گروه بورس- رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: طی ۲ سال گذشته بهترین و سودده‌ترین شرکت‌های دولت مانند مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و مپنا وارد بورس شدند. غلامرضا کردزنگنه در گفت و گو با ایسنا افزود: شرکت‌هایی که طی این مدت در ردیف واگذاری قرار گرفتند، جزو سودده‌ترین شرکت‌های دولت هستند و دولت ابتدا شرکت‌های چاق و درشت خود را واگذار کرد تا سایر شرکت‌ها نیز بعد از اصلاح ساختار وارد بورس شوند.

وی ادامه داد: در قانون جدید اصل ۴۴ نهادهای عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی محدود شده و کلیه مجموع این نهادها نمی‌توانند بیش از۴۰ درصد بازار یک کالا را در اختیار داشته باشند که بخش خصوصی باید از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار شرکت‌هایی که باید به بخش خصوصی واگذار شوند لازم است در خود دولت انجام شود و دولت باید بیمه بیکاری، بازنشستگی پیش از موعد و غیره را انجام داده و سپس نسبت به واگذاری اقدام کند تا بخش خصوصی با مشکل مواجه نشود.

وی که در یکی از شبکه‌های سیما صحبت می‌کرد به جایگاه‌ شرکت‌های شبه دولتی در روند واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: از نظر قوانین کشور این شرکت‌ها در قانون بودجه نیستند ولی مشکل فعلی آنها تعیین مدیریت نهادها و موسساتی مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی است که توسط دولت تعیین می‌شوند که در قانون جدید اصل ۴۴ این نهادها محدود شده و مجموعه همه نهادهای عمومی نمی‌توانند بیش از ۴۰درصد بازار یک کالا را در اختیار داشته باشند به همین دلیل محدودیت در قانون به وجود آمده که امیدواریم بخش خصوصی از آن استفاده کرده و خلا موجود را پر کند.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه آزادسازی تدریجی قیمت کالاها آغاز شده است، در گفت‌وگویی دیگر با مهر گفت: اکثر واگذاری‌های سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی همراه با واگذاری مدیریتی بوده است.

غلامرضا حیدری کردزنگنه با تاکید بر اینکه دولت هم‌اکنون در حال انجام آزادسازی قیمت‌ها است، گفت: آزادسازی قیمت‌ها به تدریج در حال انجام است، مانند قیمت محصولات پتروشیمی که به تدریج آزاد شده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه دولت براساس اولویت، آزادسازی قیمت‌ها را انجام می‌دهد، تصریح کرد: دولت اعتقادی به تعیین قیمت‌ها به صورت تکلیفی ندارد و آزادسازی قیمت‌ها به مرور انجام می‌شود.

وی بر آزادسازی قیمت‌ها به صورت تدریجی تاکید و تصریح کرد: اگر آزادسازی‌ها به نحوی غیر از نحوه فعلی انجام شود، ایجاد مشکل خواهد کرد.

کردزنگنه تاکید کرد: اکثر واگذاری‌های سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی همراه با واگذاری مدیریتی بوده است.

این درحالی است که وزیر کار و امور اجتماعی اخیرا خواستار واگذاری مالکیت به همراه مدیریت در زمان واگذاری‌ها به بخش خصوصی شده و گفته است: اگر رویکرد مدیران در این باره تغییر نکند حتی با واگذاری تمام شرکت‌های دولتی هم مشکل حل نخواهد شد.