گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه نه تنها توانستند افت سنگین هفته گذشته را جبران کنند، بلکه بازدهی مطلوبی را به ثبت رساندند. در هفته مورد گزارش به دنبال جو مثبت حاکم بر بورس اوراق بهادار و ثبت بازدهی ۷/۲ درصدی شاخص کل بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از این شرایط بی‌نصیب نماندند. به طوری که از ۶۳ صندوق تنها

۴ صندوق فیروزه، تدبیرگر سرمایه، صبا و بورس بیمه با زیان مواجه شده و بقیه صندوق‌ها با بازدهی در محدوده ۱/۹ تا ۱/۰ درصد، سرمایه‌گذاران خود را خشنود کردند.

در این میان، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان که هفته ماقبل با زیان روبه‌رو شده بود با جهش قابل توجهی نه تنها عملکرد منفی خود را خنثی کرد، بلکه در صدر دیگر صندوق‌ها جای گرفت و با ثبت ۱/۸ درصد بازدهی مثبت به کار خود پایان داد.

در این روز، صندوق‌های خوارزمی، راهنما، نوین، عقیق و نقش جهان نیز هر کدام به ترتیب با بازدهی ۱/۷، ۹/۶، ۷/۶، ۵/۶ و ۳/۶ درصدی رتبه‌های دوم تا ششم را به خود اختصاص دادند.

شاخص کل بورس نیز در حالی از ۳۷ صندوق عقب ماند که با ثبت بازدهی ۷/۲ درصدی با صندوق‌های شاخصی کارآفرین و تدبیرگران فردا در یک جایگاه قرار گرفت.

افزون بر این، صندوق‌های پویا، بانک گردشگری و امید ایرانیان به همراه ۱۷ صندوق دیگر با ثبت بازدهی در محدوده ۶/۲ تا ۱/۰ درصد همچنان مثبت باقی ماندند.

عملکرد مثبت در بلندمدت

بررسی عملکرد ۳ماهه، ۶ماهه و یک سال اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان از رشد این نهادهای مالی دارد.

بر این اساس در سه ماهه اخیر تنها صندوق سرمایه‌گذاری امید سهم با زیان ۶/۳ درصدی روبه‌رو شده و بقیه عملکردی مثبت را به ثبت رساندند، به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری عقیق با بازدهی ۵۵ درصدی در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفت.

در این دوره شاخص کل بورس نیز با بازدهی ۳۰ درصدی خود هرچند از ۳۳ صندوق دیگر عقب ماند، اما توانست از ۳۳ صندوق دیگر سبقت گیرد و در میانه راه توقف کند.

در دوره شش ماهه نیز صندوق امیدسهم، تنها صندوق منفی شناخته شده در این میان شاخص کل بورس نیز با بازدهی ۱/۵۳ درصدی عملکردی مطلوب داشت؛ هرچند که از ۱۹ صندوق دیگر عقب ماند. در این دوره صندوق یکم دانا با ثبت بازدهی مثبت ۲/۸۵ درصد در صدر قرار گرفت. صندوق‌های عقیق، کارگزاری بانک صادرات و راهنما نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۵/۸۴، ۶/۸۱ و ۴/۸۰ درصدی در رتبه‌های دوم تا چهارم ایستادند. در بررسی عملکرد یک سال اخیر این نهادهای مالی نیز همچنان زیان ۲/۷ درصدی صندوق امیدسهم مشاهده می‌شود که به عنوان تنها صندوق منفی در این دوره شناخته شده است و به این ترتیب بقیه صندوق‌ها بازدهی در محدوده ۶/۱۰۵ درصدی تا ۴/۱ درصدی را به نمایش گذاشته‌اند.