تکلیف سیمان به زودی مشخص می‌شود
دنیای اقتصاد- شورای عالی بورس به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، آیین‌نامه شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری را تصویب کرد. براساس این آیین‌نامه در صورتی که شرکت مشمول واگذاری برای تامین مواد اولیه یا عوامل تولید، مشمول ضوابط خاصی باشد، ضروری است قبل از واگذاری، تغییرات احتمالی شرایط را افشا کند.

یک مقام ارشد وزارت صنایع:
تکلیف سیمان به زودی مشخص می‌شود
نرخ تعادلی هر تن 84 هزار تومان است
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: به نظر می‌رسد تعیین تکلیف ماندن سیمان، در سبد حمایتی دولت فرصت زیادی نمی‌خواهد و به زودی وضعیت آن روشن می‌شود.
به گفته «محمد رضا مس‌فروش»، مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن که در مراسم افتتاحیه همایش دو روزه سالروز صنعت سیمان سخنرانی می‌کرد، قرار است وضعیت بلاتکلیف سیمان به زودی روشن ‌شود.
بازار متعادل می‌شود
وی اضافه کرد: اگر سیمان از سبد حمایتی خارج شود، با توجه به ظرفیت‌سازی مناسبی که برای تولید سیمان در کشور در نظر گرفته شده، تا اواسط سال آینده بازار سیمان متعادل می‌شود. وی تصریح کرد: این حد تعادل به آن معنا است که هر چقدر هم تقاضا در کشور وجود داشته باشد، میزان عرضه، پاسخگوی آن خواهد بود. در نتیجه آن آزادسازی و تعادل عرضه و تقاضا، قیمت سیمان هم متعادل خواهد شد.
برندگان آزادسازی
وی آزادسازی را به نفع گروه‌های سه‌گانه تولیدکننده، مصرف‌کننده و در نهایت دولت عنوان کرد و ادامه داد: اثر آزادسازی در وهله اول سبب شکوفایی تولید و تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های توسعه می‌شود. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان هم می‌توانند با قیمت مناسب و تعادلی بازار نیاز خود را تامین کنند. بعد از دو گروه یاد شده این دولت است که می‌تواند مالیات حاصل از آزادسازی قیمت‌ها را دریافت کند. مالیاتی که در حال حاضر نه به دست دولت و نه به دست تولیدکننده می‌رسد.

خروج حتمی است
وی بر محقق شدن حتمی این طرح تاکید کرد و گفت: وقتی که تولید سیمان کشور افزایش یابد بخشی از آن را می‌توان به خارج از کشور صادر کرد، صادراتی که به نوعی آرزوی دیرین این صنعت به شمار می‌رود. وی اصلاح وضعیت شرکت‌های سیمان را نیز از پیامد‌های مثبت آزادسازی نرخ سیمان دانست و گفت: با متعادل شدن بازار سیمان، قطعا وضعیت شرکت‌های سیمانی بورس اصلاح می‌شود و می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشیم.
حداقل ۸۴هزار تومان!
«مس فروش» در ادامه نرخ تعادلی، هر تن سیمان را به استناد آمارهای اخذ شماره از سازمان حمایت از مصرف‌کننده 84هزار تومان برای هر تن برشمرد و ادامه داد: قیمت رسمی فعلی سیمان بین 32 تا 36هزار تومان در هر تن است که البته کارخانجات تازه تاسیس هیچ‌کدام کمتر از 40هزار تومان در هر تن تولید نمی‌کنند.در نتیجه آمارهایی که از سازمان حمایت گرفته‌ایم متوسط هر تن نرخ سیمان آزاد کشور در سال‌های 84، 85 و 86 به ترتیب 56، 65 و 75هزار تن بوده است. در مجموع با بررسی‌های نرخ امسال 84هزار تن تعیین می‌شود.
۵/‌۳۰میلیون تن تولید سیمان کشور تا آذرماه
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، میزان تولید سیمان کشور را تا پایان آذرماه امسال 5/30میلیون تن ذکر کرد و افزود: ظرفیت تولید سیمان پیش‌بینی شده برای امسال 1/42میلیون تن است که امیدواریم با توجه به طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت شرکت‌های سیمانی بتوانیم به آن برسیم، هرچند عده‌ زیادی از دوستان رسیدن به این رقم را ممکن نمی‌دانند. وی شرایط تولید سیمان کشور را در وضعیت بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: به‌رغم مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه تولید کارخانجات سیمانی بوده، ولی آنها توانسته‌اند تولید را در سطح بسیار قابل قبولی ادامه دهند. به طوری که میزان تولید سیمان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 58/24درصد رشد داشته است.
پیشی از برنامه
همچنین از برنامه پیش‌بینی امسال هم 9/5درصد جلوتر هستیم. وی خاطرنشان کرد: میزان تولید 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 53/15درصد رشد نشان می‌دهد. در مجموع از میزان تولید پیش‌بینی شده برای 9 ماهه امسال هم 4/1درصد جلوتر هستیم.
۴۹ کارخانه فعال در کنار ۷۰ طرح در دست اجرا
وی میزان واحدهای فعال سیمان کشور را در سال‌جاری 49 واحد بر شمرد و گفت: این تعداد در سال گذشته 46 واحد بود. همچنین تعداد 70 طرح در دست اجرا در این وزارتخانه بررسی می‌شوند.
سهم کمتر از یک‌درصد سیمان در ساختمان
«مس‌فروش» در ادامه سخنان خود به دفاع از صنعت سیمان در برابر انتقادات ساختمانی‌ها پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر تمام مشکلات و معضلات ساختمان را مرتبط به سیمان می‌دانند در حالی که براساس آماری که از وزارت مسکن و شهرسازی اخذ شده، مشخص شده که نقش سیمان در ساختمان کمتر از یک‌درصد است.
وی تصریح کرد: این سهم کمتر از یک‌درصدی در شرایطی محاسبه شده که قیمت هر تن سیمان را مبلغ ۱۰۰هزار تومان در نظر بگیریم. وی خاطرنشان کرد: این آمار را به این دلیل اعلام می‌کنم که شما تولیدکنندگان آگاه باشید که در مواقعی که مورد پرسش قرار می‌گیرد چه موضعی اتخاذ کنید تا هرچه بیشتر مظلوم واقع نشوید.
خطوط تولیدی کهنسال!
بعد از سخنان «مس‌فروش»، نوبت به سخنان دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان رسید.
«محمدحسن پورخلیل» بر ضرورت بهینه‌سازی واحدهای تولیدی سیمان تاکید کرد و گفت: واحدهای فعلی تولید سیمان با تکنولوژی 40سال پیش‌ در حال تولید هستند و 33واحد از 70واحد تولیدی سیمان (یعنی 50درصد) نیز دارای عمری بیش از 25سال هستند. وی افزود: اگر واحدها و خطوط تولیدی را امروز اصلاح و بهینه نکنیم در بازار رقابتی که عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد با مشکل روبه‌رو می‌شویم. وی تصریح کرد: در راستای سیاست بهینه‌سازی واحدهای تولیدی از سال 82 تاکنون، بیش از 15واحد به طور اساسی یا بهینه‌سازی شده‌اند یا در شرف بهینه‌سازی هستند.
تلاش برای حل مشکل قطع گاز
«پورخلیل» در خصوص مشکل قطع گاز کارخانه‌های سیمان گفت: برای حل این معضل جلسه‌ ویژه‌ای با مسوولان وزارت نفت و صنایع تشکیل شده که امیدواریم با توافقات صورت گرفته هرچه زودتر این معضل نیز برطرف شود.
آزادسازی تدریجی
در ادامه این همایش «محمدمهدی رییس‌زاده»، مدیرعامل گروه صنایع سیمان کرمان در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» درباره جزئیات طرح خروج سیمان از سبد حمایتی به خبرنگار ما گفت: آزادسازی مطرح شده قرار است به صورت تدریجی صورت گیرد؛ به این معنی که اگر شورای اقتصاد موافقت کند، قیمت سیمان در ابتدا تعدیلی را داشته باشد که این تعدیل قیمتی در وهله اول صرف هزینه‌ طرح‌های ناتمام و بهینه‌سازی شرکت‌های سیمانی شود و در وهله بعدی هم صرف تعدیل یا یکسان‌سازی قیمت سیمان در کشور شود.
افزایش متناسب با تورم
وی در پاسخ به این سوال که رقم یا میزان این تعدیل چه قدر است، گفت: مطابق بررسی‌های انجام شده قرار است این نرخ در محدوده متوسط نرخ تورم دو سال اخیر باشد. وی همچنین در مورد میزان موفقیت این طرح و احتمال خروج سیمان از سبد اضافه کرد: با توجه به پیگیرهای خاصی که وزیر صنایع صرف گفت‌وگو و برگزاری جلسه با فعالان سیمان کرده و مطابق نتایجی که طی این جلسه‌ها به دست آمده، امیدواریم این طرح به نتیجه خوبی برسد؛ چرا که آزادسازی هم به نفع تولیدکننده، هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع دولت است.
رونق درباره سیمانی‌‌های بورس
وی وضعیت سیمانی‌ها را در صورت تصویب این طرح در آینده بسیار روشن ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که آزادسازی و رشد قیمت روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد به محض اجرای این طرح، اقبال دوباره‌ای به وضعیت این گروه در بورس برمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر به دلیل ابهاماتی که در وضعیت سیمان بود، رکود سنگینی بر وضعیت سهام این شرکت‌ها در بورس حاکم بود که در نتیجه آن باعث شد قیمت این شرکت‌ها از قیمت و ارزش ذاتی آنها فاصله بگیرد. ولی امیدواریم با آزادسازی این سهام به جایگاه واقعی خود در بازار برسد و رونق ویژه‌ای را تجربه کند.
گفتنی است همایش دو روزه سالروز صنعت سیمان، امروز با تجلیل از پیشکسوتان این صنعت به کار خود پایان می‌دهد.