ایران‌بورس- اولین جلسه «کمیته تخصصی حسابرسی داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری» با همکاری بورس تهران و انجمن حسابرسان داخلی ایران با حضور مدیران بازرسی و حسابرسی داخلی بانک‌ها در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد. ناصر امیدواری، مدیر حسابرسی داخلی بورس اوراق بهادار تهران گفت: در این جلسه معاون ناشران و اعضای بورس، مدیر نظارت بر موقعیت مالی بانک‌های بانک مرکزی؛ دبیر کمیته استانداردها و آموزش بورس به نمایندگی سازمان بورس و دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران نیز حضور داشتند.

عضو هیات مدیره انجمن حسابرسان داخلی ایران با اشاره به خاص بودن بانک‌ها و تفاوت ساختار مالی آنها با سایر شرکت‌ها افزود: وجود ریسک‌های ناشی از این شرایط خاص، به اهمیت وجود ساختار مناسب کنترل‌های داخلی و نقش حسابرسی داخلی در بانک‌ها می‌افزاید.

نقش حسابرسان داخلی در کمک به کاهش ریسک‌

در این جلسه، عابدینی مدیریت نظارت بر موقعیت مالی بانک‌های بانک مرکزی به انتظارات بانک مرکزی از بانک‌ها و لزوم توجه به ساختار مالی و ریسک‌های موجود در عملیات بانکی به نقش حسابرسان داخلی در کمک به کاهش این ریسک‌ها اشاره کرد و افزود: مدیریت ریسک در بانک‌ها و لزوم رعایت مقررات و قوانین حاکم بر عملیات بانکی، واحدهای حسابرسی داخلی بخش بسیار مهمی از ساختار مدیریت ریسک به شمار می‌رود.

در ادامه جلسه دکتر حصارزاده نماینده سازمان بورس با اشاره به دستورالعمل کنترل‌های داخلی سازمان و لزوم ایجاد کمیته حسابرسی و واحدهای حسابرسی داخلی در شرکت‌های بورسی گفت: منشورهای کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی نیز در مرحله نظرخواهی است و پس از جمع‌بندی نظرات نهایی ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به دیدگاه سازمان بورس بحث استقرار سیستم کنترل‌های داخلی و استفاده از ظرفیت حسابرسی داخلی اهمیت بالایی دارد، افزود: در سازمان بورس اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی و آموزش از جمله چاپ کتاب استانداردهای حسابرسی داخلی و استاندارد AS۵ انجام شده است.

همچنین معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران به آخرین رهنمود کمیته بازل در ارتباط با موضوع حسابرسی داخلی که در ژوئن۲۰۱۲ منتشر شده اشاره کرد و با برشمردن ۲۰ اصل طرح شده در این رهنمود اظهار داشت: تجربه کشورهای دنیا در برقراری نظام کنترل داخلی مناسب در بانک‌ها در این ۲۰ اصل خلاصه شده که با در نظر داشتن آنها و اجرایی کردن پیشنهادهای این رهنمود، واحدهای حسابرسی داخلی خواهند توانست به صورت مفید و موثر در بانک‌ها به مدیریت بانک و همچنین به نظارت‌های نهاد ناظر (بانک مرکزی) کمک کنند.