پاییز سرد بورس تهران!
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس- اعظم شریفی: ۲۰ روز معاملاتی آذر ماه امسال میانگین بازدهی منفی ۷/۶درصدی را برای بورس تهران به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص کل، آذر ماه امسال را با 15 روز کاری منفی و 5 روز معاملاتی مثبت سپری کرد که بیشترین بازدهی منفی سال88 را به میزان منفی 7/6درصد رقم زد. بر این اساس میانگین بازدهی بورس تهران در پاییز امسال منفی 2 درصد بود.
نگاهی به معاملات دو ماه گذشته گویای آن است که نشانه‌های افت شاخص از آبان ماه کم‌کم نمایان شد؛ به گونه‌ای که با میانگین بازدهی منفی ۷/۰درصدی بورس، شاخص کل در پایان آبان ماه رقم ۱۲۰۸۶ واحدی را ثبت کرد. بر این اساس در پایان آذر ماه و با ۸۱۲ واحد کاهش، شاخص کل به ۱۱۲۷۲ واحد رسید.
این در حالی است که معاملات آذر ماه امسال در مقایسه با آذر ماه سال قبل شاهد روندی تقریبا مشابه بود. با این تفاوت که سقوط شاخص‌ها در آذر ماه سال گذشته به دنبال بحران مالی جهانی و سقوط قیمت‌های جهانی اوج گرفت، اما افت شاخص در مقطع کنونی ناشی از اصلاح قیمت‌ها است. عاملی که برخی از آن به عنوان رفتار فصلی بازار یاد می‌‌کنند.
تجربه بورس تهران نشان می‌‌دهد میانگین بازدهی بورس تهران در نیمه اول سال بیشتر از نیمه دوم سال است؛ چرا که برگزاری مجامع و نوسان‌گیری سهامداران در ابتدای سال، رفتارهای هیجانی زیادی در بازار به وجود می‌‌آورد که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌‌زند.
از سوی دیگر، در نیمه دوم هر سال و همزمان با ارائه گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها، تصحیح قیمت سهام و اصلاح رفتارهای هیجانی معامله‌گران بر اساس عملکرد صنایع و انتظارات آنها فرا می‌‌رسد. چنانچه همزمان با بازگشایی 4 نماد معاملاتی فولادی و سنگ‌آهنی، شاخص کل در یک عقب‌نشینی سنگین در روز 24 آذر ماه 266واحد افت کرد.
این در حالی است که معامله‌گران بورس تهران مدتی است با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه هستند که می‌‌تواند رفتار فصلی بازار را تشدید کند تا جایی که پیش‌بینی کاهش سودآوری شرکت‌ها در نتیجه اجرای این لایحه انتظار برای کاهش متناسب قیمت‌ها و رسیدن به کف‌های قیمتی را برای برخی سهام به همراه داشته است. بر اساس گزارش مدیریت بازار شرکت بورس، ارزش معاملات سهام و حق تقدم بورس تهران در پایان آذر ماه مبلغ ۷۵۸۶میلیارد ریال بود که با رشد ۵/۱۶درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود.
4120میلیارد ریال از معاملات این ماه مربوط به معاملات خرد و بلوک و 3063میلیارد ریال آن شامل معاملات عمده بود. متوسط روزانه ارزش معاملات آذر ماه مبلغ 3/379میلیارد ریال گزارش شده است.
در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۵۸۰۵میلیارد ریال و معادل ۷۶درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۷۸۸میلیارد ریال و در حدود ۲۳درصد از کل فرو‌ش‌ها بود. بر این اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۴۰۱۷میلیارد ریال مثبت شد.
به عبارت دیگر اشخاص حقوقی 4017میلیارد ریال پول به بازار سرمایه وارد کردند. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب 23 و 30درصد از ارزش خرید و فروش بود. همچنین سرمایه‌گذاری خالص آنان 521میلیارد ریال منفی بود؛ شرایطی که به معنی تداوم خروج حقیقی‌ها از بورس است. همچنین دفعات معامله این ماه به میزان 136هزار و 623دفعه بود که 6/121درصد افزایش را شاهد بود.
این در حالی است که آذر ماه امسال نیز به مانند آذر ماه سال گذشته هیچ عرضه اولیه‌ای صورت نگرفت، اما ۴۴۱میلیون سهم دولتی در راستای اصل۴۴ به ارزش ۳۴۹۶میلیارد ریال عرضه شد.
حفاری، صدرنشین‌ترین‌ بازار
آذر ماه امسال شرکت حفاری شمال از نظر ارزش و حجم دفعات معامله صدرنشین بورس تهران بود. حفاری شمال ماه گذشته با ۷۶۲میلیارد و ۴میلیون ریال ارزش معامله ۵/۱۸درصد معاملات این ماه را کسب کرد. بیمه البرز با ۴/۹درصد دوم و سرمایه‌گذاری غدیر با ۵/۵درصد رتبه سوم را داشت.
همچنین معامله 282هزار و 649سهم حفاری سهم 16درصدی را از حجم معاملات آذر ماه داشت، سایپا و سرمایه‌گذاری غدیر دوم و سوم شدند. آذر ماه امسال ارزش بازار 23 شرکت گروه فلزات اساسی 4/15درصد از کل بازار را کسب کردند. ارزش بازار این گروه 91هزار و 121میلیارد ریال بود که رتبه اول را داشت. همچنین گروه بانکی و مخابرات به ترتیب با سهم 1/14 و 13درصدی از ارزش بازار بورس تهران رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند. شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ارزش بازار 8/41میلیارد ریالی، سهم 1/7درصدی و گروه خودرو نیز سهم 7درصدی را ارزش کل بازار به خود اختصاص دادند. این در حالی است که ارزش بازار گروه فلزات اساسی در مقایسه با آذر ماه سال گذشته 9/22درصد افزایش نشان می‌‌دهد. همچنین با ورود بانک‌های دولتی به بورس، ارزش بازار این گروه در مقایسه با آذر ماه سال قبل 7/207درصد رشد کرد. از سوی دیگر با وجود افزایش 1/0درصدی ارزش بازار گروه مخابرات، گروه‌های چند رشته‌ای صنعتی و خودرو به ترتیب با 8/9 و 6/0درصد کاهش ارزش بازار مواجه بودند.
«شپنا» فرآورده‌های نفتی را بالا برد
در معاملات آذر ماه امسال گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به لحاظ حجم و ارزش معاملات اول شد.
معاملات ۳۰۵۶میلیارد ریالی در این گروه معادل ۳/۴۰درصد از کل معاملات آذر ماه را کسب کرد. این در حالی است که بیشتر معاملات این گروه از آن پالایشگاه اصفهان بود. همچنین صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی جایگاه دوم آن را کسب کرد.
از سوی دیگر در پیش‌بینی سود صنایع نیز 7 شرکت گروه بانکی با 55هزار و 840میلیارد ریال سرمایه مبلغ 17هزار و 958میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند. گروه خودرو نیز با پیش‌بینی سود 15هزار و 579میلیارد ریالی رتبه دوم را کسب کرده است. گروه فلزات اساسی با 11هزار و 574میلیارد ریال پیش‌بینی سود رتبه سوم و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.