گروه بورس- محبوبه مغانی: اعلام وفاداری شش کشور ثروتمند دنیا به تعهد خود در زمینه تعیین نرخ ارز و جلوگیری از به‌کارگیری سیاست‌های پولی و مالی در جهت تضعیف ارزها در هفته ای که گذشت منجر به تقویت یورو در برابر دلار شد؛

اما نگرانی‌ها در مورد طرح کمک مالی به قبرس، رسوایی سیاسی در اسپانیا، انتخابات قریب‌الوقوع روزهای ۲۵-۲۴ فوریه در ایتالیا و اعلام کاهش بیش از ۶/۰ درصدی رشد اقتصادی منطقه یورو در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ میلادی مانع از تقویت بیشتر یورو در برابر دلار شد.
اگرچه همین تقویت کمرنگ یورو در برابر دلار نیز سبب شد تا دوباره فرانسه به عنوان تنها کشور اروپایی خواستار واکنش نسبت به نرخ ارز شود.
اما در بازار فلزات قیمتی؛ گزارش شورای جهانی طلا مبنی بر کاهش تقاضای طلا در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. انجام سومین آزمایش موفق هسته‌ای از سوی کره شمالی و انتظار برای اعلام نتایج نشست وزرای دارایی گروه بیست به عنوان دیگر دلایل کاهنده قیمت طلای جهانی سبب شدند تا در هفته‌ای که گذشت قیمت هر اونس طلا از افت ۳/۱ درصدی برخوردار شود. در چنین فضایی رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلای روسیه از احتمال تبدیل این کشور در سال ۲۰۱۵ به سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان سخن به میان آورده است.
اما در بازار نفت در آغاز هفته‌ای که سپری شد؛ بهای نفت در پی درخواست سرمایه‌گذاران برای کم کردن اختلاف بهای نفت مبادله شده در بازار لندن در مقایسه با بازار نیویورک و همچنین کاهش ارزش برابری دلار در برابر سایر ارزهای بین‌المللی فعالیت خود را با روند افزایشی شروع کرد؛ اما بلافاصله روز بعد قیمت نفت تحت تاثیر فرا رسیدن سال نو چینی و انتظار برای سخنرانی باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا کاهش یافت.
اما در مجموع در هفته‌ای که گذشت، قیمت نفت برنت دریای شمال در پی اعلام تجدید نظر صعودی در پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان اوپک در مورد میزان تقاضای نفت در سال ۲۰۱۳میلادی و اعلام کاهش غیرمنتظره موجودی انبار نفت آمریکا تقویت شد.اداره اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان دوازده عضوی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پی افزایش نشانه‌های بهبود روند رشد اقتصاد جهانی چشم‌انداز خود را برای رشد مصرف جهانی نفت افزایش داده است. اوپک براساس گزارش‌های ماهانه بازار خود اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت سریع‌تر از انتظارات قبلی افزایش یابد. موسسه نفت آمریکا اعلام کرد: موجودی نفت خام انبارهای آمریکا در هفته گذشته ۳/۲ میلیون بشکه کاهش داشته است، در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که موجودی انبارها ۴/۲ میلیون بشکه افزایش یابد.
اما در هفته‌ای که سپری شد بازار داخلی کشور تحت تاثیر اخبار اعلام شرایط پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی، وضع مالیات
۶ درصدی ارزش افزوده، بر پیش‌فروش سکه در زمان تحویل و هشتمین دور مذاکرات نمایندگان آژانس در تهران قرار داشت. به طوری که این اخبار سبب شد تا دلار در بازار داخلی از ۸/۱ درصد و یورو هم از ۴/۳ درصد کاهش برخوردار شود. همچنین قیمت سکه ۳/۳ درصد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶/۲ درصد کاهش قیمت داشت. در این میان در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ برابری هر دلار آمریکا به ریال از سطح ۲۴ هزار و ۵۳۰ ریال به ۲۴ هزار و ۵۱۶ ریال و نرخ یورو هم از ۳۲ هزار و ۷۸۴ ریال به ۳۲ هزار و ۹۷۶ ریال رسید.
اما در بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود، افتتاح‌ ماه‌های آینده مسکن مهر بر بازار تاثیر بگذارد. از حدود 3/2 میلیون واحد مسکونی مهر شهری، حدود 650 هزار واحد تاکنون تحویل متقاضیان شده و باقیمانده واحدها نیز در کمتر از یک سال آینده به تدریج به بهره‌برداری خواهد رسید. بنابراین با این عرضه و همچنین عرضه گسترده‌ای که از محل صدور پروانه‌های ساختمانی سال‌های 89 و 90 در داخل شهرها در حال تحقق است، کمبود آپارتمان در بازار مسکن مشاهده نخواهد شد و متقاضیان می‌توانند با اطمینان از وضعیت عرضه اقدام به خرید کنند.
اما در هفته منتهی به ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری در بازار سرمایه کشور پس از کاهش ۱۷ و ۵/۱ درصدی حجم و ارزش معاملات، یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش چهار هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت تا به این واسطه شاخص کل پس از رشد ۶/۴ درصدی به عدد ۳۸ هزار و ۶۱۱ واحدی دست یابد.
در این میان صنایعی همچون فرآورده‌های نفتی، محصولات چوبی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی انتشار، چاپ و تکثیر و در نهایت فلزات اساسی از جمله صنایع مورد توجه فعالان بازار سرمایه بودند.