گروه بورس- مجید اسکندری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری هفته متفاوتی را پشت سر گذاشتند. این تفاوت در شرایطی حاصل شد که طی دو سه هفته قبل عملکرد این نهادها منفی بوده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مقایسه عملکرد صندوق‌ها در هفته منتهی به ۲۴ بهمن‌ماه جاری نشان می‌دهد، بازده بیشتر صندوق‌ها مثبت شده و تنها سه‌صندوق، هفته را با زیان سپری کرده‌اند.

اگرچه در دوره یادشده تنها بازدهی ۴ صندوق از بازدهی کلی بازار بیشتر بود، اما این امیدواری را به سرمایه‌گذاران نوپا داد که هنوز هم می‌توان به روند فعالیت صندوق‌ها امیدوار بود.

در هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پارس توانست با بازدهی ۴/۲۲ درصد، صدرنشین صندوق‌ها شود.

در همین حال صندوق شاخصی کارآفرین با ۸/۶ درصد بازدهی و صندوق‌های بورسیران و کاریزما هر کدام با ۱/۶درصد بازدهی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

یادآور می‌شود، بازدهی کل بازار در هفته گذشته ۸/۵درصد بوده است و تعداد ۴۲ صندوق توانسته‌اند بازدهی بین ۲ تا ۳/۵ درصد را کسب کنند.

در این شرایط، تعداد ۷ صندوق بازدهی بین یک تا دو درصد و تعداد ۸ صندوق نیز بازدهی کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند.

در این میان، صندوق سرمایه‌گذاری خوارزمی با افت ۶/۲درصدی به عنوان زیان‌ده‌ترین صندوق شناخته شد.

اما بررسی روند فعالیت یک ماهه صندوق‌ها، از بازدهی اندک بیشتر آنها در این دوره حکایت دارد، به گونه‌ای که بیشتر آنها طی یک ماه اخیر، زیان‌ده شده‌اند و آنها که روند مثبتی را رقم زده‌اند تنها توانستند بازدهی بین ۲/۰ تا ۳/۴ درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

در این دوره تنها صندوق سرمایه‌گذاری پارس توانست با بازدهی ۴/۲۰ درصدی، رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. در این میان، صندوق‌های آگاه و شاخصی کارآفرین نیز توانستند با بازدهی ۳/۴ و ۹/۲ درصدی از شاخص کل بازار که در این مدت ۳/۲ درصد بازدهی داشته پیشی بگیرند.

همچنین در یک ماه گذشته ۴۳ صندوق زیان‌ده شدند، سه صندوق بدون بازدهی بودند و تنها بازدهی ۱۷ صندوق مثبت بود.

در دوره یادشده صندوق رفاه با ۴/۱۲ درصد زیان، در انتهای جدول صندوق‌ها قرار گرفت. اما مقایسه وضعیت صندوق‌ها در سه ماهه اخیر، نشان می‌دهد که این مدت برای صندوق‌ها دوره پرباری را رقم زده است، به گونه‌ای که در سه ماهه اخیر بازدهی بیشتر صندوق‌ها مثبت بوده و تنها سه صندوق، زیان‌ده بوده‌اند.

در دوره مورد گزارش، صندوق آگاه با ۶/۳۵ درصد بازدهی، مقام نخست را احراز کرد و صندوق‌های تدبیرگران فردا و عقیق نیز با کمی اختلاف به ترتیب بازدهی‌های ۳۵ درصدی و ۹/۳۴ درصدی را کسب کرده و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

شاخص کل بازار هم در سه ماهه اخیر بازدهی ۲/۶۰ درصدی داشته و این در حالی است که در این مدت تعداد ۲۳ صندوق توانسته‌اند، این میزان بازدهی را پشت سر بگذارند.

در این دوره تنها بازدهی ۱۰ صندوق کمتر از ۱۰ درصد بود و صندوق‌های امیدسهم، تدبیرگر سرمایه و بورس بیمه به ترتیب زیان ۱/۸ درصدی، ۱/۵ درصدی و ۱/۱ درصدی را برجای گذاشتند.

روند فعالیت شش ماهه صندوق‌ها نیز حکایت از سودآوری آنها در این مدت دارد، به گونه‌ای که در این دوره هیچ کدام از صندوق‌ها زیان‌ده نبوده‌اند.

در شش ماهه اخیر، صندوق بورسیران بازدهی ۸۵ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده و صندوق‌های یکم دانا و عقیق به ترتیب از بازدهی ۸/۸۱ درصدی و ۶/۸۰ درصدی برخوردار شده‌اند.

در دوره یادشده تنها ۴ صندوق بازدهی کمتر از ۱۰ درصد را ثبت کردند و کمترین بازدهی نیزرقم ۸/۰ درصد بود که به صندوق امیدسهم تعلق داشت.