شانا_ وزارت نفت پیشنهاد واگذاری کامل سهام سه پالایشگاه، بابت سهام عدالت را به دولت داده است که در صورت تصویب آن، سهام ۶ پالایشگاه باقی مانده به بخش خصوصی واگذار می‌شود. مدیر اجرای سیاست‌های اصل۴۴ و برنامه ریزی صنایع پایین دستی وزارت نفت با اعلام این موضوع تصریح کرد: بر اساس قانون واگذاری‌ها و مصوبه دولت، بخشی از سهام پالایشگاه‌ها بابت رددیون و ۳۰‌درصد برای سهام عدالت واگذار می‌‌شود. همچنین ۲۰‌درصد از سهام پالایشگاه‌ها در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باقی خواهد ماند. منصور خسروی تصریح کرد: وزارت نفت هم اکنون پیشنهادی در زمینه واگذاری کامل سهام پالایشگاه‌های لاوان، کرمانشاه و شیراز بابت سهام عدالت به دولت داده است که با اجرای آن، سهام پالایشگاه‌های دیگر از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بابت سهام عدالت، چیزی از سهام آنان کسر نمی‌شود.

واگذاری سهام همه پالایشگاه‌های کشور تا پایان امسال خسروی در باره روند واگذاری پالایشگاه‌های کشور در سال جاری گفت: در صورتی که هیات واگذاری مصوبات مربوط به واگذاری پالایشگاه‌ها را ارائه دهد و بورس هم گنجایش لازم را برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها داشته باشد، بر اساس قانون بودجه سال ۸۹، سهام همه پالایشگاه‌های کشور امسال واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی نیز هم اکنون همه پالایشگاه‌ها در فهرست واگذاری قرار دارند، ضمن این که در میان آنها، پالایشگاه اصفهان به طور کامل و ۵۰‌درصد سهام پالایشگاه تبریز واگذار شده است. به گفته وی، تا کنون ۳۰‌درصد سهام پالایشگاه تبریز برای سهام عدالت و ۲۰‌درصد برای رددیون اختصاص یافته است. به گفته خسروی، تا پایان سال گذشته ۳۰‌درصد از سهام ۹ پالایشگاه کشور بابت سهام عدالت واگذار شد و امسال نیز قرار است بخشی از سهام باقی مانده این پالایشگاه‌ها در بورس عرضه شود و بخش دیگر آنها برای رددیون اختصاص یابد. وی با بیان این که وزارت نفت یکی از سازمان‌های پیشتاز در اجرای اصل۴۴ بوده است، اظهار امیدواری کرد که امسال سهام پالایشگاه‌ها در بورس و به سهامداران واقعی عرضه شود.