در حال حاضر عمده نوسانات اونس طلا حول زمان‌بندی کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در سال آینده میلادی می‌چرخد و بازار برای سال آینده انتظار پنج‌مرحله کاهش نرخ بهره را نیز دارد. طبق ابزار پیش‌بینی CME، با توجه به لحن سخنان اعضای کلیدی فدرال‌رزرو، انتظارات بازار برای نخستین کاهش نرخ بهره از ماه مه به ماه مارس یعنی دوماه زودتر تغییر کرده و یکی از دلایل مهمی که باعث نوسانات رو به بالای اونس جهانی طلا و رسیدن آن به نزدیکی سقف قیمتی تاریخی آن شده، همین امر بوده است. بنابراین هرگونه تغییری در انتظارات فعلی بازار، می‌تواند اونس جهانی طلا را دستخوش نوسانات کند. در خصوص تنش‌های جنگی هم به‌رغم اظهار تمایل طرفین به تمدید آتش‌بس، طبق اخبار منتشرشده، جنگنده‌های ارتش اسرائیل حملات به نوار غزه را از سر گرفتند و با ازسرگیری جنگ از طرف اسرائیل، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی را اشغالگر توصیف کرد.

وضعیت بازارهای داخلی

در بازار داخلی، نرخ ارز و طلا در دامنه مشخصی همچنان در حال نوسان‌ است. در روزهای اخیر شاهد رفتار معکوس نرخ ارز و قیمت اونس جهانی طلا بودیم، به طوری که اغلب با افزایش قیمت اونس طلا، ابتدا بازار دلار هرات با گپ منفی یا کندل نزولی آغاز به کار کرد و به دنبال آن شاهد اصلاح قیمتی دلار نقدی تهران بودیم و با توجه به تاثیر نرخ ارز بر قیمت سکه و طلای داخلی، بازار طلای داخل دچار افزایش نرخ‌های نسبتا شارپ نشده است. برخی از فعالان بازار هم بخشی از اصلاح قیمت نرخ دلار هرات همزمان با نوسانات روبه بالای اونس طلا را به کوچ بخشی از نوسان‌گیران از بازار ارز هرات به بازار طلای جهانی نسبت می‌دهند.

روز گذشته در غیاب نوسانات اونس طلا، به‌رغم اینکه دلار هرات با کندل نزولی آغاز شد، ولی در ادامه قدرت خریداران به قدرت فروشندگان چربید و نوسانات محدود رو به بالایی را در نرخ دلار و طلا شاهد بودیم. در ابتدا دلار هرات تا مرز قیمتی ۵۰‌هزار و ۱۳۰تومانی اصلاح قیمتی را تجربه کرد، ولی در ادامه بخشی از اصلاح قیمتی خود را پس گرفت و پس از سطح ۵۰‌هزار و ۳۰۰تومانی در حال حاضر در محدوده قیمتی ۵۰‌هزار و ۲۵۰تومانی در حال نوسان است. دلار نقدی تهران هم پس از اصلاح قیمتی تا سطح ۵۰‌هزار و ۳۸۰تومانی، در حال حاضر در محدوده ۵۰‌هزار و ۵۰۰تومانی در حال نوسان است.

روز گذشته نخستین اوراق مرابحه ارزی کشور عرضه شد که مربوط به تامین مالی ۱۰۰میلیون یورویی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس بود و گفته شده در دوماه آینده ۱۰۰میلیون یوروی دیگر عرضه خواهد شد. رئیس کل بانک‌مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از این اوراق، علاوه بر اینکه به فعالیت این مرکز در آینده در حوزه طلا اشاره کرد، از راه‌اندازی صندوق تثبیت ارزی و سیاست بانک‌مرکزی در خصوص جایگزینی پول‌های محلی با دلار و یورو خبر داد.ورود نقدینگی به نماد صندوق‌های طلا در روز‌های اخیر مناسب بوده و این صندوق‌ها عمدتا کمی بالاتر از NAV خودشان خریدار داشتند. عرضه‌ها در بازار گواهی سپرده شمش طلا کمی بهتر شده و با اینکه عمق بازار فعلا اجازه فعالیت با حجم بالا را نمی‌دهد، فرصت‌های خوبی را در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد.