98 شرکت دولتی امسال از طریق بورس و مذاکره واگذار می‌شود
گروه بورس - پیش‌نیازهای واگذازی سهم موسسه‌های بیمه، مخابراتی و نیروگاه‌ها اعلام شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی از آمادگی واگذاری 20شرکت دولتی به بخش خصوصی خبر داد. اما در عین حال گفت که موسسه‌های بیمه باید استاندارد 28 را رعایت کنند. نیروگاه‌ها به شرکت تبدیل شده و باید اساسنامه آنها به تصویب برسد و اولین مجمع خود را برگزار کنند، همچنین شرکت مخابرات نیز باید ثبت شرکت و تبدیل به سهامی عام شود و باید میزان ذخیره خدمت کارکنان بازنشسته را در حساب‌ها اعمال کند. اسماعیل غلامی در مورد زمان واگذاری سهام بانک‌ها، به «مهر» گفت: برخی از پیشنهادها از جمله واگذاری شرکت‌های بیمه به بانک‌ها و سپس واگذاری آنها، کار واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را به عقب می‌اندازد. معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: اگر روش جدیدی برای واگذاری سهام بانک‌ها پیشنهاد یا در دولت تصویب نشود، سهام بانک‌ها آماده واگذاری است. وی افزود: اما چنانچه شرکت‌های بیمه دولتی در قالب بانک‌ها واگذار شوند، زمان واگذاری آنها به تعویق می‌افتد؛ زیرا در این صورت باید مجمع جدید آنها برگزار شود؛ چون پرتفوی، میزان سهام و مختصات آنها تغییر خواهد کرد. غلامی خاطرنشان کرد: اگر سهام بانک‌ها و بیمه‌ها به روش قبلی واگذار شود، مشکلی از لحاظ واگذاری وجود ندارد و به طور حتم تا شهریور ماه سال جاری حداقل سهام دو بانک واگذار خواهد شد؛ اما اگر پیشنهادهای جدید صورت گیرد، زمان واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها 6 ماه دیگر به تاخیر خواهد افتاد. عضو هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد واگذاری سهام شرکت‌های بیمه گفت: قرار بود این شرکت‌ها از ابتدای سال 86 استاندارد شماره 28 سازمان حسابرسی را رعایت کنند و نحوه شناسایی درآمدها، حساب‌ها و صورت‌های مالی خود را بر اساس این استاندارد انجام دهند.
وی با بیان اینکه، شرکت‌های بیمه چندان تمایلی به اجرای این استاندارد ندارند، اظهارداشت: اگر این استاندارد اجرا نشود، حساب‌های آنها عدم اظهار نظر می‌شود؛ اما یکسری از شرکت‌های بیمه از جمله بیمه دانا استاندارد جدید و قدیم را اجرا کرده‌اند.
غلامی با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌های بیمه نیازمند بررسی‌های بیشتر است، تصریح کرد: دلیل یادشده باعث عقب افتادن سهام این شرکت‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: اگر تصمیم جدیدی اخذ نشود، واگذاری سهام بانک‌ها نیز تسهیل می‌شود؛ زیرا اگر شرکتی به بانک‌ها داده شود، زیر مجموعه آنها قرار خواهد گرفت و سود آنها به بانک‌ها خواهد رفت و این امر را می‌توان سیاستی برای حل مشکل استاندارد شماره ۲۸ دانست.
نیروگاه‌ها، پالایشگاه و کشتیرانی
معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی سازی، از آمادگی ۹ نیروگاه برای واگذاری به بخش خصوصی از طریق بورس خبرداد و گفت: این نیروگاه‌ها برای واگذاری تبدیل به شرکت شدند و اساسنامه آنها نیز به تصویب رسیده است؛ اما در مصوبات آنها آمده است که اولین مجمع آنها باید برگزار شود.
وی از آمادگی پالایشگاه اصفهان و کشتیرانی جمهوری اسلامی برای واگذاری به بخش خصوصی خبرداد و تصریح کرد: آنها نیز برای واگذاری به بخش خصوصی مشکلی ندارند و در اولین فرصت واگذار خواهند شد.
مخابرات
غلامی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات نیز تا حدودی آماده واگذاری به بخش خصوصی است، افزود: شرکت مخابرات باید ثبت شرکت و تبدیل به سهامی عام شود.
وی خاطرنشان کرد: برای پذیرش این شرکت باید میزان ذخیره خدمت کارکنان و حقوق کارکنان بازنشسته در حساب‌ها اعمال شود و بودجه سال ۸۷ نیز در نظر گرفته شود.
واگذاری 20 شرکت دولتی
همچنین یک مقام دیگر سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۲۰ شرکت دولتی نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی است که در اولین جلسه امسال هیات‌عالی واگذاری به تصویب خواهد رسید.
معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی در سال 87 اظهار داشت: براساس مصوبات هیات عالی واگذاری مقرر شده 98 شرکت دولتی از طریق بورس و مزایده در سال جاری واگذار شوند.
مهدی عقدایی در رابطه با عرضه سهام شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس گفت: مقدمات آماده‌سازی بانک‌ها همچنان ادامه دارد و در صورت پذیرش بانک‌های مشمول اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌سازی نسبت به عرضه سهام این گروه اقدام خواهد کرد.
معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که عرضه سهام سه بیمه آسیا، دانا و البرز چه زمانی خواهد بود گفت: سهام شرکت‌های بیمه تا پایان نیمه اول سال در بورس عرضه خواهند شد. وی درباره وضعیت عرضه سهام شرکت مخابرات به خاص بودن مقدمات عرضه سهام این شرکت عظیم اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به خاص بودن شرکت مخابرات و تولیدی نبودن آن، مسائلی مانند تعهدات و چگونگی اجرای آنها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. عقدایی در برابر این پرسش که سهام چه شرکت‌هایی در اردیبهشت ماه عرضه و کشف قیمت خواهند شد، گفت: در دومین ماه از سال سهام شرکتهای مخابرات، کشتیرانی و پالایشگاه اصفهان واگذار خواهند شد.
وی گفت: با توجه به عقب ماندن پالایشگاه تبریز سهام این شرکت نیز در ماه‌های آینده عرضه می‌شود.