گروه بورس- محبوبه مغانی: نگرانی‌ها در مورد تغییر سقف بدهی‌های آمریکا، رییس بانک مرکزی آمریکا را بر آن داشت تا قانون‌گذاران آمریکایی را نسبت به بالا بردن سقف بدهی این کشور برای اجتناب از نکول بدهی‌ها فراخواند.

اوباما نیز پس از آنکه وزیر دارایی آمریکا نسبت به پایان یافتن مهلت فوق‌العاده مقامات این کشور درخصوص جلوگیری از افزایش سقف بدهی ۴/۱۶ تریلیون دلاری این کشور در اوایل مارس سال جدید میلادی هشدار داد، به طور صریح و قاطع عدم موافقت خود را با محدود کردن بدهی‌ها باوجود کاهش هزینه‌های عمومی اعلام کرد. این مساله منجر شد تا به‌رغم انتشار خبر کاهش تولید صنعتی در ۱۷ کشور منطقه یورو، به ویژه گزارش‌های ضعیف آلمان در کنار هشدار رییس گروه اروپایی در مورد خطر بالا بودن نرخ یورو نسبت به ارزهای دیگر، ارزش برابری یورو همچنان نسبت به دلار پیشی گیرد. این تضارب آرا پیرامون محدودیت استقراض آمریکا در نهایت رشد یک درصدی را در قیمت هر اونس طلای جهانی در پایان هفته‌ای که گذشت، رقم زد.
در همین حال، بهای نفت برنت دریای شمال که در اوایل هفته ای که گذشت در پی انتشار شاخص‌های ضعیف اقتصادی‌ در منطقه یورو رنگ باخته بود، در روزهای پایانی هفته به دلیل گروگان‌گیری در الجزایر، مانور نظامی ایران در تنگه هرمز، بالا رفتن نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه نفت از سوی خاورمیانه و در نهایت اعلام رشد بیش از انتظار بخش خرده‌فروشی آمریکا در ماه دسامبر تقویت شد.
اما در بازار داخلی؛ حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس و تاکید وی بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها، حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، انتشار اخباری مبنی بر تعیین نرخ طلا و سکه براساس نرخ مرکز مبادلات ارزی و سپس رد آن و تصویب کلیات طرح ۹ ماده‌ای ارزی در کمیسیون اقتصادی اخباری بود که طی هفته گذشته بر بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله طلا، بورس، ارز و مسکن تاثیر گذار بود.
افزون بر این، یک روز قبل از حضور احمدی نژاد در مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را حمایت از تولید عنوان کرد. در این اقدام قیمت انرژی بخش تولید به طور تبعیضی و ترجیحی در نظر گرفته خواهد شد.
بر این اساس، تاخیر دولت در ارائه بودجه ۹۲ به مجلس فرصتی را برای اهالی خانه ملت فراهم ساخت تا کلیات طرح ۹ ماده‌ای ارزی در کمیسیون اقتصادی را به تصویب رسانند، تا به این واسطه سهم خود در تصویب بودجه را افزایش دهند.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت 41 میلیارد دلار واردات و 32 میلیارد دلار صادرات در 9ماه امسال صورت گرفته است که با توجه به این مساله بانک مرکزی از امکان فعال شدن بانک‌های عامل در شعب دیگر و حتی استان‌ها برای ارز مبادله‌ای در صورت، نیاز خبر داده است به طوری که اگر تهران نتواند به تمام نیازها پاسخ دهد ایجاد مرکز مبادله ارزی در دیگر استان‌های کشور براساس نیاز نیز قابل بررسی خواهد بود.
همچنین رییس بانک مرکزی با اشاره به حجم ۴۲۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در کشور اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حذف دلار از مرکز مبادلات ارزی وجود ندارد. این اظهارات در حالی از سوی مسوولان اقتصادی کشور عنوان می‌شود که توکلی رییس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس به عملکرد مسوولان پولی و اقتصادی کشور در کنترل تلاطم‌های مداوم بازار ارز اشاره می‌کند، به طوری که در سال‌های اخیر مسوولان هرچه در مورد بازار می‌گویند یا اتفاق نمی‌افتد یا عکس آن انجام می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان ارشد بانک مرکزی نیز در سال‌های اخیر بازنشسته شده و جایگزینان آنها تجربه‌ کافی یا قوی ندارند که تصمیمات پایه‌ای و قدرتمندی را اتخاذ کنند.
بنا بر پیشنهاد وی، نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که دارای ثبات حداقل یکساله و کسری تراز بازرگانی خارجی را بنابر فرض صحیح کاهش، قدرت رقابت با کالای خارجی را افزایش و مانع از کاهش شدید ذخایر ارزی و کاهش سفته‌بازی شده و مهم‌تر از همه موجب بازگرداندن اعتماد به بازار شود.
بر این اساس در هفته ای که سپری شد دلار آمریکا و یورو از رشد ۱۵/۰ و ۳۴/۰درصدی برخوردار شدند. همچنین سکه طرح جدید با نوسان مثبت ۳/۱ درصدی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با نوسان ۹۴/۰ درصدی همراه بودند. اما در مرکز مبادلات ارزی، دلار آمریکا از سطح ۲۴ هزار و ۵۶۴ ریال به ۲۴ هزار و ۵۵۸ ریال و یورو از سطح ۳۲ هزار و ۵۷ ریال به ۳۲ هزار و ۶۱۸ ریال تغییر یافت.در بازار مسکن نیز التهاب قیمتی در این بازار نسبت به اجاره‌بها، قیمت مسکن در تهران را در حالی با افزایش مواجه ساخته که توان مالی خریداران هیچ افزایشی را تجربه نکرده است. لذا این مساله ریسک اقدام به خرید مسکن را در بنگاه‌های معاملاتی املاک به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.
اما در بورس اوراق بهادار تهران، پس از تمایل فعالان بازار سرمایه برای ورود به این بازار و نمود آن در رشد 32 درصدی شمار خریداران، حجم و ارزش معاملات در بورس تهران هم به ترتیب از رشد 96 و 121 درصدی برخوردار شد. بر این اساس در هفته منتهی به 27 دی‌ماه شاخص کل 4/2 درصد رشد کرد تا رقم شاخص کل را به 38 هزار و 343 واحد ارتقا دهد.
در این هفته، صنایع فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات چوبی، فلزات اساسی و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی در میان ۳۹ صنعت بورسی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشتند.