افت شدید قیمت‌ها در بزرگ‌ترین بازار اولیه جهان

ایران بورس- سرمایه‌گذارانی که سال گذشته اقدام به خرید سهام یکی از سه شرکت بزرگ چین در عرضه‌های اولیه عمومی آنها کرده بودند، با افت قیمت‌ها طی هفته جاری، به کمتر از ارزش عرضه اولیه آنها، متحمل زیان فراوانی شده‌اند. گزارش سایت ایران بورس به نقل از «رویترز» در حالی که سال گذشته عرضه‌‌های اولیه عمومی در چین، عنوان بزرگ‌ترین بازار IPO جهان را، که پیش‌تر در اختیار ایالات متحده بود، برای پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به ارمغان آورد، کاهش قیمت سهام و نگرانی از مازاد عرضه، تهدیدی برای ادامه موفقیت آنها در سال‌جاری به حساب می‌آید.

رییس بخش تحقیقات موسسه شانگهای سکیوریتیز، ژنگ ویگانگ معتقد است «پس از آنکه سفته‌بازی‌های اواخر سال گذشته، مقارن با اوج رونق بازار سهام چین، موجب شد تا قیمت سهام شرکت‌های تازه وارد بدون دلیل منطقی افزایش زیادی را تجربه کنند، اکنون شاهد ترکیدن حباب قیمت‌ها هستیم. این مساله طی ماه‌های آتی امکان جذب سرمایه را از طریق فروش سهام کند خواهد کرد و مانع افزایش قیمت عرضه‌های جدید می‌شود.»

از ماه مه ۲۰۰۶ که دولت چین ممنوعیت یک ساله عرضه‌های اولیه عمومی را لغو کرده تا فوریه سال‌جاری، سرمایه‌گذاران مجموعا ۱۰۰میلیارد سهام تازه پذیرش شده حدودا ۲۰۰شرکت چینی را خریداری کرده‌اند. رونق فراوان در بازار عرضه‌های اولیه عمومی که با پذیره‌نویسی بیش از حد سرمایه‌گذاران مشتاق روبه‌رو شده بود، به عنوان دستاورد عظیم اصلاحات مالی چین معرفی شد و برای

نخستین بار بازار سهام را به منبع مهمی جهت تامین سرمایه بسیاری از شرکت‌ها تبدیل کرد. این گزارش که به نقل از سایت واحد بین‌الملل شرکت بورس اوراق بهادار تهران است حاکی از فقدان اطمینان از وضعیت بازار، به دلیل کاهش رشد سود شرکت‌ها و ارائه برنامه‌های مختلف برای تامین گسترده وجوه نقد از سوی شرکت‌های پذیرش شده، سبب افت بیش از ۴۰درصدی شاخص اصلی بورس شانگهای، نسبت به سطح بالای آن در ماه اکتبر گردید.

همین مساله تقریبا به توقف عرضه‌های اولیه عمومی چین در ماه مارس انجامید؛ به طوری که در این ماه تنها یک عرضه اولیه به ارزش ۵۳میلیون دلار انجام شد. این در حالی است که در مارس سال گذشته بورس چین با انجام پنج عرضه اولیه ۳۰۰میلیون دلار تامین سرمایه کرده بود.

به‌رغم پیش‌بینی افت قابل ملاحظه حجم عرضه‌های اولیه سال‌جاری در مقایسه با سال ۲۰۰۷، «جان ما» یکی از اقتصاددانان برجسته چینی در دویچه بانک می‌گوید: از آنجا که چین در حال حاضر بیشترین ارزش را در رشد سالانه اقتصاد جهان ایجاد می‌کند، سرمایه مورد نیازش در بلندمدت همچنان قابل توجه خواهد بود.

بنابراین می‌توان تا پنج سال آینده به بازار IPO این کشور امیدوار بود با این وجود با توجه به شرایط فعلی احتمالا ارزش عرضه‌های اولیه چین طی سال‌جاری توان برابری با حجم سال گذشته را نخواهد داشت.

مسوولان اجرایی چندین شرکت چینی که موفق به اخذ تاییدیه مقدماتی عرضه اولیه سهام خود شده و در انتظار تایید نهایی کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین به سر می‌برند، طی هفته جاری به خبرنگار ما اطلاع دادند که با توجه به شرایط بازار و دستورالعمل کمیسیون برنامه‌های خود را به تاخیر انداخته‌اند.

در هفته جاری قیمت سهام سه شرکت بزرگ چینی - شرکت خطوط حمل کانتینری چین، شرکت انرژی زغال سنگ چین و شرکت بیمه پاسیفیک چین - که پس از رفع ممنوعیت یک ساله به عنوان نخستین عرضه‌های اولیه به انتشار سهام خود پرداخته بودند بسیار کمتر از قیمت عرضه اولیه عمومی آنها شده است.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند حتی پس از رونق مجدد عرضه‌های اولیه قیمت‌گذاری‌ها با احتیاط بیشتری انجام گرفته و در روز پذیرش با افزایش قیمت کمتری روبه‌رو خواهیم بود.

پس از آن که گروه راه‌آهن چین در نوامبر سال گذشته عرضه اولیه سهام خود را ۲۱ برابر پیش‌بینی سود سال ۲۰۰۸ قیمت‌گذاری کرد، شرکت رقیب یعنی شرکت ساخت راه‌آهن چین بزرگ‌ترین عرضه اولیه ماه فوریه ۲۰۰۸ را ۲۸ برابر درآمد پیش‌بینی شده قیمت‌گذاری کرد.

به نظر می‌رسد دیگر به ندرت شاهد این گونه ارزش‌گذاری‌های بالا خواهیم بود و در حالی که افزایش ۵۰درصدی قیمت سهام شرکت‌های چینی در نخستین روز معامله به امری معمول در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ تبدیل شده بود سهام «پتروچاینا» با صعود ۱۶۳درصدی روبه‌رو شد.

چنین توفیقاتی در آغاز معامله سهام شرکت‌ها به استثنای شرکت‌های کوچک فعال در زمینه های پرطرفدار نظیر انرژی خورشیدی - پس از این هرگز تکرار نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری رویترز