زیان 5/2‌تریلیون دلاری کشورهای خلیج فارس

سنا - مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی کشورهای عربی در هفته گذشته منتشر شد.

زیان ۵/۲‌تریلیون دلاری کشورهای خلیج فارس، کاهش GDP امارات به ۵/۱ درصد، کاهش سرمایه‎گذاری خارجی بورس ابوظبی، تزریق‌میلیاردها دلار به بورس کویت و کاهش ۵۰ درصدی انتشار صکوک در بازارهای اسلامی، مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی کشورهای عربی در هفته گذشته بود.

شیخ محمد صباح السالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت در اجلاس سران اقتصادی عرب در کویت گفت: بحران مالی جهانی طی چهارماه، ۵/۲‌تریلیون دلار به کشورهای عربی زیان وارد کرده و ۶۰ درصد از پروژه‎های توسعه این کشورها را از برنامه خارج کرده است. وی همچنین نسبت به ثبات قیمت نفت تاکید کرد. همچنین صندوق‎های سرمایه‎گذاری دولتی کشورهای عضو این شورا با وجود افزایش شدید قیمت نفت، به علت زیان‎های شدید در بازار سهام و سایر بخش‎های سرمایه‎گذاری‌میلیاردها دلار زیان کردند که این میزان برای ۶ کشور عضو این شورا در سال ۲۰۰۸ حدود ۸۲‌میلیارد دلار تخمین زده می‎شود.

کاهش ۵۰ درصدی انتشار صکوک در ۲۰۰۸

به گزارش «خدمات سرمایه‎گذاران Moody's»، صنعت مالی اسلامی به ویژه بازار صکوک به دلیل تداوم بحران اعتباری جهانی، افزایش هزینه وام‎دهی، کاهش تعهد سرمایه‎گذار به اوراق بهادار در بازار سرمایه و اختلاف عقیده در مورد برخی از ساختارهای صکوک، در سال ۲۰۰۸ با چالش غیرقابل پیش‎بینی روبه‌رو شد. به گفته این نهاد، انتشار صکوک در سال ۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و مالزی به ترتیب با ۵۵ و۵۹ درصد کاهش، بیشترین کاهش را تجربه کردند.

معرفی بورس جدید در بحرین

«بورس مالی بحرین(BFX) » در بحرین راه‎اندازی خواهد شد. این بورس تحت نظارت بانک مرکزی بحرین بوده و مجوز پذیرش ابزارهای نقد و مشتقه در کلاس‎های مختلف دارایی از جمله ارز، کالا و اوراق بهادار را اخذ کرده است. انتظار می‎رود که این بورس فعالیت خود را در سه ماه نخست سال آینده آغاز کرده و همچنین ابزارهای مبتنی بر شریعت را پذیرش و دادوستد کند. این در حالی است که «بانک مرکزی بحرین» نهاد ناظر بر بازار سرمایه این کشور به شمار می‌رود.

کاهش جمعیت دبی

به گزارش UBS، به علت افزایش بروز مشکلات در بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز و در پی آن کاهش روند مهاجرت کارگران و الزام خروج قشر عظیمی از کارگران این بخش، پیش‎بینی می‎شود جمعیت دبی طی دو سال آینده کاهش یابد. بیش از نیمی از جمعیت دبی در بخش ساخت و ساز به فعالیت می‎پردازند که به علت بحران مالی به شدت آسیب دیده است. ساکنان این کشور امیرنشین طی سال‎های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ترتیب حدود هشت و دو درصد کاهش خواهند یافت.

کاهش GDP امارات به ۵/۱ درصد

به گزارش Robin Bw، اقتصاددان ارشد و دبیر گروه Economist Intelligence Unit، رشد GDP امارات به ۵/۱ درصد کاهش خواهد یافت که در مقایسه با رشد

۹درصدی سال‎های اخیر کاهش چشمگیری را نشان می‎دهد. کاهش شدید بخش خرده‎فروشی و گردشگری نقش عمده‎ای را نسبت به این مهم ایفا کرده است.

کاهش سرمایه‎گذاری خارجی بورس ابوظبی

ارزش سهام متعلق به سرمایه‎گذاران خارجی در شرکت‎های پذیرفته‎ شده بورس اوراق بهادار ابوظبی از ابتدای ۲۰۰۸ تا پایان سال از ۹ به ۵ درصد کاهش یافته است. Tom Healy رییس این بورس گفت که بروز بحران در بازارهای مالی جهانی و رکود پس از آن علت عمده این امر بوده است.

رتبه اول بحرین در آزادی اقتصاد در خاورمیانه

به گزارش «بنیاد Heritage»‌ و «وال استریت ژورنال»، بحرین رتبه ۱۶ را در اقتصاد آزاد در دنیا کسب کرده و از این رو نخستین کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‎رود. رتبه‎های بعدی کشورهای عربی به ترتیب در اختیار عمان (۴۳)، قطر (۴۸)، کویت (۵۰)، امارات (۵۴) و عربستان (۵۹) قرار دارد.

کاهش هزینه‎های دولت کویت

مصطفی الشمالی وزیر دارایی کویت تصریح کرد: این کشور به علت تعمیق بحران مالی جهانی، صرف هزینه خود را کاهش خواهد داد. وی گفت که صرف هزینه در سال آینده به غیر از بخش پرداخت حقوق کارکنان دولت و صرف سرمایه برای پروژه‎ها که مشمول افزایش خواهند شد، در سایر بخش‎های اقتصادی کاهش خواهند یافت.

تزریق ‌میلیاردها دلار به بورس کویت

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد: کویت از طریق یک صندوق دولتی و با هدف توقف سقوط بورس این کشور در پی بروز بحران مالی جهانی، مبلغ ۳۰۰‌میلیون دینار (۶/۱‌میلیارد دلار) تزریق کرده است. وی این میزان را در حال حاضر کافی دانست.