سنا - در یک هفته اخیر، درحالی‌که در اغلب روزها، بازارهای مالی اروپا، آسیا و کانادا رشد مثبت شاخص‌ها را تجربه کردند، بازارهای مالی در آمریکا با افت و خیز شاخص‌ها مواجه بودند. براساس این گزارش، در بازار کالا و ارز هم قیمت اغلب فلزات ازجمله طلا در مقایسه با هفته گذشته، افزایش داشتند. قیمت نفت هم برای اولین بار از نوامبر تاکنون، از مرز ۵۸ دلار بالاتر رفت. در بازار آمریکا چهارشنبه ششم مه (۱۶ اردیبهشت)

اکثر قراردادهای آتی آمریکا روز چهارشنبه حرکت صعودی داشتند. این قراردادها که پیش‌تر با انتشار خبری در مورد احتمال اجبار بانک آمریکا (BoA) به افزایش سرمایه به میزان ۳۷‌‌میلیارد دلار، روند نزولی پیدا کرده بودند، پس از گزارش ADP که نشان می‎دهد تعداد مشاغل از دست رفته در ماه گذشته کمتر از آنچه پیش‎بینی می‎شد، بوده است، شروع به بالا رفتن کردند. شاخص صنعتی داو ۱۹صدم درصد از دست داد و به ۸۴۱۱ رسید. شاخص مرکب نزدک نیز با کاهش ۵۴صدم درصدی به ۱۷۵۴ رسید و S&P با کاهش ۳۸صدم درصد به ۹۰۴ رسید.

سهام امریکن اکسپرس، اینتل، جی پی مرگان چیس و مایکروسافت هر کدام حدود ۲ درصد پایین آمدند درحالی که سهام بانک آمریکا و سیتی‎گروپ به ترتیب ۴۳/۴درصد و ۴۴/۳درصد رشد کردند.

پنجشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت)

پس از انتشار گزارش بیکاری در ماه اخیر که میزان آن کمتر از حد انتظار بود، سهام آمریکا روبه بالا حرکت کردند. شاخص صنعتی داو وS&P ۵۰۰ هرکدام یک درصد رشد داشتند. داو با به دست آوردن ۶/۱۰۱ واحد به ۸۵۱۲ و S&P ۵۰۰ با به دست آوردن ۷/۱۵ واحد به ۹۲۰ رسید. شاخص مرکب نزدک نیز به ۱۷۵۹ رسید. سهام بانک آمریکا (BoA) رشد قابل توجه ۰۷/۱۷درصد و سیتی‎گروپ ۶۲/۱۶درصد را تجربه کردند. سهام جی پی مورگان و بوئینگ نیز بیش از ۳ درصد رشد داشتند. اما سهام جنرال موتورز ۲۷/۱۰ درصد سقوط کرد.

جمعه هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)

با انتشار گزارش دولت در مورد آزمون استرس بانک‌‌ها پس از انتشار گزارش بیکاری ماهانه اداره کار، شاخص قرارداهای آتی و سهام در آمریکا در ساعات آغازین معامله بالا رفتند. با این وجود اعلام سود شرکت‌ها قبل از انتشار نتایج آزمون استرس باعث شد که در ادامه روز سهام روند نزولی داشته باشند. شاخص صنعتی داو، ۴/۱۰۲ واحد یا ۲/۱درصد از دست داد و به ۸۴۱۰ رسید و شاخص مرکب نزدک ۴/۲درصد سقوط کرد و به ۱۷۱۶ رسید در حالی که S&P ۵۰۰ نیز با از دست دادن ۳/۱درصد به ۹۰۷ واحد رسید.

در بازار کانادا چهارشنبه ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت)

پیمانکاران کانادایی مجوز ۵/۴‌‌میلیارد دلاری برای ساخت و ساز دریافت کردند که میزان آن از ماه فوریه ۵/۲۳ درصد بالاتر بود. این افزایش از بخش‎های آنتاریو، کبک و آلبرتا نشات گرفت.

پنجشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت)

اکثر سهام کانادایی در روز پنجشنبه بالا رفتند.

جمعه هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)

سهام کانادایی هفته مثبت دیگری را به پایان رساندند. سهم بی استریت Bay Street در پی انتشار گزارش ماهانه بیکاری آمریکا و گزارش تعداد مشاغل از دست رفته اداره آمار کانادا شروع به بالا رفتن کردند.

شاخص مرکب S&P/TSX ، برای اولین بار از نوامبر تاکنون از مرز ۱۰۰۰۰ واحد گذشت. آمار گزارش بیکاری کانادا نشان می‎دهد که تعداد مشاغل در ماه گذشته در کانادا ۳۶۰۰۰ عدد بیشتر شده است که علت آن خود اشتغالی بوده است.

از طرف دیگر نتایج آزمون استرس بانک‌‌ها در آمریکا حاکی از این است که ۱۰ بانک از ۱۹ بانک باید افزایش سرمایه‎ای در مجموع معادل ۶/۷۴‌‌میلیارد دلار داشته باشند.

بیشترین افزایش سرمایه نیز باید از سوی بانک آمریکا (BoA) به میزان ۳۴‌‌میلیارد دلار انجام گیرد. Wells Fargo ، GMAC و Citigroup از دیگر نهادهای مالی معظم هستند که احتیاج به افزایش سرمایه دارند.

در بازار اروپا چهارشنبه ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت)

اکثر بازارهای اروپایی در روز چهارشنبه جهش داشتند. شاخص CAC ۴۰ فرانسه، FTSE ۱۰۰ انگلستان و شاخص DAX آلمان به ترتیب ۳۲/۲ درصد، ۶۴/۱ درصد و ۳۴/۱ درصد رشد داشتند. این قوت در بازار به علت پایداری بانک‎ها به‌رغم وجود نااطمینانی در بخش مالی است.

پنجشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت)

اکثر بازارهای اروپایی در روز پنجشنبه نیز بالا رفتند. شاخص CAC۴۰ فرانسه، DAX آلمان و FTSE ۱۰۰ انگلستان به ترتیب ۸۳/۱درصد، ۳۸/۱ درصد و ۳/۲ درصد بالا رفتند. بانک بزرگ فرانسه Societe Generale، در سه ماه ابتدایی سال ۲۷۸‌‌میلیون یورو ضرر داشته است در حالی‌که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۱/۱‌‌میلیارد یورو سود کرده بود. بانک انگلستان تغییری در نرخ‎های بهره کلیدی ایجاد نکرد در حالی‌که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش داد.

جمعه هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)

بازارهای اروپا در روز جمعه نیز روند صعودی قابل توجهی داشتند. FTSE ۱۰۰ انگلستان، CAC ۴۰ فرانسه و DAX آلمان به ترتیب ۴/۱ درصد، ۶/۱ درصد و ۳ درصد رشد داشتند. از بعد اقتصادی نیز مازاد تراز تجاری آلمان به ۳/۱۱‌‌میلیارد یورو رسید که از پیش‎بینی ۸‌‌میلیارد یورویی اقتصاددانان فراتر بود.

در بازارهای آسیا چهارشنبه ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت)

بازارهای آسیا در روز چهارشنبه حرکت‎های نامتشابهی داشتند که ناشی از انتظار برای انتشار نتایج آزمون استرس بانک‎های آمریکا و گزارش افزایش سرمایه بانک آمریکا بود. بازار ژاپن نیز به علت تعطیلات ملی، بسته بود. بازار استرالیا کاهش داشت؛ S&P/ASX ۲۰۰ ،ا۲۳ واحد کاهش پیدا کرد و به ۳۸۶۷ رسید. شاخص KOSPI کره نیز ۴ واحد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۹۳ رسید. از طرف دیگر شاخص هنگ کنگ ۴۶/۲ درصد رشد کرد و به ۱۶۸۳۵ رسید. در هند نیز شاخص BSE Sensexا، ۱/۴۷ درصد سقوط کرد و به ۱۱۹۵۳ رسید.

پنجشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت)

بازارهای آسیای پاسیفیک در روز پنجشنبه پس از انتشار گزارشات بهتر از حد انتظار بیکاری در زلاندنو، استرالیا و آمریکا بالا رفتند. بازار ژاپن به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید. شاخصNikkei ۲۲۵ا، ۴/۵۵ درصد رشد کرد و به ۹۳۸۶ رسید. شاخص Topix بورس توکیو نیز ۶۱/۴ درصد رشد داشت و به ۸۸۶ رسید. در استرالیا شاخص S&P/ASX ۲۰۰ ا،۱/۸۵درصد رشد داشت و به ۳۹۳۹ رسید. شاخص Hong Seng هنگ‎کنگ و BSE Sensex هند نیز با ۲۸/۲ درصد و ۳۷/۱ درصد رشد به ۱۷۲۱۸ و ۱۲۱۱۷ رسید.

جمعه هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)

بازارهای آسیا در روز جمعه نیز بالا رفتند. شاخص Nikkei ۲۲۵ا، ۰/۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۴۳۳ رسید که بالاترین مقدار در شش ماه گذشته بوده است. شاخص S&P/ASX ۲۰۰ استرالیا، KOSPI کره جنوبی و شاخص مرکب شانگهای چین هرسه بالا رفتند و به ترتیب به ۳۹۴۲ ، ۱۴۱۲ و ۲۶۲۵ رسیدند.

در بازار کالاها و ارز چهارشنبه ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت)

ارزش دلار در مقابل استرلینگ در روز چهارشنبه بالا رفت و به ۵۰/۱ رسید.

پنجشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت)

قیمت طلا باز هم بالا رفت و به ۷۰/۹۲۲ دلار برای هر اونس رسید. در هفته گذشته قیمت طلا ۳۰ دلار برای هر اونس افزایش پیدا کرد. دلار در مقابل یورو کمی کاهش پیدا کرد. قیمت نفت خام نیز برای اولین بار از نوامبر تاکنون از ۵۸ دلار بالارفت . نفت شیرین سبک به ۷۵/۵۷ دلار برای هر بشکه رسید.

جمعه هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت)

قمیت طلا در روز جمعه کاهش یافت و به ۳/۹۱۷ دلار برای هر اونس رسید. اما به طور کلی قیمت طلا و سایر فلزات در پایان این هفته، بالاتر از هفته‎های گذشته بسته شدند. با بالارفتن طلا، دلار کمی در مقابل یورو کاهش پیدا کرد. در هفته گذشته گزارش اداره کار آمریکا نرخ بیکاری را ۹/۸ درصد اعلام کرد و تعدا شغل‌های از دست رفته در ماه مارس را ۵۳۹۰۰۰ شغل دانست.