هدف نهایی سیاستگذاران پولی ارتقای سلامت اقتصادی است. این هدف از طریق تعقیب اهداف مورد تعهد؛ یعنی ثبات قیمت‌ها و حداکثر ستانده و اشتغال پایدار حاصل می‌شود. اگرچه در بهترین حالت، ابزارهای سیاست پولی (نظیر نرخ بهره کوتاه‌مدت) روی متغیرهای هدف اثرات غیرمستقیمی دارد، این سیاست دارای اثرات مستقیم‌تر و اولیه‌بر بازارهای مالی (مانند بازار سهام، بازار اوراق قرضه دولت و شرکت‌ها، بازار رهن، بازار اعتبار مصرف‌کننده، بازار ارز و بسیاری دیگر) هستند. تغییرات در قیمت‌ها و بازده دارایی‌های مالی در نتیجه اقدام سیاستگذاران پولی، به تغییرات در رفتار اقتصادی (که سیاست پولی تلاش داشته به آن دست یابد) می‌انجامد. بنابراین درک نحوه تاثیر سیاست پولی بر حوزه وسیع‌تری از اقتصاد، ضرورتا مستلزم آگاهی از اثر اقدامات سیاستی بر بازارهای مالی مهم و چگونگی تغییرات بازده و قیمت دارایی‌ها در این بازارها است که به نوبه خود رفتار خانوارها، بنگاه‌ها و سایر تصمیم‌گیرندگان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مطالعه این ارتباط از جمله اقدامات اساسی و مستمر اقتصاددانان پولی است. ارتباط بین سیاست پولی و بازار سهام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قیمت سهام یکی از دقیق‌ترین قیمت‌های نمایان شده در اقتصاد بوده و حساسیت بالایی نسبت به شرایط اقتصادی دارد.

به علاوه، قیمت سهام با نوسان نسبتا زیادی همراه است و می‌تواند به نگرانی‌هایی در مورد احتمال به وجود آمدن «حباب‌های قیمتی» یا انحراف قیمت سهام از ارزش ذاتی آن (که می‌تواند معادنی ضمنی نامناسبی در اقتصاد داشته باشد) منجر شود. از این رو،‌ درک دقیق نحوه ارتباط سیاست پولی و بازار سهام اهمیت بسزایی دارد.

در این زمینه دو سوال مطرح است. اولا تغییرات در سیاست پولی به چه میزان بر قیمت‌های سهام اثر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این سوال باید تغییرات سیاست پولی که از طریق بازار قابل پیش‌بینی نیست، مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا تغییرات پیش‌بینی شده در سیاست پولی از قبل توسط سرمایه‌گذاران بازار سهام مورد توجه قرار می‌گیرد و از این رو در زمانی که اعلام می‌شوند اثر چندانی بر قیمت‌های سهام نمی‌گذارند. بنابراین با وجود اینکه سیاست پولی پیش‌بینی شده برای بازار سهام مهم است، اما از جمله عوامل موثر بر قیمت‌های سهام محسوب نمی‌شود.

دومین سوال این است که چرا تغییرات در سیاست پولی بر قیمت‌های سهام تاثیر می‌گذارد؟ برای این سوال پیچیده پاسخی نسبتا غیرمنتظره وجود دارد. تغییرات غیرمنتظره در سیاست پولی از مجرای سودهای قابل تقسیم انتظاری و نرخ بهره واقعی بدون ریسک، بر قیمت‌های سهام چندان تاثیرگذار نمی‌باشد، اما از طریق مخاطره‌آمیز نمودن سهام، بر قیمت سهام موثر است. به عنوان مثال، سیاست انقباضی پولی، موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در سهام را پرریسک‌تر تلقی کرده و در نتیجه بازده بالاتری را برای نگهداری سهام طلب کنند. با سودهای قابل تقسیم انتظاری معین، تنها از طریق کاهش قیمت جاری سهام، بازده انتظاری بالاتری حاصل می‌شود. این رهیافت معانی ضمنی جالبی برای موضوعات مختلف در بردارد. اینکه قیمت‌های سهام در انتقال آثار اقدامات سیاست پولی بر حوزه وسیعی از اقتصاد چه نقشی دارند و اثر بالقوه سیاست پولی در تحریک «حباب‌های قیمتی» در بازار سهام چیست؛ از جمله این موضوعات است.

منبع: برگرفته از گزارش جدید بانک مرکزی به نقل فدرال رزرو