تعلیق معاملات 41 ایستگاه معاملاتی

گروه بورس- بیش از ۴۰ ایستگاه معاملاتی از روز گذشته و تا سه‌شنبه هفته آینده از انجام معاملات محروم شدند.

این خبر را سایت رسمی سازمان بورس «سنا» به نقل از سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد. پرویز شیری زاده با بیان اینکه از روز گذشته آرای انضباطی شرکت‌های کارگزاری‌ها اجرا می‌شود، تشریح کرد: بر اساس رای مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، روز چهارشنبه و شنبه هفته آینده معاملات هفت ایستگاه معاملاتی متعلق به دو شرکت کارگزاری انجام نخواهد شد. وی اظهار داشت: در ادامه اجرای احکام این مدیریت در روزهای شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده نیز تعداد ۴۱ ایستگاه معاملاتی متعلق به پنج شرکت کارگزاری از انجام معاملات محروم خواهند بود.

شیری‌زاده در مورد نحوه رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری گفت: گزارش‌های تخلفاتی شرکت‌های کارگزاری توسط مدیریت‌های نظارت بر کارگزاران و نظارت بر بورس سازمان و مدیریت امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران تهیه و برای رسیدگی به مدیریت پیگیری امور تخلفات ارسال می‌شود.

تنبیه متناسب با تخلف

وی با بیان اینکه گزارش‌های مزبور در جلسات «هیات رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری» مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اعضای هیات از مدیران عامل شرکت‌ها و معامله‌گران مورد گزارش دعوت به عمل آورده و به دفاعیات آنان گوش می‌دهند و پس از بررسی کلیه ادله و مستندات، رای مقتضی را صادر می‌کند.

دبیر هیات پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تنبیه انضباطی موضوع رای این هیات ممکن است حسب مورد و متناسب با کیفیت تخلف واقع شده، شامل تذکر کتبی بدون درج در پرونده کارگزار، اخطار کتبی و درج آن در پرونده کارگزار، محرومیت کارگزار از انجام معاملات از یک جلسه تا شصت جلسه معاملاتی، تعلیق و لغو مجوز فعالیت کارگزاری باشد.

وی با اشاره به اینکه هیات رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری از ابتدای امسال مبادرت به صدور۳۰ فقره رای انضباطی کرده که ۹ فقره آن به طور کامل اجرا شده است، گفت: ۲۱ مورد از آن نیز روز گذشته پس از قطعیت یافتن و تنفیذ از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد پنج شرکت کارگزاری نیز پس از رسیدگی به گزارش‌های تخلفاتی مربوط، به علت عدم احراز ارتکاب تخلف، از مجازات انضباطی تبرئه شدند.

شیری‌زاده افزود: «هیات رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری» یک نفر از معامله‌گران دو شرکت کارگزاری را به دلیل مباشرت در انجام تخلف موضوع گزارش‌های تخلفاتی به مجازات محرومیت از ورود به ایستگاه‌های معاملاتی به مدت سه ماه محکوم کرد.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر یک از شرکت‌های مذکور در طول دوره محرومیت می‌توانند به سایر فعالیت‌های خود ادامه دهند.

دبیر هیات پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر‌نشان کرد: اعمال مجازات تنبیهی درخصوص معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری بنابر تصمیم هیات مدیره این سازمان انجام می‌گیرد و تاکنون نیز سه تن از معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری هریک به مدت سه ماه از انجام معاملات در کلیه ایستگاه‌های معاملاتی محروم شدند که پس از سپری شدن دوره مجازات به فعالیت خود خواهند داد.

لغو مجوز

شیری‌زاده افزود: طبق تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار چنانچه پس از رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری کاشف به عمل آید که معامله‌گر آن شرکت در شکل‌گیری و وقوع تخلف مزبور مباشرت یا نقش داشته است، در نوبت نخست، به مجازات سه ماه محرومیت از انجام معاملات و در صورت تکرار به شش ماه محرومیت و در صورت تکرار مجدد به مجازات تنبیهی لغو مجوز معامله‌گری (گواهینامه کارگزاری) محکوم خواهد شد.

وی تاکید کرد: آغاز فعالیت شرکت‌های کارگزاری محروم از انجام معامله منوط به استقرار سیستم مناسب کنترل داخلی مورد تایید مدیریت امور اعضای شرکت بورس خواهد بود.