دلایل واکنش سرد معامله‌گران به خبر «عرضه سیمان در بورس کالا»

گروه بورس- زهرا مجتهد: در پی اعلام خبر عرضه محصولات کارخانجات سیمانی در رینگ معاملات بورس کالا، فعالان بورس اوراق بهادار هیچ واکنشی را در مقابل این خبر نسبت به سهام شرکت‌های سیمانی از خود نشان ندادند. این در حالی است که بیش از دو سال است که سیمانی‌ها در پشت درهای بسته بورس کالا انتظار می‌کشند تا وارد عرصه جدیدی در خصوص شفاف‌سازی قیمت‌ها و همچنین ایجاد رقابتی سالم میان شرکت‌های این صنعت شوند. سه هفته ماقبل این اتفاق برای نخستین بار مورد موافقت نهایی قرار گرفت.

اما با وجود اینکه این خبر می‌توانست خبری مثبت و تاثیرگذار بر سهام شرکت‌های سیمانی باشد، بر خلاف انتظار، بازار سهام واکنشی نسبت به این رویداد از خود بروز نداد. این صنعت که سال‌ها است در بورس تهران در خواب زمستانی آرمیده است، هر از گاهی در فصل مجامع یا در فصل فعالیت صنعت ساختمان با حرکت برخی سهام سیمانی روبه‌رو می‌شود. ولی به هر جهت از اقبال خوشایندی میان فعالان بازار برخوردار نیست. طی سال جاری نیز که اکثر سهام به خود تکانی دادند، سهام سیمانی در همان روال سابقه خود به سر می‌برند و تقریبا در برابر اخبار و حتی شایعه‌ها حالت خنثی به خود گرفته‌اند، اگر چه به عقیده برخی از کارشناسان صنعت سیمان از جمله صنایع قابل اتکا است و در طولانی مدت می‌تواند نتایج مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران خود کنار بگذارد. به هر تقدیر صنعت سیمان در میان سایر صنایع فعال بورسی در انزوا به سر می‌برد و کمتر روی این قبیل سهام معاملات عمده صورت می‌گیرد. در همین رابطه عسگری مارانی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: خبر ورود سیمان به بورس کالا زمانی می‌توانست بر سهام سیمانی‌ها تاثیرگذار باشد که هنوز پولی وارد بورس نشده بود و تعدیل اقتصادی نیز انجام نشده بود.

وی افزود: زمانی که سیمان هنوز وارد سبد حمایتی نشده بود این خبر می‌توانست اثرگذار باشد و همچنین در بورس کالا می‌توانست از قیمت رانتی خارج شود و از طریق عرضه و تقاضا، قیمت آن به تعادل می‌رسید.

بازار نسبت به تمام اخبار خوب واکسینه شده

عسگری مارانی با اشاره به این مطلب که بازار در مقابل اخبار مثبت واکسینه شده است، تصریح کرد: در حالی که همه سیمانی‌ها EPS سال مالی گذشته را به خوبی پوشش داده‌اند و طرح‌های توسعه‌ اکثر این شرکت‌ها پیشرفت مناسبی داشته است اما به دلیل مشکلات قدیم این صنعت، خبرهای خوب تاثیری روی سهام سیمانی‌ها ایجاد نمی‌کند. وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه صنعت سیمان حدود ۴ تا ۵ درصد بازار سهام را در اختیار دارد و سودهای منطقی را به سهامداران می‌دهد اما بازار حتی به این خبرهای مستند نیز واکنش نشان نمی‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد که سیمان در آینده جایگاه صنعت فولاد را در ساخت‌وساز از آن خود کند. این کارشناس بازار سهام در پاسخ به این پرسش که چرا سهامداران عمده روی سهم سیمانی حرکتی انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: سهامداران عمده سیمانی همه خسته‌اند، سهامدارانی مانند «شستا»، بانک ملی و غدیر از این دسته‌اند، «بنیاد» نیز به تغییرات قیمت این سهام اهمیتی نمی‌دهد. حتی سهامداران لایه دوم از جمله تدبیر، سرمایه‌گذاری بانک مسکن، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری بوعلی نیز در پرتفوی‌های خود روی سیمانی‌ها خرید و فروش جدی انجام نمی‌دهند. وی افزود: یکی از دلایل بی‌انگیزگی در معاملات سهام سیمانی‌ها می‌تواند حرکت نکردن قیمت این سهام حتی زمانی که قیمت سایر سهام در اوج است، باشد.

اثرات منفی حذف یارانه‌ها

از سوی دیگر مدیر یکی از شرکت‌های سیمانی در خصوص عدم واکنش به خبر اخیر در بازار اذعان داشت: اثرات حذف یارانه‌ها بر صنعت سیمان نامشخص است و همین موضوع باعث شده تا استقبال چندانی از سهام سیمانی نشود.

قدمی خاطرنشان کرد: اگر چه پیش از اعلام خبر عرضه سیمان در بورس کالا، سیمانی‌ها محکوم به فروش محصول خود به قیمت رسمی بودند اما فروش این کالا در بورس مزیت دیگری دارد. وی با اشاره به تقاضایی که در آینده به داغی بازار سیمان می‌افزاید، اشاره کرد و گفت: اجرای طرح مسکن مهر و ترمیم بافت‌های فرسوده از جمله تصمیماتی است که بر بازار این کالا اثرگذار است. اگر این کالا در بورس عرضه شود شرایط رقابتی میان تولیدکنندگان سیمان نیز افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت سیمان با مازاد سیمان تولید شده در داخل کشور چه می‌کند، تصریح کرد: آمارهای سال قبل بیانگر رشد ۱۵‌درصدی مصرف سیمان است که ۱۰‌درصد از این رشد به مصرف داخل و ۵درصد دیگر به تقاضای صادراتی اختصاص داشته است. وی ادامه داد: نمی‌توان به صراحت گفت که مازاد داریم، با این روند پیش رو در بخش ساخت‌و ساز و پروژه‌های بخش مسکن، نه تنها مازاد نداریم بلکه با کمبود نیز مواجه خواهیم شد. قدمی اعلام کرد: در حال حاضر در برخی از مناطق کشور، متقاضیان در صف خرید سیمان هستند. از سوی دیگر واحدهای جدید نیز به تدریج وارد مدار تولید سیمان خواهند شد که با راه‌اندازی آنها مشکلات تقاضای سیمان مرتفع می‌شود.

سیمان صنعت دارای مزیت

سید صالحی، مدیر مالی شرکت سیمان داراب، نیز ضمن اشاره به این مطلب که ورود سیمان به بورس کالا معاملات را تسهیل و شفاف می‌کند، گفت: سیمانی‌ها از این طریق وارد بازارهای رقابتی می‌شوند و مسائل غیرقانونی و قیمت‌شکنی‌ها از بین می‌رود.

وی عنوان کرد: سیمانی‌ها نسبت به صنایع دیگر از موقعیت مستحکم‌تری برخوردارند و از این بابت که سیمان کالایی است که قدرت رقابتی بالا دارد، دارای مزیت است.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه سیمان محصولی است که واردات آن به صرفه نیست و نمی‌توانند از خارج از کشور این محصول را وارد کنند به همین دلیل نسبت به سایر صنایع از جمله فولادی‌ها از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار است.

حفظ ذخایر به دلیل ابهام

وی به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این ابهام باعث احتیاط عمل شرکت‌های سیمانی شده است به طوری که هر شرکتی ممکن است کلینکر داشته باشد اما به دلیل وجود ابهام مزبور تا زمان اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها، ذخایر کلینکر خود را حفظ کند و در آن موقع از این عامل به عنوان مزیت رقابتی استفاده کند.

عدم واکنش= عدم اطلاعات

همچنین مهندس علی محمد بُد، مدیرعامل شرکت هلدینگ سیمان غدیر در مقابل این مطلب که بازار سهام هیچ عکس‌العملی نسبت به خبر موافقت ورود سیمان به بورس کالا از خود نشان نداد، خاطرنشان کرد: سهامداران در حال حاضر اطلاعات کمتری در خصوص سیمانی‌ها دارند و مساله سیمان در بازار از اولویت خارج شده است. بیشتر توجه سهامداران روی صنایع خاص مثل پیمانکاری‌ها است. وی افزود: آنچه مسلم است اینکه با رفتن سیمان به رینگ معاملات بورس کالا، این محصول با متعادل شدن عرضه و تقاضا روبه‌رو خواهد شد و تجربه دنیا نشان داده است که به نفع صنعت است که کالاها در بورس به فروش برسند. بُد تصریح کرد: روشن نشدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است و از آنجایی که سیمان از نظر دولت در صنایع پرمصرف انرژی طبقه‌بندی شده است، به احتیاط سرمایه‌گذاران در این صنعت دامن می‌زند.

وی یادآور شد که ظرفیت اسمی امسال معادل ۷۳میلیون تن پیش‌بینی شده که با توجه به طرح‌های در حال راه‌اندازی، تولید سال‌ جاری شرکت‌های سیمانی به ۵۹میلیون تن خواهد رسید. بُد با اشاره به این مطلب که درآمد ارزی امسال نسبت به سال قبل با افزایش روبه‌رو است، تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت نرخ سود بانکی را پایین در نظر گرفته و علاوه بر آن بودجه در نظر گرفته شده عدد مطلوبی است و طرح‌های مسکن مهر و ... را پیش رو داریم، مصرف سیمان در مقایسه با سال قبل ۹‌درصد افزایش دارد که به ۵۰میلیون تن خواهد رسید. وی گفت: سال گذشته صادرات سیمان ۴‌میلیون و ۷۰‌هزار تن بود که امسال به ۶ میلیون تن می‌رسد.