جزئیات فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

ایسنا - معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، جزئیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را تشریح کرد.

دکتر قاسم محسنی در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی گفت: در بند «دو» ماده یک قانون جدید بازار که در سال ۸۴ به تصویب رسید صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان نهادهای مالی تعریف کرده است که فعالیت آنها در اوراق بهادار بوده و مالکیت این صندوق‌ها به نسبت سرمایه‌گذاری در سود و زیان آن شریک هستند. محسنی اظهار کرد: در شرکت‌های سرمایه‌گذاری که طبق قانون تجارت فعالیت می‌کنند ارکان اداره‌کننده مشخص بوده و این ارکان را نمی‌توان تغییر داد در صورتی‌که برای برخی نهادهای مالی نیاز است ارکان جدید با وظایف جدید تعریف شود.

وی در ادامه گفت: علاوه بر آن سرمایه‌ شرکت‌ها در قانون تجارت تشریفات خاصی دارد که قصد داریم در صندوق‌ها این تشریفات را تغییر داده و سرمایه صندوق‌ها متغیر باشد.

محسنی با بیان اینکه تا پایان سال تعدادی مجوز صندوق سرمایه‌گذاری صادر می‌شود، اظهار کرد: در سال آتی هدف این است که بخشی از بازار سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین شود.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را مورد توجه قرار داد و گفت: کاهش هزینه نیروی متخصص، تنوع در دارایی‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری وجوه خرد سرمایه‌گذاران و مدیریت آن از اهداف و مزایای این صندوق‌ها است.

وی به ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: مجمع صندوق‌ برای سرمایه‌گذاری واحد سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند که این واحد از بخش واحدهای ممتاز و واحدهای عادی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: واحد ممتاز حق رای داشته و می‌تواند اساسنامه را تصویب کند ولی واحدهای سرمایه‌گذاری آنها قابل ابطال نیست.

واحدهای عادی حق رای نداشته ولی حق دارند که واحدهای سرمایه‌گذاری را ابطال کرده و معادل سهام خود را از دارایی‌ صندوق دریافت کنند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان‌ بورس یادآور شد: مجمع می‌تواند تغییرات اساسی که در صندوق اعمال شد به تصویب رساند ولی برای اجرایی شدن آن یک ماه فاصله وجود دارد. محسنی دمنه مدیر صندوق را از دیگر ارکان دانست و تصریح کرد: مدیر صندوق کارگزاران و گروه مدیران سرمایه را انتخاب می‌کند. مدیر یک شخص حقیقی نبوده و باید دارای صلاحیت و تخصص اداره صندوق باشد.

وی ادامه داد: مدیر صندوق یک شرکت کارگزاری و تامین سرمایه است که وظایف اجرایی صندوق را به عهده داشته و تهیه صورت‌های مالی صندوق را برعهده دارد.

وی به ضامن و متولی صندوق‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: ضامن و متولی توسط مجمع انتخاب می‌شود که ضمانت نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری را برعهده داشته و در زمان انحلال هم ضمانت می‌کند.

وی به نقش متولی اشاره و اظهار کرد: متولی شخص بی‌طرفی از جامعه سرمایه‌گذاران است که برعملیات دریافت و پرداخت صندوق‌ نظارت کرده و انتخاب حسابرسی و معرفی به مجمع و رعایت منافع سرمایه‌گذاران را به عهده دارد.