دنیای اقتصاد - به دنبال شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش و رفتار فاقد تحلیل بازار در روز دوشنبه و نیز جهش‌های ناگهانی شاخص‌های بورس تهران، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته، اعلام کرد که به منظور ایجاد تعادل در روند حرکت بازار و جلوگیری از صف‌های احساسی، عصر امروز (عصر سه‌شنبه) یک نشست ویژه با برخی از نهادهای مالی دارد. به گفته وی، سرپرست وزارت اقتصاد نیز طی بخشنامه‌ای در دو روز آینده به کلیه بانک‌ها اعلام خواهد کرد که «کلیه سهم شرکت‌ها تحت‌اختیار را که برای آن خریدار هم وجود دارد، با هماهنگی در بورس عرضه کنند.»
وی در ادامه با رد این موضوع که در بورس حباب مالی شکل گرفته است، گفت: «برخی تصور می‌کنند که به محض اینکه قیمت یک سهم افزایش پیدا کرد، آن سهم اسیر حباب شده است؛ اما در ادبیات مالی، حباب دارای تعریف خاص خود است. وقتی که قیمت جهانی محصول یک شرکت در حال افزایش است، به معنی این است که بازار به رشد EPS آتی آن توجه دارد».

دستور و نشست ویژه برای متعادل‌سازی بورس تهران
گروه بورس - به دنبال شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش و رفتار فاقد تحلیل بازار در روز دوشنبه و جهش‌های ناگهانی شاخص‌های بورس تهران، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با شرکت در پانزدهمین کنفرانس خبری سازمان بورس، اعلام کرد که به منظور ایجاد تعادل در روند حرکت بازار و جلوگیری از صف‌های احساسی، عصر امروز (عصر سه‌شنبه) یک نشست ویژه با برخی از نهادهای مالی دارد.
همچنین سرپرست وزارت اقتصاد «حسین صمصامی» طی امروز و فردا بخشنامه‌ای را برای بانک‌ها صادر خواهد کرد.
نشست ویژه
«علی صالح‌آبادی» دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید: «سازمان بورس چه اقداماتی برای تثبیت وضع بازار، متعادل شدن صف‌های خریدوفروش و جلوگیری از رفتار احساسی و هیجانی بازار اتخاذ خواهد کرد تا به عطش نقدینگی تازه‌وارد به بازار پاسخ دهد؟» گفت: «عصر امروز یک نشست با مدیران برخی از نهادهای مالی داریم تا آنها با اقداماتشان از شکل‌گیری صف و افزایش غیرمنطقی قیمت سهام جلوگیری کنند.»
دستور سرپرست
وی اضافه کرد: «همچنین دکتر صمصامی طی بخشنامه‌ای در دو روز آینده به کلیه بانک‌ها اعلام خواهد کرد که کلیه سهم شرکت‌ها تحت‌اختیار را که برای آن خریدار هم وجود دارد، با هماهنگی در بورس عرضه کنند.»
وی در ادامه با رد این موضوع که در بورس حباب مالی شکل گرفته است، گفت: «برخی تصور می‌کنند که به محض اینکه قیمت یک سهم افزایش پیدا کرد، آن سهم اسیر حباب شده است؛ اما در ادبیات مالی، حباب دارای تعریف خاص خود است. وقتی که قیمت جهانی محصول یک شرکت در حال افزایش است، به معنی این است که بازار به رشد EPS آتی آن توجه دارد. حباب زمانی برای یک سهم شکل می‌گیرد که شرکت پیش‌بینی سود را نیز واقعی اعلام کند و ...»
عرضه‌های اولیه 20درصدی
صالح‌آبادی همچنین از عرضه‌های اولیه ۲۰درصدی خبر داد و گفت:«از این به بعد به منظور افزایش سهام شناور شرکت‌ها،میزان عرضه‌های اولیه سهام در بورس معادل ۲۰درصد خواهد بود؛چون این میزان عرضه از کارآیی بیشتری برخوردار است. تجربه نشان داده عرضه‌ای که ۶۰درصد آن موفق نباشد، آن عرضه دیگر عرضه موفقی نیست.»
وی ادامه داد: «برخی از دوستان (به غیر از سازمان خصوصی‌سازی) کوتاهی کرده و سهام شناور خود را بعد از ورود به بازار افزایش نداده‌اند.»
پذیره‌نویسی دو میلیارد تومانی «فرابورس»
صالح‌آبادی همچنین از آغاز پذیره‌نویسی عمومی شرکت خارج از بورس با سرمایه 10میلیارد تومان در هفته آینده طی 6روز خبر داد و افزود: حدود 60درصد از سرمایه موسسان متعلق به شرکت سهامداران حقوقی، 20درصد از آن شرکت بورس اوراق بهادار تهران و 20درصد باقی مانده متعلق به سهامداران حقیقی است.
وی افزود: براساس توافقی که با سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت، قرار شد شرکت‌هایی که با روش مزایده قرار است واگذار شوند، در تابلو ویژه‌ای مزایده عرضه آنها صورت گیرد؛ چون به طور قطع شفافیت عرضه با این شیوه عرضه بیشتر است.
صندوق سرمایه‌گذاری 50میلیارد تومانی
صالح‌آبادی در ادامه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع یک صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ای به میزان ۵۰میلیارد تومان خبر داد. تامین سرمایه نوین با تبلیغات گسترده تصمیم دارد که این صندوق را راه‌اندازی کند. همچنین درخواست چهار صندوق جدید نیز دریافت شده که مجوز آن به زودی صادر می‌شود.
لایحه دوفوریتی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارات خود به تهیه و تنظیم لایحه دو فوریتی و ارائه آن به وزارت اقتصاد جهت طرح در دولت خبر داد و گفت: این لایحه سه ماده‌ای درخصوص نحوه مالیات برای ابزارهای جدید و شخصیت‌های حقوقی جدید که در قانون تجارت دیده نشده است را شامل می‌شود که در صورت تصویب دو فوریتی آن در مجلس بسیاری از موانع راه‌اندازی ابزارهای جدید مانند صندوق‌های مسکن برطرف خواهد شد.
93 شرکت از 531 شرکت دولتی
صالح‌آبادی به اجرای مصوبه دولت درخصوص واگذاری ۵۳۱ شرکت دولتی اشاره کرد و گفت: تاکنون جلسات مستمر و متعددی با سازمان‌ها و شرکت‌هایی چون سازمان گسترش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، دخانیات ایران، ایمیدرو، ملی گاز، مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیریت منابع آب و غیره برگزار شده و براساس آن لیست شرکت‌های قابل واگذاری و غیرقابل واگذاری در بورس مشخص شد.
وی افزود: براین اساس در بین 93 شرکتی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند تعدادی به دلیل زیان‌دهی، راکد بودن یا قبل از بهره‌برداری بودن، شرایط پذیرش در بورس را به‌دست نیاوردند که باید به‌صورت مزایده‌ای واگذار شوند، اما تعدادی از شرکت‌ها نیز از شرایط حضور در بورس برخوردار هستند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تعدادی از شرکت‌ها دارای وظایف حاکمیتی بوده‌اند که باید در کارگروه ویژه‌ای بررسی شوند.
صالح‌آبادی تصریح کرد: واگذاری شرکت‌ها به صورت هلدینگ یا مجزا باید مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر تداوم فعالیت‌ شرکت‌های دولتی نباید زیر سوال برود.
برون‌سپاری برخی وظایف
سخنگوی سازمان بورس در خصوص اجرای مقررات برون‌سپاری مجوزهای عرضه‌های عمومی مانند افزایش سرمایه یا تاسیس شرکت‌های سهامی عام خاطرنشان کرد: بخشی از فرآیند برون‌سپاری این حوزه به شرکت‌های تامین سرمایه و موسسات حسابرسی تفویض خواهد شد تا این دو نهاد نسبت به اقداماتی مانند تهیه طرح توجیهی، شناسایی شیوه‌‌های تامین مالی مناسب، توضیح قوانین و مقررات، آماده کردن گزارش توجیهی، اخذ نمایندگی شرکت‌ها در کلیه مراجع ذی‌صلاح، مطالعات بازاریابی و فروش، تعیین قیمت پذیره‌نویسی و مهم‌تر از همه تعهد جمع‌آوری اوراق و سهام درخصوص عدم موفقیت در عرضه مبادرت ورزند.
وی تصریح کرد: شرکت‌ها نسبت به استفاده از این دسته از خدمات مجاز خواهند بود نه مکلف و به عبارت دیگر اجباری در به کارگیری شرکت‌ها از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه و موسسات حسابرسی وجود ندارد.
گسترش فعالیت شرکت‌های کارگزاری
رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب که در بورس ۳۰۰‌میلیارد دلاری مالزی ۳۵ شرکت کارگزاری گسترده فعال هستند، به لزوم گسترش و توسعه فعالیت شرکت‌های کارگزاری کشور اشاره کرد و گفت: به شرکت‌های کارگزاری بورس اطلاعیه‌ای داده شده تا در صورت تمایل به انجام معاملات فیوچر در بورس کالا یا فعالیت در بازار فرا بورس مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کنند. وی افزود: مدلی پیش‌بینی شده تا شرکت‌های کارگزاری به صورت عام و بزرگ در حوزه‌هایی مانند بورس کالا، بازار فرابورس، بورس اوراق بهادار و اخذ مجوزهایی مانند مجوز‌های معامله، کارگزار معرف، سبد گردانی اختصاصی، صندوق سرمایه‌گذاری، فیوچر، معاملات فلز، پتروشیمی، کشاورزی و فرابورس را شامل خواهد شد تا شرکت‌های کارگزاری ۹ فعالیت را انجام دهند تا به جای فعالیت محدود به‌صورت گسترده خدمات متنوعی را ارائه کنند.
صالح‌آبادی در برابر این مطلب فارس که شرکت‌های کارگزاری به رتبه‌بندی همه جانبه‌ای نیاز دارند، گفت: رتبه‌بندی کارگزاران براساس استانداردها و اعلام آن به بازار از جمله برنامه‌هایی‌است که از طریق کانون کارگزاران تنظیم خواهد شد.
وضعیت پرونده‌های متخلف
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص مسائل حقوقی بازار سرمایه اظهار داشت: به دلیل محرمانه بودن پرونده‌ها نمی‌توان جزئیات را اعلام کرد، اما نسبت به اعلام کلیات اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان این مطلب که پیگیری پرونده‌ها در مراجع قضایی ابتدا در دادسراها و سپس در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون در شعبه بازپرسی ۵ پرونده شامل دستکاری در بازار، عدم ارائه اطلاعات در موعد مقرر، معامله سهام با تکیه بر اطلاعات نهانی، عرضه عمومی اوراق بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و بازداشت موقت دو نفر از متخلفان تحت بررسی است.
صالح‌آبادی گفت: در مرحله ارجاع پرونده به دادگاه بدوی نیز دو پرونده مربوط به انجام معامله سهام با تکیه بر اطلاعات نهانی و سوءاستفاده از اطلاعات شرکت وجود دارد.
وی افزود: در دادگاه تجدیدنظر نیز چند رای صادر شده که مربوط به حبس ۶ ماه تعزیری به‌دلیل دست‌کاری قیمت، جزای نقدی چند نفر از متهمان به میزان دو برابر زیان متحمل نشده و یک سال حبس برای جعل اوراق سهام صادر شده است.
روز ملی بورس
صالح‌آبادی از ادامه تدوین سیاست‌های ۵ ساله بازار سرمایه و اعلام آن تا پایان سال خبر داد و درخصوص روز ملی بورس اظهار داشت: ضرورت نامیده شدن روز ملی بورس باعث شد تا شورای فرهنگ عمومی اول آذر را (روز تصویب قانون اوراق بهادار) به عنوان روز ملی بورس (بازار سرمایه) در نظر بگیرد که قطعیت آن منوط به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی اظهار داشت: برنامه‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و حضور گسترده در صدا و سیما و مطبوعات به همراه دیگر برنامه‌های منسجم شده در روز ملی بورس پس از قطعی شدن آن در نظر گرفته خواهد شد.
چهار ابهام در پذیرش شرکت بورس
صالح‌آبادی در برابر دیگر سوال خبرگزاری فارس درخصوص چگونگی پذیرش شرکت بورس در بازار سهام، به وجود ۴ ابهام اشاره کرد و گفت: درخواست پذیرش شرکت سهامی بورس در بازار سهام مورد پذیرش هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفت که طی آن ۴ ابهام مطرح شد که باید شرکت بورس نسبت به رفع این ابهامات اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: ابهام اول مربوط به ماده 54 قانون است که براساس آن هیچ سهامدار حقوقی و حقیقی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حق ندارد بیش از 5/2‌درصد از سهام شرکت بورس را مالک شود.
وی ادامه داد: شناسایی سهامداران حقوقی و حقیقی مستقیم و ۵/۲‌درصد در حالی راحت‌ است که در مقابل نمی‌توان به راحتی سهامداران غیرمستقیم بیش از ۵/۲‌درصدی شرکت بورس را شناسایی کرد.
صالح‌آبادی تصریح کرد: ابهام دوم مربوط به رعایت حفظ درصد هر یک از نهادها و مردم از سهام شرکت بورس است که براساس آن باید ترکیب 40درصد نهادهای مالی، 40‌درصد شرکت‌های کارگزاری و 20‌درصد مردم در قالب سهامداران شرکت بورس ثابت بماند. صالح‌آبادی درخصوص ابهام سوم پذیرش شرکت بورس در بورس به حل تضاد منافع اشاره کرد و گفت: شرکت بورس در حالی در حوزه‌هایی نظارت می‌کند که باید چگونگی تضاد منافع مشخص شود.
صالح‌آبادی ادامه داد: از طرفی دیگر به‌رغم اینکه ۲۰‌درصد از سهام این شرکت باید به‌عنوان سهام شناور آزاد باشد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران سهام‌شان را عرضه نخواهند کرد و با توجه به ۳‌میلیارد تومانی که در اختیار مردم است، امکان دستکاری در قیمت به وجود خواهد آمد.
راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی
سخنگوی بورس در برابر این سوال فارس که راه‌اندازی استودیوی صدا و سیما در سازمان بورس به کجا انجامید، گفت: با توجه به توافقات مثبتی که با مدیران سازمان صدا و سیما به‌عمل آمده، ظرف یکی دو ماه آینده این استودیو در ساختمان حافظ راه‌اندازی خواهد شد. صالح‌آبادی درباره زمان راه‌اندازی سیستم معاملاتی آتوس اظهار داشت: فعلا خبر جدیدی در این باره نیست.

عکس: حمید جانی‌پور