اخبار بازارهای مالی - ۱۸ بهمن ۸۶

سنا - مهم‌ترین گزیده اخبار بازارهای مالی جهان (بازار سهام، کالا،‌ انرژی و در حال توسعه) در طول یک هفته گذشته انتشار یافت.

مهم‌‌ترین اخبار این بازارها به شرح زیر است: سهام آمریکا بیشترین رشد هفتگی را در پنج سال گذشته کسب کرد که علت آن، دومین کاهش نرخ بهره در ۹ روز گذشته از سوی فدرال رزرو آمریکا بوده است.

این امر رونق بانک‌ها، سازندگان مسکن و بخش خرده‌فروشی را به همراه آورده است. همچنین سهام مکزیک و کانادا نیز افزایش یافتند. علت افزایش سهام مکزیک که بیشترین رشد هفتگی در هفت سال گذشته را نشان می‌دهد، اعلام کاهش نرخ بهره آمریکا و انتظار رشد بنادر و شاهراه‌ها در این کشور آمریکای لاتین است. کاهش نرخ بهره آمریکا نیز باعث رونق اقتصادی کانادا شده و سهام بانک‌هایی نظیر بانک سلطنتی کانادا و شرکت EnCana را افزایش داده است.

پس از پیشنهاد موسسه «مورگان استنلی» مبنی بر افزایش دارایی‌های سرمایه‌گذاران به دلیل رشد سریع در سطح بین‌المللی و کاهش نرخ سهام، سهام بازارهای در حال توسعه بیشترین رشد را در دو ماه گذشته تجربه کردند.

اروپا:

سهام اروپایی برای اولین بار در سال جاری افزایش یافت. پیشنهاد خرید سهام شرکت «گروه Rio Tinto» از سوی دو شرکت Alcoa و آلومینیوم چین، و نیز پیشنهاد خرید سهام یاهو از سوی مایکروسافت شایعه افزایش ادغام در سطح جهان را افزایش داده است. با تصمیم بانک مرکزی اروپا در مورد نرخ بهره وافزایش درآمد شرکت‌ بریتانیایی BHP Billiton که بزرگ‌ترین شرکت معدنی دنیا به شمار می‌رود، انتظار می‌رود که سهام اروپایی هفته آینده رشد یابند.

آسیا:

سهام آسیا برای پنجمین هفته پیاپی کاهش یافتند که این میزان در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است که علت آن نگرانی فرو رفتن ژاپن و آمریکا در معرفی و انجام اصلاحات اقتصادی است.

پس از گزارش کاهش درآمد بخش بانکی در ژاپن، سهام این کشور کاهش یافت؛ اما به علت افزایش نرخ فلزات قیمتی و در پی آن افزایش سهام BHP Billiton و نیز بانک مشترک‌المنافع استرالیا، سهام این کشور برای دومین روز پیاپی افزایش یافت.

بازار کالا

به دنبال بازگشت ارزش دلار در برابر یورو و عدم توجه به فلزات قیمتی به عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین، نرخ طلا و نقره پس از ثبت یک رکورد جدید که از سال ۱۹۸۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است، کاهش یافتند.درپی از دست دادن غیرمترقبه مشاغل در آمریکا در ماه ژانویه که نگرانی را در اقتصاد این کشور به همراه داشت، نرخ مس در نیویورک کاهش یافت. ما به علت خاموشی گسترده و بروز مشکلات معدن در آفریقای جنوبی - که ۷۵درصد فلزات جهان را دارد و پیش‌بینی کاهش تولید پلاتین، نرخ این فلز افزایش یافت. به علت بروز نشانه‌هایی از افزایش تقاضای گندم و محدودیت ذخایر این محصول در آمریکا، نرخ گندم در این کشور افزایش یافت؛ اما علت افزایش ذرت و سویا، کاهش هزینه حمل ونقل و کاهش ارزش کالا که تقاضای این محصول را افزایش داد، بوده است.

بازار انرژی

نرخ نفت خام در آمریکا ۲ دلار کاهش یافت که علت آن از دست دادن مشاغل در ماه ژانویه و کاهش رشد اقتصادی و در پی آن کاهش تقاضای این محصول بوده است. علت کاهش گاز طبیعی در نیویورک نیز همین امر بوده است. شرکت دولتی نفتی ونزوئلا برای توسعه میدان نفتی کارابوبو که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا است، مناقصه ترتیب داده است.

بازارهای در حال توسعه

اتحادیه اروپا تعرفه‌های واردات فولاد از چین را جهت پشتیبانی از تولید کنندگان این محصول در اروپا افزایش داده است که این امر شامل کشورهایی نظیر تایوان و کره جنوبی نیز می‌شود.

به علت کاهش بازار سهام چین، سهام «شرکت انرژی زغال سنگ چین» به شدت کاهش یافت و بدترین عملکرد در بازار سهام این کشور از سال گذشته تاکنون را از آن خود نمود.

در پی اقدام بانک مرکزی لهستان جهت کاهش نرخ بهره برای مبارزه با تورم، نرخ زلوتی (واحد پول لهستان) برای دومین هفته پیاپی در برابر یورو افزایش یافت. اما نرخ راند (واحد پول آفریقای جنوبی) به علت وقوع خاموشی گسترده در این کشور که اقتصاد این کشور را مورد تهدید قرار داده است، برای سومین هفته پیاپی در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

به گفته آلکسی ریبنیکف، رییس اجرایی بورس اوراق بهادار روسیه (MICEX)، فروش اوراق قرضه روبل به علت کاهش بازار اعتباری حدود ۵۰درصد در سال جاری کاهش می‌یابد.