گروه بورس- سرمایه‌گذاری بانک‌ملی ایران درآمد هر سهم امسال را با سه‌هزار و ۲۲۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۲۱۷ریال پیش‌بینی کرده است. بنا بر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی عملکرد «وبانک» برای سال مالی ۸۷ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۷درصدکاهش، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰درصد افزایش، سود عملیاتی ۳۲درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت دلایل تغییر را افزایش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش هزینه‌ مالی به دلیل دریافت وام از PLC در نیمه دوم سال ۸۶ و افزایش هزینه‌های غیرعملیاتی به دلیل پیش‌بینی افزایش نرخ ارز اعلام کرده است.

مطابق تبصره بند «د» ماده ۱۵ اساسنامه شرکت «خالص سود حاصل از فروش سهام موجود در پرتفوی شرکت، باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور شود.

اندوخته سرمایه‌ای بین سهامداران قابل تقسیم نبوده و می‌تواند برای افزایش سرمایه مورد استفاده قرار گیرد و فقط در مورد استثنایی برای حفظ روند سوددهی شرکت می‌توان با پیشنهاد هیات‌مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تا ۲۰درصد از اندوخته سرمایه‌ای ایجاد شده را به حساب تقسیم سود انتقال داد.»

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت، مانده ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در پایان دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۸۶ مبلغ ۲۵۵۹میلیارد ریال است.

شایان ذکر است که مبلغ ۱۵۶۲میلیارد ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ در سهام شرکت صنعتی دریایی ایران به حساب تعدیلات سنواتی منظور شده است؛ لذا می‌بایست این موضوع در محاسبه سود قابل تخصیص مورد توجه قرار گیرد. ضمنا با توجه به ذخیره کاهش شناسایی شده در سال قبل به مبلغ ۵۸۰میلیارد ریال، از این بابت جمعا مبلغ ۲۱۴۲میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.

خالص درآمدها (هزینه‌ها)ی متفرقه سال مالی ۸۶ به مبلغ ۷۱میلیارد و ۷۲۱میلیون ریال شامل تخفیفات دریافتی از خصوصی‌سازی بابت خرید سهام شرکت‌های صنعتی دریایی و سیمان اردبیل بود.

هیات‌مدیره «وبانک» در نظر دارد معادل ۳۵درصد سود قابل تقسیم سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.