گروه بورس - کارشناسان مالی در بورس تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها از آثار متفاوت محمد البرادعی سخن می‌گویند و بر این باورند که انتشار این گزارش آثار متفاوتی بر بورس تهران گذاشت.

محمد آرام بنیار، کارشناس ارشد مدیریت مالی به خبرگزاری فارس در این باره می‌گوید: با گزارش آژانس هسته‌ای و حذف مبنای عقلانی در تحریم‌های جدید ایران، ریسک جریانات نقدی کاهش و شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش یافت. وی در ارتباط با اثر گزارش جدید البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار داشت: با این گزارش مثبت هیچ مبنای عقلانی و منطقی برای تحریم‌ مالی و حمل‌ونقلی کشور وجود نخواهد داشت و در این صورت بورس ایران با رونق قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: با این شرایط ریسک جریانات نقدی شرکت‌ها از طریق رشد فروش ارزی و واردات مواد اولیه کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب با سودآوری شرکت‌های بورسی ریسک سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت.

بنیار به این ترتیب نتیجه‌گیری می‌کند: با کاهش ریسک سیاسی که موضوعی بنیادی است شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران نیز افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران با آینده‌ای مطمئن‌تر، ساده و قابل‌پیش‌بینی روبه‌رو خواهند شد که در این صورت حجم سرمایه‌گذاری‌ها افزایش و معاملات سهام شرکت‌های بورس رونق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با ثبات اقتصادی و سیاسی و با عنایت به رکورد اقتصاد اروپا و آمریکا، سرمایه‌گذاران خارجی به سمت بازارهای نو ظهوری مانند ایران حرکت خواهند کرد.

وی یادآور شد: میانگین P/E بورس کشورهای نوظهور در حالی بیش از ۱۱‌مرتبه است که این نسبت در بورس ایران حدود ۶‌مرتبه بوده و چنین آماری زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاران خارجی و نقدینگی‌های قابل‌توجه و جدید به هنگام عرضه شرکت‌ها خواهد شد.

وی تصریح کرد که هیچ فرصتی مطلوب‌تر از بازار سرمایه ایران وجود ندارد و مزیت‌های بخشی‌های مختلف اقتصاد ایران و جایگاه جغرافیایی کشور بسیار قابل‌توجه است.

از سوی دیگر رییس شورای‌عالی کارگزاران معتقد است: بازار سرمایه بیش از مسایل سیاسی و هسته‌ای تحت تاثیر کمبود نقدینگی قرار دارد.

خسرو پورمعمار در رابطه با اثر گزارش مثبت آژانس هسته‌ای بر بازار سرمایه اظهار داشت: واقعیت این است که بازار سرمایه عمدتا متاثر از مسائل داخلی است تا موضوعاتی مانند پرونده هسته‌ای ایران و در شرایط کنونی، بورس با تزریق نقدینگی‌های جدید با رشد مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۸۵‌درصد از ارزش بازار سرمایه کشور در حالی در اختیار شرکت‌های شبهه دولتی قرار دارد که بیماری بورس صرفا ناشی از مسایل هسته‌ای نبوده، بلکه متناسب با تورم پول جدیدی وارد بورس نشده است.

پور معمار در رابطه با گزارش جدید و مثبت البرادعی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت: این گزارش در کوتاه مدت اثر چندانی در بازار سرمایه نخواهد گذاشت و سرمایه‌گذاران با این رویداد محافظه‌کارانه برخورد کرده و فعلا نمی‌خواهند تا صدور قطعنامه سوم شورای امنیت قضاوتی کنند.

وی ادامه داد: کشور‌های غربی و آمریکا با پرونده هسته‌ای ایران دنبال بهانه جویی و افزایش فشار بر کشور هستند، اما با تکیه بر انتشار گزارش جدید آژانس هسته‌ای این کشور‌ها نخواهند توانست قطعنامه محکمی را به تصویب برسانند؛ چرا که با وجود در پیش رو بودن قطعنامه سوم شرکت‌هایی از روسیه به همراه شرکت توتال مذاکراتی را برای انجام پروژه‌ها با ایران آغاز کرده‌اند و توجهی به مسائل هسته‌ای نکرده‌اند.

خبرگزاری «ایسنا» نیز با یک کارگزار فعال در بورس تهران مصاحبه کرد، حسین خزلی خرازی درباره رشد ارزش معاملات در بورس تهران تا پایان سال بر این باور است که در صورتی که افزایش ارزش بازار از محل ورود سهام جدید یا افزایش تعداد سهام باشد پدیده‌ای مثبت است، ولی در صورتی که افزایش ارزش بازار صرفا حاصل بالا رفتن ارزش قیمت سهام فعلی باشد مناسب نیست.

وی با بیان اینکه در صورت وارد شدن یک شرکت جدید تا پایان سال مانند کشتیرانی و مخابرات به راحتی امکان افزایش ارزش بازار سرمایه وجود دارد، ادامه داد: صرفا بالا رفتن ارزش بازار سرمایه مهم نیست، بلکه نسبت سهام معامله شده به ارزش بازار اصلی‌ترین فاکتوری است که کارآیی بازار را نشان می‌دهد.

این کارگزار بورس اضافه کرد: در صورتی که ارزش بازار افزایش یافته، ولی سهام بیشتری جا به جا نشود بازار به سمت غیرکارآ بودن حرکت می‌کند.

خرازی عنوان کرد: نسبت سهم معامله شده به ارزش بازار در ایران ۱۷‌درصد است، این نسبت در بورس سایر کشورها به ۱۲۰‌درصد می‌رسد که برای این منظور باید حجم معاملات در کشور به شدت افزایش یابد.