آنان همچنین از اینکه مقاومت شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی اینقدر محکم شده هم نگران بودند و از سوی دیگر از اینکه وقتی شاخص به این کانال می‌رسد عرضه‌‌‌ها شدت می‌گیرد عصبانی بودند. مثل این کاربر توییتر  که در واکنش به افزایش عرضه‌‌‌ها نوشت: «یه عده‌‌‌ای ظاهرا با خودشون قرار گذاشتن به محض اینکه شاخص به ۱۴۰۰ رسید بفروشن؛ آخه چرا؟!»

کاربر دیگری هم واکنشش به ریزش دیروز بازار چنین بود: «شاخص ۲‌میلیون بود می‌گفتن اولین حمایت معتبر ۱۲۰۰.حالا از ۱۲۰۰ با‌ هزار تا بدبختی کمی اومده بالا هر ۲۰ هزارتا یه مقاومت سر راهش میکشن. سر جدت اون مداد رنگیا رو رها کن! اینقدر نقاشی نکش.»

یکی دیگر از کاربران به مقایسه بازار فعلی با روزهای اوجش در سال ۹۹ پرداخت و نوشت: «فضای این روزها رو مقایسه کنید با روزهای اوج بازار در سال ۹۹. اون موقع دو تا منفی می‌خوردیم همه میگفتن پولبکه، دوباره سبز میشه. الان دو تا مثبت می‌خوریم همه میگن دوباره قرمز میشه. واقعا بورس خود زندگیه، گاهی غرق در امید، گاهی سرا پا یاس.» عده‌‌‌ای هم از اینکه وقتی شاخص اندکی رشد می‌کند، صفحات بورسی‌‌‌های فضای مجازی پر می‌شود از ویدیوهای رقص و پایکوبی به دلیل سبزپوش شدن شاخص، گلایه داشتند. مثل این کاربر که نوشت: «حالا زیباییش اینه که با همون ۴۰‌هزار تا رشد، ویدیوی رقص میذارن، فکر می‌کنن خبری شده!»

  جبران ضرر دارا یکم چه شد؟

عدم‌تحقق وعده مسوولان بورسی مبنی بر جبران ضرر سهامداران دارا یکم هم موضوع دیگری بود که دیروز برجسته شد و فعالان این حوزه در این باره در صفحات خود در فضای مجازی نوشتند. پیام الیاس‌کردی یکی از کارشناس بازار سرمایه و از فعالان این بازار، این موضوع را در صفحه  توییتر  خود مطرح کرد و متذکر شد: «در مورد دارا یکم و پالایش یکم، نمی‌شود که این دو صندوق رو به مردم فروخت و بعد رها کرد بدون بازارگردانی! هر دوی اینها بیش از ۳۰ درصد با nav روی تابلو فاصله دارند! آقای عشقی همین چند هفته پیش در مورد کاهش فاصله اینها صحبت کردند و قول دادند برای این دو صندوق بازارگردان مشخص کنند.» کاربر دیگری هم نوشت: «بانک ملت ۲۰‌درصد رشد کرده، دارا یکم ۵‌درصد، چرا؟ چون اینجا پول ملت درگیره اونجا پول آقایون. آقای عشقی بازارگردانتون چی شد؟» یکی دیگر از کاربران  توییتر  دنباله این موضوع را گرفت و درباره سهام پالایشی نوشت: «پالایش هم متاسفانه بر همین روال است! شبندر ۱۵‌درصد داده و پالایش فقط ۵‌درصد چرا هم مشخص هست! حداقل تو مصاحبه‌هاتون به قول‌هایی که راجع به بازارگردان می‌دید عمل کنید!»

امین امیری

کارشناس بازار سرمایه

حضرات رسانه بورسی در رسانه‌‌‌های اجتماعی خطاب من به شماست: گرفتن حق سهامداران با جلسات موزخوری با مدیران سازمان بورس نیست، بلکه با پوشش رسانه‌‌‌ای مشکلات مدیریتی شرکت‌هاست تا یک بار برای همیشه این مشکل حل شود و ‌میلیارد‌ها دلار از جیب سهامداران نرود.

سعید درخشانی

کارشناس بازار سرمایه

برای بازار سرمایه به صورت کلی بهترین اتفاق حذف تحریم‌ها و‌‌‌ افزایش مبادلات اقتصادی با دنیاست، با دلار ۲۳-۲۴ تومن در یکی دو سال آتی به لطف حذف تحریم‌ها و کاهش انتظارات تورمی و کاهش نرخ‌های بهره، p/ e فوروارد بازار رشد می‌کند و سهام، بازدهی حقیقی خواهند داد .

پدرام سلطانی

کارشناس اقتصادی

در بودجه۱۴۰۱ مجوز دریافت ۲‌میلیارد یورو (حدود ۶۰‌هزار میلیارد تومان) کمک‌های بلاعوض بین‌المللی وارد بودجه شد. برای نخستین بار اعانه گرفتن از دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی شکل قانونی پیدا می‌کند.

سیامک قاسمی

فعال رسانه‌‌‌ای

تولید ناخالص داخلی ایران که طبیعتا ریالی است را تقسیم بر دلار خیالی ۴۲۰۰ تومانی کرده‌‌‌اند و بشکن می‌‌‌زنند که وای اقتصاد ایران از ترکیه و عربستان هم بزرگ‌تر شد. کاش یهو بر ۱۰۰۰ تومن تقسیم می‌کردند که یک‌شبه پنجمین اقتصاد جهان می‌‌‌شدیم.

هاشم کاظم‌‌‌زاده

کارشناس بازار سرمایه

اگر دامنه نوسان حذف بشه، بسیاری از مدیران پرتفو بیکار می‌‌‌شن. فعالیت روزانه‌شون در طول روز یک الگوریتم سه خطی است: صف خرید است؟ بله: عرضه کن یا خیر: برگشت به خط اول بعد از ۱۰ دقیقه!