مهر - هیات وزیران مجوز واگذاری نیروگاه‌ها به روش مزایده‌‌ای را صادر کرد.

هیات وزیران موافقت کرد مالکیت نیروگاه‌های وزارت نیرو به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شود تا توسط هیات عالی واگذاری با قیمت مناسب و تضمین خرید برق، مشروط به تبدیل آنها ظرف سه سال به سیکل ترکیبی به شیوه مزایده واگذار شوند.همچنین در صورت درخواست صاحبان نیروگاه‌های واگذار شده برای دریافت وام از حساب ذخیره ارزی صرفا هیاتی مرکب از وزرای نیرو، امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اختیار تصمیم‌گیری خواهد داشت.

در مصوبه هیات دولت آمده است: وزارت نیرو می‌‌‌‌‌تواند تعدادی از نیروگاه‌های خود را به وزارت نفت واگذار کند تا از محل اعتبارات داخلی وزارت نفت به شکل ترکیبی تبدیل شوند.در همین حال، غلامرضا حیدری کردزنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌‌سازی در این‌باره گفت: به محض ابلاغ مصوبه هیات دولت برای واگذاری نیروگاه‌های دولتی، قیمت‌گذاری از سوی سازمان صورت خواهد گرفت و پس از تصویب قیمت در هیات واگذاری، در روزنامه‌‌‌های کثیرالانتشار برای فروش به روش مزایده‌‌ای درج می‌‌‌‌‌شود. اسماعیل غلامی‌ ‌‌‌‌معاون سازمان خصوصی‌‌‌سازی نیز معتقد است، واگذاری نیروگاه‌های دولتی به روش مزایده‌‌ای سبب جلوگیری از خرد شدن سهام می‌‌‌‌‌شود، ضمن اینکه روش واگذاری سهام نیروگاه‌ها سریعتر و شفاف‌ترخواهد شد.

در این میان، پرویز فتاح وزیر نیرو چندی پیش در گفت‌وگو با مهر گفته است: تمام کارخانجاتی که وزارت نیرو در آنها دارای سهام بوده و زیر مجموعه‌‌‌های این وزارتخانه در شرکت مادر تخصصی ساتکاپ، امسال واگذار می‌‌‌‌‌شوند.وزیر نیرو وزارتخانه متبوعش را جزو دستگاه‌‌‌هایی که مراحل مربوط به خود برای امر واگذاری سهام را انجام داده است، اعلام کرده و افزوده است: در این بعد ماموریت وزارت نیرو به اتمام می‌‌‌‌‌رسد و این وزارتخانه در هیچ شرکت تولیدی، سهام دولتی نخواهد داشت. وی واگذاری نیروگاه‌ها را از اولین بخش‌های آماده برای عرضه سهام این دستگاه اعلام کرده است. فتاح همچنین از اتمام مراحل مقدماتی واگذاری ۱۰ نیروگاه به بخش خصوصی خبرداده و تصریح کرده است: کارهای مربوط به واگذاری این نیروگاه ها دیگر از دست ما خارج شده و در انتظار تصمیمات وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت سازمان خصوصی‌‌‌سازی است.

وی با تاکید بر اینکه تمام موارد مذکور آغاز کار واگذاری زیر مجموعه‌‌‌های وزارت نیرو است، اظهار داشته است: ۸۰ نیروگاه را به مرور زمان به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.