ادامه داد: انتظار اول افزایش رعایت انصاف و عدالت در دسترسی همگانی به بازار سرمایه است، چرا که در رویه سنتی برخی اعتراض‌ها به انجام سفارش‌ها وجود داشت، اما در رویه جدید فرآیند ارائه و انجام سفارش‌ها قابل ردیابی است.

این مقام مسوول ادامه داد: ‌از طرف دیگر با توجه جمعیت جوان و تحصیلکرده و برخوردار از مهارت‌های لازم کشور، راه‌اندازی معاملات مستقیم سهام به توسعه بازار سهام و افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در بورس کمک خواهد کرد. سومین انتظار نیز مربوط به افزایش نقدشوندگی و معاملات و ارتقای سطح تحلیل است.

کارمزد کارگزاران اصلاح می‌شود

«حسینی» در برابر این سوال که آیا استفاده از این روش برای کارگزاران اختیاری خواهد بود یا اجباری؟ پاسخ داد: در حال حاضر اختیاری است. اما به دلیل اثر این معاملات در تسهیلات معاملات، این موضوع در رتبه‌بندی کارگزاران لحاظ خواهد شد.

به گفته وی، موضوع کاهش کارمزد کارگزاران نیز با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری نرم‌افزار در آینده مورد بررسی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار خواهد‌ گرفت.

تلاش برای بازگشایی زودهنگام «نماد»ها

معاون سازمان بورس به بهبود وضعیت باز بودن نماد معاملاتی شرکت‌ها در فصل مجامع اشاره کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۸۲‌درصد از نمادها در فصل مجامع سال جاری باز بودند.

حسینی افزود: سعی سازمان بورس بر این است که در صورت ارائه گزارش نماینده سازمان در مجامع شرکت‌ها و لحاظ کردن سود تقسیمی در سیستم معاملات، نماد شرکت‌ها در کمترین مدت حتی یک روز بعد از مجمع بازگشایی شود.