یک خبرگزاری داخلی به نقل از نشریه مید (MEED) روز یکشنبه خبری را مبنی بر «مذاکره ایران برای ثبت یک شرکت سرمایه‌گذاری ۹۰میلیارد دلاری در بورس دوبی» بر روی تلکس خبری خود ارسال کرد»‌ و روز گذشته این خبر در اکثر روزنامه‌های اقتصادی و عمومی معتبر مجددا منتشر شد. ظاهر خبر این بود که ایرانی‌ها با مسوولان بورس دوبی وارد مذاکره شده تا یک شرکت سرمایه‌گذاری با سرمایه ثبتی ۹۰میلیارد دلاری را وارد بورس این کشور کند.

اما وقتی اندکی روی ارزش سرمایه شرکت مزبور تامل شود، باور این که چنین سرمایه‌ای از سوی ایران که چندان موافق خروج سرمایه از کشور آن هم به امارات به‌میزان ۹۰میلیارد دلار نیست، خیلی دشوار است. کافی است بدانید که ۹۰میلیارد دلار تقریبا دو برابر ارزش جاری بورس تهران، حدودا معادل کل ارزش بورس دوبی، ۲۰میلیارد دلار کمتر از کل ذخایر ارزی ایران در سال جاری، حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی و یک سوم ارزش بودجه کل کشور است. بنابراین چگونه ممکن است که یک شرکت ایرانی بتواند سرمایه‌ای معادل دو سوم درآمد نفتی کشور را در دوبی سرمایه‌گذاری کند.

ظاهرا ایران برای دور زدن محدودیت‌های تجاری وضع شده و تامین مالی پروژه‌های نفتی مجبور است تدابیری اقتصادی را اتخاذ کند بطوری که با تامین منابع مالی جدید از بازار‌های سرمایه منطقه، از هر‌گونه تامین مالی که از منابع خارجی که بر اثر فشار‌های سیاسی و اقتصادی هزینه آن افزایش می‌یابد، پرهیز کند. این شرکت بزرگ ظاهرا با اهداف مقابله با تحریم‌ها تاسیس خواهد شد با این حال به نظر می‌رسد «تهران» جزئیات بیشتری را در این باره اعلام کند. تا این لحظه نه خبرگزاری معتبر، نه سازمان بورس تهران و نه شرکت بورس تهران درباره این خبر توضیح و تکذیبی اعلام نکرده است.