تغییر شرایط خصوصی‌سازی از دی‌ماه

دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در پی انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، با تغییر جهت و تشکیل صف خرید برای برخی از سهام بازار روبه‌رو شد. شاخص کل بورس هم تا آستانه رشد به پیش رفت، اما در نهایت نتوانست وضعیتی بهتر از ۴/۱۵واحد افت دست‌وپا کند. گزارش تحلیلی

واکنش بورس به خبر روز

ایستاده با مشت!

گروه بورس- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در پی انتشار اخبار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، با تغییر جهت و تشکیل صف خرید برای برخی از سهام بازار روبه‌رو شد.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند در پی افت چشمگیر شاخص‌ها و قیمت‌ها این روند پایدار است. دیروز مهم‌ترین زمان برای ورود به بازار سهام بود. در کنار این گروه، برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که دلایل افت شاخص‌های بورس طی روزهای گذشته، به واسطه رشد بیش از حد قیمت سهام بوده است و شرایط روز گذشته بهترین فرصت برای خروج از بازار سرمایه بوده است. به هر صورت بورس تهران دیروز تحت تاثیر هجوم برخی سهامداران با تشکیل صف خرید برای سهام برخی شرکت‌ها از جمله چادرملو، پتروشیمی خارک، گل گهر، فولاد خوزستان و فولاد خراسان مواجه بود و شاخص نیز تحت تاثیر جمع‌آوری صف فروش فولاد مبارکه و معاملات ملی صنایع مس ایران با افت ۱۵واحدی معاملات آخرین روز هفته را به پایان رساند.

از سوی دیگر افت شاخص‌ها در روز گذشته باعث شد شاخص نقدی و قیمت به سطح ۳۳هزار و ۸۴۷واحد برسد که در مقایسه با مقدار آن در ابتدای سال رشد ۹/۹درصدی را نشان می‌دهد. در حقیقت شاخص بازده نقدی، قیمت بورس تهران که بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس است، طی سال‌جاری بیشترین سطح تاریخی خود را در روز ۲۸/۷/۸۶ در عدد ۳۶هزار و ۶۳۰واحد تجربه کرد که این سطح به منزله بازدهی ۱۹درصدی سرمایه‌گذاری در بورس است. در این میان شاخص بازده نقدی و قیمت در تاریخ ۷/۳/۸۶ کمترین سطح خود را در سال‌جاری در عدد ۲۹هزار و ۴۷۸ (معادل ۲/۴درصد زیان) مشاهده کرد، اما پس از آن رشد قیمت‌ها و تقسیم سود نقدی توسط شرکت‌ها در مجامع باعث شد که این شاخص بازدهی ۱۹درصدی را ثبت کند. شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با شاخص‌های اقتصادی ایران سازگاری نداشت و در نتیجه آن بازدهی بورس در کمتر از ۵/۱ ماه بیش از ۹درصد کاهش یافت و در حال حاضر در سطحی کمتر از ۱۰درصد قرار دارد. در کنار موارد فوق، تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که شاخص بازده نقدی و قیمت می‌تواند در مرحله اول تا سطح ۳۳هزار و ۱۳۱ واحد معادل ۶/۷درصد بازدهی و در مرحله دوم تا سطح ۳۲هزار واحد (معادل ۹/۳درصد بازدهی) افت کند.

باید توجه داشت که گزارش منتشر شده توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا به نوبه خود هیچ مفهوم مهمی به غیر از کاهش احتمال تنش آمریکا به ایران ندارد و تحلیل‌گران داخلی در انتظار سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات رسمی ایالات متحده در این زمینه هستند.

به نظر می‌رسد دولت آمریکا از انتشار این گزارش اهدافی فراتر از بحث مساله هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند که در این میان مقاصد اقتصادی می‌تواند یکی از مهم‌ترین آنها باشد.

به عنوان نمونه می‌توان به دلیل افزایش قیمت نفت طی هفته‌های گذشته اشاره کرد که در اثر انتشار این گزارش، نگرانی فوق تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. در نتیجه هدف آمریکا از کاهش قیمت نفت برآورده می‌شود.

لازم به ذکر است که رفتارهای احساسی در بازار سرمایه در شرایطی که همچنان احتمال اعمال تحریم‌های مختلف وجود دارد و سایر متغیرهای اقتصادی نیز هیچگونه تغییری نسبت به هفته‌های قبل نکرده‌اند، همچون دفعات گذشته محکوم به شکست است. در واقع به کار بردن لفظ تغییر جهت بورس نیازمند دو عامل همراهی عوامل اقتصادی و تداوم رشد قیمت‌ها برای چند روز متوالی است که به نظر می‌رسد تحلیل میان‌مدت در این خصوص نیازمند زمان بیشتری است. با این حال خبرگزاری «فارس» نیز دیروز اعلام کرد که در پی انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا و تردید چین درباره تصویب تحریم‌های بین‌المللی جدید علیه ایران ، پیگیری مسوولین بورس جهت برگزاری نشست مشترک با رییس‌جمهوری و همچنین پایین بودن قیمت سهام برخی شرکت‌ها، بازار سهام در آخرین روز هفته با چرخش مواجه شد.

این خبرگزاری افزود: در حالی گزارش اطلاعاتی آمریکا منتشر شد که با توجه به مثبت بودن این گزارش و واکنش‌های جهانی، بازار سهام بعد از گذشت یک ماه امروز با چرخش معاملات رشد قیمت سهام ارزشمند و تشکیل صف‌های خرید مواجه شد.

براساس این گزارش، در حالی شرکت‌های مورد توجه بازار طی هفته‌های گذشته با کاهش نرخ سهام و صف‌های طولانی فروش مواجه بودند که در ساعات ابتدایی معاملات دیروز برای سهام شرکت‌های مطرح با توجه به افت شدید نرخ سهام در روز‌های گذشته صف خرید تشکیل شد و شرکت‌هایی چون گل گهر، فولادخوزستان، پتروشیمی خارک، چادرملو، فولادخراسان و برخی دیگر از شرکت‌ها با افزایش قیمت سهام روبه‌رو شدند.