رشد بازار مردادماه در سایه «حقیقی‌ها»

گروه بورس- اعظم شریفی: سلسله افت سه ماهه بازدهی بورس اوراق بهادار تهران با بازدهی مثبت ۵/۲ درصدی مردادماه متوقف شد. به گزارش خبرنگار ما، پس از پایان فصل مجامع، معاملات بورس تهران مردادماه امسال را با حضور دوباره حقیقی‌ها از سر گرفت تا پس از بازدهی منفی متوالی در ماه‌های اردیبهشت (۲/۱ درصد)، خرداد (۷/۳ درصد) و تیرماه (۳/۲ درصد)، شاهد احیای بازدهی و تثبیت شاخص در ۲۵ هزار واحد باشیم. شاخص کل با نوسان‌های ۴ ماهه در ماه پنجم از عملکرد خود با ۳/۲درصد بازدهی مواجه شد تا از ابتدای امسال بازدهی بورس به ۳/۸ درصد تا پایان مردادماه برسد.مهم‌ترین دلیل مثبت شدن بازدهی بورس تهران در عملکرد مردادماه را می‌توان در افزایش فعالیت معامله‌گران حقیقی بازار عنوان کرد. مقایسه عملکرد معامله‌گران حقیقی و بازدهی بازار نشان می‌دهد، افزایش فعالیت این معامله‌گران بازدهی بورس را مثبت می‌کند؛ به عبارتی برخلاف تصور عمومی، معامله‌گران حقیقی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و در دوره‌های زمانی مختلف، هرگاه معامله‌گران حقیقی نقدینگی بیشتری را وارد بازار کرده‌اند، بورس تهران شاهد بازدهی مثبت بوده است. براین اساس می‌توان گفت روند شاخص بورس و مثبت و منفی بودن بازدهی آن تحت تاثیر حرکت حقیقی‌ها و تزریق و خروج نقدینگی از سوی این افراد است تا جهت بازار بر این اساس تعیین شود.به این ترتیب در مردادماه ۲۰۸ میلیارد ریال نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی به بازار وارد شد تا سهم اساسی در بازدهی مثبت داشته باشد. این در حالی است که فعالان حقیقی بازار در ماه‌های تیر، خرداد و اردیبهشت به ترتیب ۶۵۴، ۹۱۰ و ۲۸۵ میلیارد ریال نقدینگی را از بازار خارج کردند تا بازدهی منفی بورس را دراین ماه‌ها موجب شوند.براساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۳/۶۷۵۵ میلیارد ریال و معادل ۹/۴۷ درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۶۹۶۴ میلیارد ریال و در حدود ۳/۴۹ درصد از کل فروش‌ها بود. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۵۲ و ۶/۵۰ درصد از ارزش خرید و فروش بود.

ارزش معاملات خرد و بلوک در پایان مردادماه به ۱۴ هزار و ۹۷ میلیارد ریال رسید که در نتیجه جابه‌جایی ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون سهم صورت گرفت. بر این اساس در مردادماه، بورس تهران شاهد ۲۸ درصد افزایش حجم و ۳۹ درصد افزایش ارزش معاملات بود.به این ترتیب ارزش معاملات خرد و بلوک از ابتدای امسال در مقایسه با ۵ ماهه مشابه سال قبل با افزایش ۸۸ درصدی به ۸۸هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال رسید.در همین حال ارزش بازار بورس تهران در پایان مردادماه با ۴/۷ درصد افزایش در مقایسه با تیرماه به مبلغ ۱۱۸ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان رسید.این در حالی است که ورود بانک پاسارگاد در ۲۵ مردادماه سهم قابل توجهی در این افزایش ارزش بازار داشت.

بانک‌ها در صدر

با ورود بانک پاسارگاد به عنوان نهمین بانک بورسی، گروه بانکداری شاهد تحولات اساسی بود و اقبال معامله‌گران به این صنعت موجب رونق معاملات این گروه شد. از سوی دیگر بانک‌های فرابورسی نیز رونق دوباره‌ای را شاهد بودند تا با نوسان‌های ۵ درصدی، گروه بانکداری را به پیشرو این روزهای بورس تهران تبدیل کنند.

ورود بانک پاسارگاد موجب شد گروه بانکداری بتواند با ۹ شرکت از ۲۴ شرکت گروه فلزات اساسی پیشی گرفته و از نظر ارزش بازار، حجم و ارزش معاملات و پیش‌بینی سود خالص درصدر صنایع فعال در بورس قرار گیرد.

ارزش بازار گروه بانکداری در پایان مردادماه مبلغ ۲۵۳ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال بود که ۴۳/۲۱ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را به خود اختصاص داده است.این گروه با P/E معادل ۷۸/۶ مرتبه صدرنشین بیشترین ارزش بازار بورس تهران است. فلزات اساسی با سهم ۹۶/۱۶ درصدی از ارزش بازار رتبه دوم و مخابرات نیز با ۰۲/۱۲ درصد در جایگاه سوم ایستاده است.شرکت‌های چندرشته‌ای با سهم ۵۵/۹ درصدی، کانه‌های فلزی با سهم ۳۲/۸ درصدی، خودرو با سهم ۹۹/۵ درصدی، محصولات شیمیایی با سهم ۹۳/۳ درصد، سیمان با سهم ۷۴/۲ درصدی و سرمایه‌گذاری‌ها با سهم ۶۲/۲ درصد رتبه‌های چهارم تا دهم از بیشترین ارزش بازار بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند.بر این اساس مخابرات از جایگاه همیشگی رتبه‌های اول تا دوم به جایگاه سوم سقوط کرده است.در همین حال بانکداران به مدد ورود بانک پاسارگاد توانستند از نظر حجم و ارزش معاملات نیز فلزات اساسی را پشت سر بگذارند و جایگاه نخست را در اختیار بگیرند.ارزش معاملات بانک‌ها در ماه گذشته ۲ هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال بود که سهم ۱/۱۷ درصدی را از کل معاملات داشت؛ فلزات اساسی با ۹/۱۰ درصد و خودرو با سهم ۳/۱۰ درصدی از ارزش معاملات مردادماه رتبه‌های دوم و سوم را داشتند.این در حالی است که بانکداران با معامله ۹۸۹ میلیون سهم، توانستند ۹/۱۸ درصد از میزان سهام معامله شده ماه گذشته را نیز به خود اختصاص دهند که از این منظر خودروسازان با سهم ۱/۱۲ درصدی دوم و سرمایه‌گذاری‌ها با سهم ۳/۸ درصدی سوم شدند.۹ شرکت گروه بانکداری در مجموع ۳۷ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که رتبه اول را با اختلاف زیادی نسبت به پیش‌بینی سود ۲۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریالی ۲۴ شرکت فلزات اساسی در رتبه دوم داراست. مخابرات نیز به تنهایی با پیش‌بینی سود ۱۵ هزار و ۵۵۱ میلیارد ریالی در رتبه سوم ایستاده است.تطبیق سود (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در ماه جاری نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که ۵۶ شرکت با افزایش، ۲۶ شرکت با کاهش و ۲۴۳ شرکت دیگر، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده، نداشته‌اند.

«آن‌لاین‌ها» دوم شدند

نکته قابل توجه در معاملات مردادماه سهم ۷/۸ درصد معاملات الکترونیکی از حجم و سهم ۲/۸ درصدی این معامله‌گران از ارزش معاملات این ماه بود. حجم معاملات آن‌لاین در مردادماه ۹۱۳ میلیون سهم بود که ارزشی معادل ۲۳۸۴ میلیارد ریال و رتبه دوم را به همراه داشت.این در حالی است که تالار تهران با سهم ۶۹ درصدی از حجم و سهم ۴/۷۰ درصدی از ارزش معاملات رتبه نخست را داشت. تالارهای اصفهان با سهم ۴ درصدی، کرج و مشهد نیز هرکدام با سهم ۹/۱ درصدی از ارزش معاملات رتبه‌های سوم تا پنجم را از نظر ارزش معاملات کسب کردند.همچنین در ماه گذشته ۵۶۶ قرارداد آتی به ارزش ۲۰ میلیارد ریال از سوی فعالان این بازار داد و ستد شد. براین اساس ارزش معاملات ۵ ماهه بازار آتی که در آن ۷ هزار و ۴۹۶ قرارداد داد و ستد شده‌است به مبلغ ۳۰۷ میلیارد ریال افزایش یافت.