در هفته دوم مهرماه ۱۰۵۸ میلیارد نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد که ۶۳ میلیارد تومان کمتر از هفته قبل بود. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) نیز این هفته با ۴۱۰ میلیارد تومان افزایش نسبت به هفته قبل حدود ۴هزار و۴۰۰میلیارد تومان بود. با این وجود اما روند منفی در شاخص کل همچنان ادامه داشت و نماگر اصلی بورس در این هفته ۴۳/ ۱ درصد افت داشت. بیشتر تحلیلگران لیوان بورس در نیمه دوم سال را پر می‌بینند و به روند بازار سرمایه در ۶ماهه دوم امیدوارترند.

از رشد هیجانی خبری نیست

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه بعد از رشدی که از ابتدای شهریورماه آغاز کرده بود طی دو هفته اخیر وضعیت اصلاحی داشت، گفت: با این وجود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد محدوده دو میلیون تا دو میلیون و 60 هزار واحدی به عنوان محدوده حمایتی جدی که از حرکت میانگین‌های متحرک به دست می‌آمد به عنوان کف حمایتی عمل کرد و با رسیدن شاخص به این محدوده و تکمیل اصلاح در محدوده دو میلیون و 60 هزار واحدی شاهد برگشت تقاضا در دو روز کاری اخیر بودیم.  وی ادامه داد: هر چند شدت تقاضا بالا نبود، اما دست کم از افت بیشتر شاخص کل و بیشتر سهم‌ها جلوگیری شد و با قدرت گرفتن خریداران شاهد سبزپوشی هر چند اندک نماگرهای بازار سرمایه بودیم. برای هفته آینده با توجه به مواردی که مرور شد و مخصوصا موضوع ناحیه حمایتی دو میلیون تا دومیلیون و 60هزار واحد احتمالا وضعیت بازار سرمایه وضعیت باثباتی باشد و ادامه رشد شاخص‌های بازار سرمایه دور از انتظار نیست.  میرزایی گفت: در وضعیت فعلی با توجه به ثبات متغیرهای اساسی تاثیرگذار بر بازار سرمایه، مخصوصا قیمت جهانی نفت و سایر کامودیتی‌ها و همچنین عدم رشد دلار در بازار آزاد احتمالا شاهد رشدهای هیجانی در بازار سرمایه نباشیم و در مجموع می‌توان وضعیتی نوسانی با شیب رو به بالا را از کلیت بازار سرمایه انتظار داشت.

بورس دیگر تمایل به ریزش ندارد

علی عصاری copy

 علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند ساید بازار در هفته‌ای که گذشت، گفت: دومین هفته از مهرماه نسبتا رنج بود و هفته‌ای متعادل و با بالا و پایین اندک محسوب می‌شد. بازار مقدار کمی مثبت شد، اما این مثبت امیدواری زیادی را ایجاد نکرد. یک روز تعطیل نیز در وسط هفته داشتیم که معمولا وقتی وسط یک هفته بورس تعطیل است نمی‌توان روی روند بازار حساب باز کرد و بر اساس آن آینده‌ای را متصور بود، اما این روزها اخبار به نسبت مثبتی به بازار مخابره شده است.  وی ادامه داد: بورس از این بابت که دیگر تمایل زیادی به ریزش ندارد به سطح تقریبا مطمئنی رسیده است. اخبار مثبت در این هفته نیز کماکان زیاد بود، اما نمی‌توان این را نقطه بازگشت بازار برشمرد. با این وجود مهم‌ترین اتفاقی که در این مدت افتاده تجدید ارزیابی‌های سنگین از گروه‌های مختلف و مخصوصا گروه‌های کوچک و متوسط بوده که این موضوع می‌تواند به بازار پتانسیلی برای رشد بدهد.  عصاری افزود: این اتفاق در گروه زراعتی و شیمیایی افتاده و دو سه سهم افزایش سرمایه‌های خوبی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایشان داشتند. البته فعلا این شرکت‌ها در مرحله پیشنهاد افزایش سرمایه هستند و می‌دانیم که افزایش سرمایه حدود 5مرحله دارد که مرحله اول آن پیشنهاد است و سپس اظهارنظر، مدارک و مستندات، مجمع و ثبت پیش روی شرکت‌های متقاضی است. به نظر اگر نخستین مرحله با اعداد بالا باز شود یا نخستین افزایش سرمایه‌ها تایید شود سایر شرکت‌ها می‌توانند به صورت دومینووار از این موضوع تبعیت کرده و شروع به حرکت کنند.  این تحلیلگر ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار از این نقطه به بعد وضعیت بهتری داشته باشد و همان‌طور که قبلا هم اشاره کرده بودیم به نیمه دوم بازار می‌توان خوش‌بین بود و به نظر اتفاقات بهتری از نیمه اول می‌افتد و شاهد بازاری خوب برای همه سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

اعتماد احیا می‌شود؟

مریم محبی copy

 مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته شاهد روند مشخص و دقیقی در بازار سرمایه نبودیم گفت: در این هفته تنها چیزی که به صورت محسوس مشاهده می‌شود افت ارزش معاملات خرد است. نه تنها در بازار سرمایه بلکه در سایر بازارها نیز دچار این سردرگمی هستیم. روابط اقتصادی ایران با سایر نقاط جهان همچنان به صورت بلاتکلیف در رفت‌و‌آمدهای نه چندان پایدار قرار دارد که می‌تواند تاثیر مستقیمی روی وضعیت اقتصادی کشور بگذارد و بازارهای مالی نیز از این روند ناپایدار تاثیر خواهند گرفت.  وی ادامه داد: آنچه در بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد این است که روند آن مشخص نیست و رشدها و افت‌های ناپایداری را در این بازار شاهدیم. اما اگر این افت و خیزها را در کنار کاهش ارزش معاملات خرد و عدم ورود پول حقیقی به بازار قرار دهیم خواهیم دید که عدم اعتماد سهامدار خرد به بازار سرمایه ایران همچنان ادامه‌دار است و سهامداران تمایلی به ورود به بازار سرمایه ندارند.  محبی افزود: از طرفی با توجه به اینکه از نظر تکنیکال بازار سرمایه در نزدیک سقف سال 99 قرار دارد می‌توانیم این را یک نکته مثبت در نظر بگیریم و امیدوار باشیم چنانچه بازار سرمایه محدوده‌های فعلی را با شیب خوب و با قدرت پشت سر بگذارد، مجددا اعتماد سهامدار خرد به بازار برگردد و شاهد ورود پول به این بازار باشیم. در غیر این صورت و با توجه به شواهد موجود اوضاع به نفع بازار سرمایه نیست و چنانچه پول حقیقی در بازار ماندگار نباشد نمی‌توان رشد خاصی را در کوتاه مدت از این بازار انتظار داشت.