مجید اصلی طرقبه*

اگر حرکت بورس را بر اساس میزان عرضه و تقاضای سهام طی چند ماه اخیر بسنجیم، به نظر می‌رسد پس از یک حرکت پاندولی در حال رسیدن به سمت تعادل در عرضه و تقاضای سهام می‌باشیم. در چند هفته گذشته شاهد فشار خرید غیر قابل تصور در بورس بودیم که این فشار عرضه خیلی زودتر از آن چه گمان می‌رفت با عرضه‌های میلیونی سهامداران عمده شبه دولتی و فروش ده‌ها میلیارد تومانی سهام پاسخ داده شد. این عرضه منجر به این شد که دیروز برخلاف هفته گذشته تعادل بیشتری در عرضه و تقاضای سهام در بورس تجربه شد.

یکی از مهم‌ترین مزایا و کارکردهای بورسی در تمام دنیا، نقدشوندگی آن است. متاسفانه طی هفته‌های گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید سهام با وجود تامین نقدینگی مشکل داشتند و امکان خرید سهام ارزنده برای سهامداران تازه وارد بسیار سخت شده بود. عرضه‌های سنگین روز دوشنبه تا حد زیادی این عطش بازار را فرو نشاند و در معاملات روز سه‌شنبه ادامه روند عرضه‌ها با شدت و سرعت کمتری ادامه یافت.

شاید از این نظر که امکان خرید هر سهم ارزنده در بازار در شرایط کنونی وجود دارد و کمتر سهمی را می‌توان یافت که مشمول گره معاملاتی باشد، یک اتفاق فرخنده و مبارک برای سرمایه‌گذاران بورس باشد؛ اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که نقدشوندگی سرمایه در هنگام خروج از سهم نیز بایستی مورد توجه متولیان بازار قرار گیرد.

افراط و تفریط در عرضه سهام نباید به گونه‌ای رقم بخورد که در زمان کوتاهی پس از صف‌های خرید شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین باشیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری این سوال اساسی مطرح است که تنظیم عرضه و تقاضای سهام در بازار احساسی و هیجانی برعهده کیست؟

*مدیرعامل ایران تحلیل