ارزش روز پرتفوی سهام عدالت به سطح 5700میلیارد تومان می‌رسد
گروه بورس- مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت از ورود سهام ۹ شرکت و بانک به سبد سهام عدالت خبر داد.

محمدجواد شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در این مرحله 5/44درصد سرمایه‌گذاری رنا، 30درصد مخابرات، 1/7درصد ایران‌خودرو، 1/5درصد سایپا، 8درصد چادرملو، 8/1درصد گل‌گهر، 8درصد صنایع مس، 25درصد بانک ملت و 25درصد پست بانک به پرتفوی سهام عدالت افزوده می‌شود.
وی افزود: جمع این واگذاری‌ها معادل سه‌ هزار میلیارد تومان است که علاوه بر این ۴۰۰میلیون تومان با احتساب مپنا، فولاد خوزستان و ایرالکو به این رقم اضافه می‌شود.
از این رو جمع کل ارزش پرتفوی سهام عدالت به پنج‌ هزار و 700میلیارد تومان می‌رسد.
وضعیت پرتفوی
مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در ادامه افزود: بازدهی کل سهام واگذار شده به شرکت کارگزاری سهام عدالت، معادل 2/81درصد است. محمودجواد شیخ، در این رابطه گفت: تاکنون مبلغ کل بازدهی سهام بورسی و غیربورسی حاضر در این پرتفوی برابر یک‌هزار و 554میلیارد تومان بوده است که پرتفوی بورسی بازدهی 5/82‌درصد و پرتفوی غیربورسی بازدهی 1/2‌درصدی را ثبت کرده است.
وی افزود: کل ارزش واگذاری‌های شرکت‌های بورسی و غیربورسی برابر دو‌هزار و ۳۵۸‌میلیارد تومان است.
شیخ تصریح کرد: مبلغ دریافتی از سود سهام عدالت مربوط شرکت‌های بورسی بیش از 274‌میلیارد تومان اعلام شده است.
شیخ به خبرنگار ما گفت: ارزش واگذاری سهام شرکت‌های بورسی از جمله چادرملو، حمل و نقل پتروشیمی، فولاد مبارکه، نیرو ترانس، مس ایران، پارس‌سوییچ، کارخانه‌های مخابراتی ایران، سیمان داراب، گل‌گهر و سیمان دشتستان برابر یک‌هزار و ۸۱۷‌میلیارد تومان است که از بابت تغییر قیمت این سهام ۵/۶۶‌درصد بازدهی کسب شده است.
وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: 16‌درصد سود این قبیل سهام از بابت سود سهام شرکت‌هایی است که در مجموع با در نظر گرفتن میزان بازدهی ناشی از تغییر قیمت، بازدهی این شرکت‌ها را به 5/82‌درصد رسانده است. شیخ به حضور شرکت‌های غیر‌بورسی مانند فولاد آلیاژی ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر و مشا نیر اشاره کرد و گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در میان این شرکت‌ها جای دارد که این شرکت با قیمت چهارهزار و 811ریال به ارزش 491میلیارد تومان واگذار شده است.
وی اظهار داشت: بازدهی ناشی از سود سهام کشتیرانی برابر با ۷/۹درصد است.
شیخ یادآور شد: مطابق آمارها بیشترین میزان بازدهی در پرتفوی بورسی سهام عدالت را نماد معاملاتی فولاد مبارکه به میزان 7/84درصد و چادرملو به میزان 4/75درصد دارا بودند. همچنین بیشترین میزان افت ارزش متعلق به کارخانه‌های مخابراتی ایران با 3/48درصد کاهش ارزش است.
مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت افزود: ۵/۶۶درصد واگذاری‌ها ناشی از اضافه ارزش شرکت‌های بورسی بوده است. این در حالی است که مبلغ ناشی از اضافه ارزش برابر یک‌هزار و ۱۷۶میلیارد تومان حاصل شده است.
وی با اشاره به رقم 347میلیارد تومانی سود تقسیمی (DPS) شرکت‌‌های بورسی و غیربورسی تصریح کرد: سود قطعی (EPS) برای بورسی‌ها بیش از 368میلیارد تومان و برای غیربورسی‌ها که تنها سود قطعی شده فولاد آلیاژی ایران اعلام شده است، برابر 11میلیارد تومان است. این در حالی است که درصد سود تقسیمی فولاد آلیاژی ایران برابر 4/69درصد اعلام شده است. وی در پایان گفت: در مجموعه از سود سهام عدالت تاکنون مبلغ 274میلیارد تومان دریافت شده است.