کارآمدی گزارش‌های مالی بحران‌ها را محدود می‌کند

گروه بورس- مجید اسکندری: انجمن حسابداران خبره ایران همایش گزارشگری نوین مالی را در روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه در تالار همایش‌های ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد کرد. دکتر امیر پوریانسب درباره این همایش می‌گوید: همایش گزارشگری نوین مالی در واقع دو هدف را دنبال می‌‌کند. هدف اول طرح مباحث جدید و نوظهور در عرصه گزارشگری مالی حسابداران بنگاه است و هدف دوم طرح مباحث مربوط به گزارشگری نوین مالی در شرایط بحران مالی بین‌المللی است که مدتی است تمام اقتصادها و بازارهای مالی دنیا را به رکود و کسادی کشانده است. مباحث این همایش در صدد است تا مخاطبان را با کل تغییرات در زنجیره گزارشگری مالی مربوط آشنا کند.

زنجیره اطلاعات

دبیر علمی همایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: زنجیره عرضه گزارشگری مالی شامل تمام فرآیندهای گزارشگری مالی اعم از تهیه گزارش‌های مالی توسط مدیران، تصویب آنها توسط هیات مدیره و مجمع سهامداران، گواهی آنها توسط حسابرسان، تصمیم‌سازی بر اساس آنها توسط سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان، قوانین و مقررات حاکم بر گزارشگری مالی و فناوری‌های نوین اطلاعاتی در عرصه گزارشگری مالی است.

وی افزود: اولین بحث توسط دکتر رضا حمزه‌ای سر، استاد اقتصاد و علوم تصمیم‌گیری کاربردی دانشگاه ایالتی غرب میسوری در خصوص تاثیر متقابل بحران مالی و حسابرسی ارائه خواهد شد. پوریا نسب توضیح داد: همواره بحران‌های مالی هم شکل و هم محتوای گزارش‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند، از طرف دیگر بسیاری متعقدند که ناکارآمدی گزارش‌های مالی مانع از شناسایی نقایص شرکت‌ها و بازارها خواهد شد و امکان پیشگیری به موقع از بحران‌های مالی را محدود می‌‌کند.

بحث بعدی توسط دکتر احمد عزیزی، مدیرعامل بانک ملی لندن ارائه خواهد شد. عزیزی درا ین بحث درباره مختصات یک سیستم راهبری نوین و نقش آن در ارتقای شفافیت و صورت‌های مالی سخن خواهد گفت. این بحث به مقررات‌گذاران و صاحبان شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا نظام‌های راهبری شرکتی را بر اساس استانداردهای روز دنیا بشناسند و بر آن اساس اقدامات منفی را اتخاذ کنند.

گزارش‌های نوین سالانه

دکتر ابوالقاسم فخاریان عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان سخنران سوم درباره گزارش‌های سالانه نوین که امروزه تهیه آنها در تمام بورس‌های دنیا الزامی است، بحث می‌‌کند و مهم‌ترین بحث فخاریان به گزارش عملکرد مدیریت به مجمع مربوط می‌‌شود. وی در بحث خود مقررات جدید بورس اوراق بهادار تهران را نیز پوشش خواهد داد. پوریانسب ادامه داد: مبحث بعدی به چارچوب مهندسی گزارشگری مالی اختصاص دارد که کار مشترک هیات استانداردهای گزارش‌های مالی بین‌المللی و هیات استانداردهای حسابداری مالی آمریکا است. این بحث را دکتر مهدی‌ مراد‌زاده از دانشگاه آزاد اسلامی کرج و عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ایراد خواهد کرد. وی تاکید کرد: چارچوب مفهومی جدید به زودی اساس محتوا و شکل گزارش‌های مالی را دگرگون و تغییرات ریشه‌ای و بنیادی در استانداردهای حسابداری ایجاد خواهد کرد.

پوریا نسب گفت: دکتر بهروز خدارحمی معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بحث پنجم را درباره تاثیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی بر گزارشگری مالی ارائه خواهد کرد.

سربحث مبدل که به نسل جدید گزارش‌های حسابرس مستقل اختصاص دارد به صورت مشترک توسط اینجانب و منصور شمس احمدی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و مدیر اجرایی مرکز آموزشی حسابداران خبره مدیریت (PATC) ارائه خواهد شد. پوریانسب خاطرنشان کرد: آیفک یا فدراسیون بین‌المللی حسابداران نسل جدیدی از گزارش‌های حسابرس مستقل را برای حسابرسی‌هایی الزامی کرده است که دوره آنها از ۱۵دسامبر ۲۰۰۹ و بعد از آن را پوشش می‌‌دهد. وی افزود: هنوز این گزارش‌ها صادر نشده‌اند و فرصت خوبی برای حسابرسان و حسابداران کشور است که با نسل جدید گزارش‌های حسابرسی آشنا شوند. محتوا و شکل گزارش‌های حسابرسی مستقل تغییرات بنیادی کرده است و در مقایسه با گزارش‌های کنونی بسیار متفاوت و بیگانه هستند.

پوریانسب گفت: به عنوان دومین مقاله روز دوم رسول دری اصفهانی پیشکسوت حسابرسی به تشریح گزارشگری ارزش‌های منصفانه و آزمون‌های کاهش ارزش به ویژه با تاکید بر اوراق بهادار و شرایط بحران مالی اخیر می‌‌پردازد.

مبحث بعدی نیز توسط دکتر موسی بزرگ اصل از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات عامل سازمان حسابرسی در خصوص دو استاندارد حسابداری جدید ایران ارائه خواهد شد. این دو استاندارد شامل استاندارد حسابداری ۳۰ «سود هر سهم» و استاندارد حسابداری ۳۱ «دارایی‌های غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده» از اول سال ۱۳۸۹ لازم‌الاجرا هستند.

وی در ادامه به دیگر مباحث همایش اشاره کرد و گفت: بحث بعدی را سرکار خانم دکتر بیتا شیخی از دانشگاه تهران در مورد مدیریت سود به ویژه انگیزه‌ها، دغدغه‌ها و راهبردهای کشف آن ارائه خواهد کرد. پدیده مدیریت سود یکی از معضلات گزارشگری مالی در تمام بورس‌های دنیا است. این پدیده به ویژه در شرایط بحران تشدید می‌‌شود و شرکت‌ها به دلایل گوناگون در صدد مدیریت سود و دستکاری برمی‌آیند. این بحث به ویژه برای حسابرسان فرصت مناسبی را به دست می‌‌دهد تا با مصادیق مدیریت سود و راهکارهای کشف آن آشنا شوند.

ابهام در شناخت درآمد

پوریانسب گفت: مبحث بعدی توسط دکتر علی رحمانی از دانشگاه الزهرا و مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره مشکلات شناخت درآمد در بحران ارائه می‌‌شود. عدم قطعیت و ابهام در شناخت درآمد در شرایط بحران مالی بسیار حاکم می‌‌شود و دیگر شناخت درآمد بر طبق و ضوابط حاکم در شرایط مالی کاربرد ندارد. وی یادآور شد: در کنار مباحث بالا ۴ کارگاه در این همایش برگزار می‌‌شود که با موضوعات روز در زنجیره گزارشگری مالی سرو کار دارد. کارگاه اول توسط آقای شمس احمدی مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره مدیریت برگزار می‌‌شود به تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی اختصاص دارد. کارگاه دوم توسط آقای مسعود شمس احمدی مدرس مرکز آموزش حسابداران خبره مدیریت ارائه خواهد شد و در آن گزارشگری مالی و غیرمالی با استفاده از فن‌آوری XBRL که امروزه به یک فن‌آوری غالب و بعضا اجباری در تهیه گزارش‌های مالی تبدیل شده است، ارائه می‌‌شود.

کارگاه سوم به صورت مشترک توسط امیرپوریانسب و منصور شمس احمدی درباره گزارش‌نویسی عملی نسل جدید گزارش حسابرس مستقل برگزار می‌‌شود. در این کارگاه، پوریا نسب و شمس احمدی به صورت عملی و بر اساس موردهای واقعی به شرکت‌کنندگان نوشتن گزارش‌های نسل جدید گزارش حسابرسی مستقل را آموزش می‌‌دهد.

کارگاه چهارم که توسط دکتر علی رحمانی برگزار خواهد شد نیز به سازوکارهای کشف تقلب اختصاص دارد. پوریانسب تاکید کرد: کژنمایی یا تحریف در صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی عمدتا به خاطر تقلب صورت می‌‌گیرد. در اثر این تقلب‌ها بازارهای مالی به دفعات به ورطه سقوط و کسادی رسیده‌اند و میلیاردها دلار زیان متوجه سرمایه‌گذاران کرده‌اند. در این کارگاه دکتر رحمانی مخاطبان را با انواع تقلب‌های صورت‌های مالی و فنون کشف تقلب آشنا می‌‌کنند.

همچنین در این همایش سخنرانی‌هایی توسط مقامات سازمان‌های حسابرسی بزرگ و بورس اوراق بهادار تهران در خصوص معضلات گزارشگری مالی ایراد خواهد شد.